گرمای هوا و خشکسالی واکسیناسیون آبزیان خراسان رضوی را الزامی می‌کند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به گرم شدن زمین و مواجهه با پدیده خشکسالی، بی‌آبی و ارتباط آن با بروز بیماری‌ها، واکسیناسیون آبزیان در اولویت قرار گیرد.
تصویر گرمای هوا و خشکسالی واکسیناسیون آبزیان خراسان رضوی را الزامی می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، محسن نژاد در این خصوص اظهار کرد: توسعه آبزی پروری در دو دهه گذشته علاوه بر روندی صعودی نقش بسیار مهمی در تامین غذای جامعه و ایجاد اشتغال و توسعه روستایی داشته است. طی چندسال اخیر در کشور ما نیز به مقوله پرورش آبزیان توجه ویژه‌ای مبذول شده و طرح های گسترده‌ای در این زمینه اجرا شده است.

وی افزود: با توسعه این صنعت وافزایش تراکم آبزیان در واحد سطح و نیز پدیده بی آبی وگرم شدن آب‌های جاری به عنوان عوامل استرس زا، امکان بروز و شیوع بیماری‌ها دور از انتظار نبوده وشاهد بروز بیماری‌هایی نظیر استرپتوکوکوزیس در مزارع آبزیان سردآبی هستیم که بیماری مورد اشاره یک عفونت سپتی سمیک باکتریال است و خسارات اقتصادی زیادی به این صنعت تحمیل می‌‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: عامل بیماری به سهولت از ماهی آلوده به سایر آبزیان سالم و نیز آب و مواد خوراکی منتقل شده است و تا مدت‌ها در لجن کف استخر و نیز ماهیان آلوده ( حتی در حالت انجماد) باقی می‌ماند.

محسن نژاد خاطرنشان کرد جهت پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون، امری ضروری است و خوشبختانه به همت متخصصین داخلی واکسن بیماری، بومی سازی شده و به اندازه کفایت در بازار موجود است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، وی یادآور شد: ایمنی ناشی از واکسن، علاوه بر کنترل بیماری و کاهش تلفات از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها ونیز آزمایشات غیر ضروری جلوگیری نموده که بالطبع هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.

منبع:ایسنا

306777