یادداشت وارده؛

قانون برای شهروندان و قانون گریزی برای نامزدهای انتخاباتی!

یادداشت/ توجه به زیبا نگاهداشتن شهر و اهمیت دادن به حقوق شهروندان باید در اولویت برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی باشد اما انگار قانون فقط برای شهروندان و قانون گریزی برای نامزدهای انتخاباتی و مدیران شهری است.
تصویر قانون برای شهروندان و قانون گریزی برای نامزدهای انتخاباتی!

به گزارش پرسون از همدان، پوسترهای گوناگون نامزدهای انتخاباتی در شهرستان نهاوند از نخستین روز تبلیغات قانونی ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا بر تمام فضاهای عمومی و خصوصی مردم نشسته‌اند و بسیاری از المان‌ها و نماهای شهری زیر این تصاویر و پوسترها پنهان شده‌اند.

طبق آیین نامه اجرائی قانون انتخابات، چسباندن اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت و اتومبیل‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع بوده و مأموران انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین پوسترهای تبلیغاتی اقدام کنند و در صورت مشاهده متخلفان، آنان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند.


از سویی فرماندار و شهردار محترم شهرستان نهاوند در جلسه قبل از انتخابات با حضور و دعوت از کاندیداهای شورای شهرستان نهاوند هفت مکان برای تبلیغ کاندیداها مشخص کردند و گفتند اگر غیر از این مکان ها تبلیغات شود با هیچ فردی مماشات نمی کنیم و رفاقتی با کسی نداریم.
ستاد اجرایی هم درکنار این محترمان مهر تایید زد که با کسی شوخی نداریم. اما شاید هم شهردار یاد رفاقتش افتاده هم فرماندار توان برخورد ندارد و هم ستاد اجرایی انتخابات چشمش را بسته و این قانون گریزی انگار پارتی هم دارد.

با این حال تیرهای برق، دیوارها، المان‌های شهری، درب و دیوار منازل و مغازه ها،جدول‌های کنار جاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای نامگذاری کوچه ها و خیابانها و حتی درختان از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در امان نمانده‌اند و چهره شهر با این بی قانونی در مکان‌های مختلف زشت شده است.

شهروندان می گویند: این نامزدهای انتخاباتی که قرار است نماینده مردم در پارلمان شهری و توسعه شهرستان نهاوند شوند باید خود قبل از همه مردم قوانین را رعایت کنند، حفظ و نگهداری از شهر برای آن‌ها باید اهمیت داشته باشد و قوانین تبلیغاتی را رعایت کنند.
توجه به زیبا نگاهداشتن شهر و اهمیت دادن به حقوق شهروندان باید در اولویت برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی قرار داشته باشد.
اما انگار قانون فقط برای شهروندان است و برای نامزدهای انتخاباتی و مدیران شهری نیست.

در هر دوره انتخابات اصول تبلیغات قانونی و تخلف های تبلیغاتی در شهر با تشکیل کمپین های مختلف و اعلام سازمان های مختلف بیان می‌شود اما با این وجود بسیاری از نامزدها به اصول درست تبلیغاتی پایبند نیستند و باعث آسیب زدن به چهره شهر و تحمیل هزینه های گزاف برای پاکسازی تبلیغات در برهه پس از انتخابات می شوند.

حال از این همه هم که بگذریم، آیا شما نامزدهایی که پوسترهایتان را به درب و دیوار چسباندید فکر نمی کنید با چسباندن پوسترهایتان در فضا و مکان مختلف عمومی و... چه زحمت مضاعفی را برای پاکبان های شهرمان رقم می زنید؟

پاکبانان های شهرستان نهاوند از نحوه تبلیغات نامزدها در دوره های انتخاباتی بسیار گله‌مند و در هر دوره انتخاباتی نگران آثار تبلیغات نامزدها در سطح شهر و اثری که بر چهره شهر باقی می‌گذارند هستند، چون پس از پایان انتخابات ناگزیر باید حجم وسیعی از پوسترها و عکس ها را از دیوارها و فضاهای عمومی سطح شهر پاک کنند.

قبول کنیم چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکان ها و فضاهای عمومی نه تنها به روحیه مردم آسیب می‌زند بلکه پاکبانان را نیز برای تمیز کردن این آثار به زحمت می‌اندازد.

پس چرا فرماندار، شهردار، بخش دار و ستاد برگزاری انتخابات کاری نمی کنند و اقدامی انجام نمی دهند.
آیا خودشان خدای ناکرده قانون گریزند و یا علاقه ای به خدمت و یا عمل به سخنان خودشان ندارند. هر چه که هست و باشد قضاوت را به مردم می سپاریم.

نویسنده: محسن بازرگان کارشناس ارشد معماری

305826

نظرات شما ( 1 نظر )

hh62m |
سه شنبه 25 خرداد 140022:37
احصنت به جناب بازرگان. ای کاش افردای مثل جناب مهندس در ستونهای دولت باشند برای خدمت به ملت