به گزارش سایت خبری پرسون، مرضیه شعربافچیزاده در وبینار "دختران توانمند و شهر متعالی" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و با مشارکت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران" برگزار شد، اظهار کرد: برای تحقق توانمندی زنان نیازمند حذف موانع توانمندی و افزایش قابلیت زنان تا حد کفایت و نیازمند آگاهی و آموزش و توجه با توانمندسازی دختران هستیم.
وی ادامه داد: پژوهشها نشان میدهد دو عامل اعتماد به نفس و مالکیت بر منابع منجر به توانمندی روانشناختی زنان میشود. آموزش طرح های اشتغال منجر به افزایش اعتماد به نفس و حس توانمندی در دختران میشود و هرچه پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر باشد این توانمندی بالاتر میرود.
این کارشناس حوزه مطالعات زنان، با بیان اینکه مطابق با پژوهشها بین سرمایه اجتماعی و توانمندی روانی رابطه معناداری وجود دارد، تصریح کرد: ورزش دختران بسیار حایز اهمیت است درحالی که متاسفانه در برنامهریزیها شاهد آن نیستیم. حقیقت این است که امکانی برای ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای دختران فراهم نکردیم و این حقیقت است درحالی که میدانیم به سبب مسائل جنسیتی و فیزیکی و بحثهای بارداری و شیردهی، زنان در معرض پوکی استخوان و بیماری استخوانی بیشتری قرار میگیرند که ورزش این مساله را به تعویق میاندازد.
به گفته وی، در حال حاصر برای ورزش حرفهای دختران در محیط سالم و امن فرهنگ سازی نشده و حتی امکاناتی برای آن فراهم نیست.
شعربافچی تصریح کرد: سالهاست بحث بر سر دوچرخه سواری زنان داغ است و مرتب از آن استفاده تبلیغاتی و شانتاژ خبری میشود در حالی که باید برای ورزش دختران ابعاد مختلف را فراهم کنیم و این فرهنگ سازی در جامعه انجام دهیم. ورزش اعتماد به نفس را افزایش داده و از جمله فواید بعدی آن این است که دیگر دختران برای معرفی خود مجبور نمیشوند به صورت افراطی به ظاهر و عمل جراحی و ... توجه کند.
وی با اشاره به نظریه "صدا" یادآور شد: مطابق با این نظریه گروه های به حاشیه رانده شده امکان رساندن صدای خود به دیگران را ندارند اما امکان دسترسی به اینترنت صاحب صدا بودن را برای همگان فراهم کرد. اینگونه افراد از محرومیتهای خود مثل عدم دسترسی به گفتمان رسانهای فاصله گرفته و دختران بسیاری از این طریق صدای خود را به همگان رساندند.
این متخصص حوزه مطالعات زنان، با بیان اینکه مطابق با تئوری سرمایه اجتماعی، انسانها سرمایههایی هستند که منجر به افزایش تولید و توسعه سیاسی و اجتماعی میشوند، تصریح کرد: با در اختیار گذاشتن فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی برای زنان میتوان باعث توانمندی اجتماعی دختران شد. دختران با استفاده از اینترنت میتوانند در گفتمان سازی نقش داشته باشند. مطابق با تعریف سازمان بین المللی کار، دسترسی فزاینده زنان به اطلاعات بهترین گزینه برای توانمندی زنان است.
به گفته شعربافچیزاده، هرگاه صحبت از توانمندسازی میشود اذهان به سمت مسائل اقتصادی و سپس به سمت زنان و در نهایت به زنان سرپرست خانوار معطوف میشود و در این بین کسی به توانمندسازی اجتماعی، سیاسی، روانشناختی و اقتصادی "دختران" توجه نمیکند. دختران حلقه مفقوده توانمندسازی اقتصادی هستند.
این پژوهشگر حوزه مطالعات زنان ادامه داد: مشکل دیگر فقدان الگوی مناسب برای دختران است، ما در فیلم ها و انیمیشنها و... خود قهرمان دختر و الگویی برای معرفی به دختران نداریم و حتی فکر نکردیم که همان یک یا دو قهرمانی که برای دختران خوش درخشیدند را حفظ کرده و از مهاجرتشان جلوگیری کنیم.
وی افزود: حوزه دختران به شدت در کشورمان بیمتولی است و نتیجه آن نسلی است که بسیاری از ارزشها از طریق خانواده و مدرسه و رسانه جمعی به آنها منتقل نشده است. در این میان دختران در به دست آوردن هویت و چارچوب فکری سرگردان هستند.
شعربافچی با بیان اینکه نباید زنان را به عنوان دریافت کنندگان خدمات در نظر بگیریم بلکه خانم ها در انتخابهای مهم زندگی و کنترل آنها بسیار نقش دارند، گفت: زنها خود میتوانند بازیگران عرصه زندگی خود باشند. سالهاست که شخصیت اصلی شرکت انیمیشن "والت دیزنی" یک دختر است و این در حالی است که ما هیچ الگویی برای دختران نداریم و همین خلاء باعث میشود دختران به سمت الگوهای نامناسب بروند. در این زمینه نیازمند توجه به گفتمان سازی در این زمینه و توجه به تمایلات و علائق دختران و سپس برند سازی کردن هستیم.
منبع: ایسنا