پرسون گزارش می‌دهد؛

فشارها برای انصراف برخی کاندیدای اصولگرا افزایش یافت/ احتمال کناره‌گیری زاکانی قوت گرفت

با نزدیکی به زمان مقرر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فشار به نامزدهای اصولگرا برای انصراف به نفع رئیسی افزایش یافته است.
تصویر فشارها برای انصراف برخی کاندیدای اصولگرا افزایش یافت/ احتمال کناره‌گیری زاکانی قوت گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روز بیشتر به روز جمعه و زمان برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری باقی نمانده و صبحت‌ها در خصوص انصراف برخی از نامزدها افزایش پیدا کرده است. موضوعی که از ابتدای زمان تائید هفت نفر اصلی ازسوی شورای نگهبان مطرح بود و برخی از نامزدها متهم به کاندیدای پوششی بودند.

موضع شریعتمداری در خصوص انصراف به نفع رئیسی

اخیرا موضع حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در خصوص انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی بسیار پررنگ بود. حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشته است که "حضور هر ۵ نامزد جبهه انقلاب در انتخابات و خودداری ۴ تن آنها از کناره‌گیری به نفع نفر پنجم، خطای بزرگی است که دود آن به چشم جبهه انقلاب می‌رود و می‌توان این خطا را با توجه به دامنه اثر نا‌مطلوب و خسارت‌آفرینی که درپی دارد، گناهی نا‌بخشودنی دانست و دقیقاً به همین علت است که عواقب آن از نگاه نامزد‌های طیف انقلاب دور نمانده و شواهدی حاکی از تصمیم به باقی ماندن یکی از آن‌ها در دست است. "

این یک نمونه از فشار به اصولگرایان برای انصراف از انتخابات به نفع رئیسی است. اما دیدگاه نامزدهای این جریان چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی بحث "حجت بالغه" را مطرح کرد

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به برخی شایعات مبنی برکناره گیریش از عرصه انتخابات ۱۴۰۰گفته که " با توجه به این که حضورم در انتخابات هم گفتمان متفاوتی مطرح کرده و هم باعث شور جوانان شده است و از طرفی به مشارکت نیز کمک کرده، شرعا کنار رفتنم را دچار اشکال می‌بینیم مگر این که حجت بالغه بیشتری به من برسد، بنابراین تا آخر هستم."

برخی معتقدند وی در این اظهارنظر دوپهلو صحبت کرده و امکان انصراف وی وجود دارد.

رضایی تا آخر رقابت‌ها در صحنه حضور دارد

یک فرد مسئول در ستاد رضایی اعلام کرده که این کاندیدا تا آخر رقابت‌ها در صحنه حضور خواهد داشت و" بهتر است دوستان و رقبا به جای تخریب و انجام عملیات روانی علیه دیگر نامزد‌ها به تبیین برنامه‌های نامزد موردنظر خود برای مردم بپردازند البته اگر برنامه‌ی مدونی وجود داشته باشد؛ چرا که آقای رضایی به عنوان نامزدی که محوریت شعار‌ها و سخنانش تماما براساس برنامه‌های مدون و دقیق است تمرکز خود وی و ستاد انتخاباتی اش بر این اساس بوده و خواهد بود."

تصمیم جلیلی مشخص نیست

با وجود موضع گیری سایر نامزدهای اصولگرا، سعید جلیلی هنوز اظهارنظری راجع به انصراف خود نداشته و باید منتظر روزهای آینده ماند.

افزایش احتمال انصراف زاکانی

از همان ابتدا نیز در خصوص حضور زاکانی در ادامه رقابت‌ها تردیدهایی وجود داشت. جدیدترین خبرها حاکی از انصراف زاکانی به نفع رئیسی در تجمع انتخاباتی میان مردم کاشان است. البته این خبر توسط مالک شریعتی، سخنگوی ستاد وی تکذیب شده است.

اصولگرایان نگران‌اند که با حضور تمام نامزدهای این جریان، رقابت‌ها به دور دوم کشیده شود و رئیسی شکست خورد؛ بنابراین انصراف برخی از کاندیدای این جریان حتمی است. ضمن این که شخصی مانند زاکانی با آراء و استقبال مردمی نیز مواجه نیست و ادامه و یا انصراف از رقابت‌ها تاثیری برای او ندارد.

305642