سه پاسخ دولت به مناظره سوم

سومین و آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری به‌دلیل طرح اتهاماتی به دولت، پاسخ دولت را به همراه داشت. آنچه واکنش دولت را برانگیخت، اظهارنظر برخی از نامزدها درمورد مدیریت کرونا، شرایط اقتصادی کشور و ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه سال ۹۸ بود. همچنین سخنان اخیر ابراهیم رئیسی درمورد دریاچه ارومیه نیز پاسخ سازمان محیط‌زیست به او را به همراه داشت.
تصویر سه پاسخ دولت به مناظره سوم

به گزارش سایت خبری پرسون، سومین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری همچون دو مناظره گذشته با واکنش‌های‌ بسیاری روبه‌رو شد. واکنش‌هایی از دولت گرفته تا‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی که از یکسو به حمله برخی نامزدها به دولت پاسخ داده بودند و ازسوی دیگر وعده‌های برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری را غیرواقعی و غیر‌قابل انجام توصیف کرده بودند. اما آنچه موجب واکنش روز گذشته دولت به سخنان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شد، اظهار‌نظر برخی از آنها در مورد مدیریت کرونا، شرایط اقتصادی کشور و ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه سال ۹۸ و احیای دریاچه ارومیه بود. در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در اولین واکنش به مناظره سوم، با اشاره به مطالب غیر‌واقعی و کذب مطرح‌شده در مباحث و مناظرات انتخاباتی، تصریح کرد: انکار دستاوردهای آشکار دولت در نبرد با تحریم اقتصادی و کرونا، راهبرد مخالفان ایران است و این نه‌تنها ظلم به کلیت نظام و کشور بلکه ظلم به مردم و رای قاطع اکثریت جامعه است.

رئیس‌جمهور افزود: در زمانی‌که همه را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم، نباید به رای و دستاورد رای مردم توهین کرد. این وظیفه ملی همه مسوولان است که با بیان دستاوردهای بزرگ در دوران فشار حداکثری دشمنان و تحمیل جنگ اقتصادی، از کارنامه مقاومت افتخار‌آمیز خود دفاع کنند. روحانی تا‌کید کرد: دولت تدبیر و امید هم در بیان افتخارات و دستاوردها و نتایج فعالیت‌ها و پاسخگویی و هم در عذرخواهی از نواقص‌اش لکنت زبان ندارد و با شجاعت پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود.

پاسخ دولت به ماجرای آبان ۹۸

در کنار واکنش حسن روحانی به سخنان برخی نامزدها در مورد مدیریت کرونا و وضعیت اقتصادی کشور، روز گذشته شورای اطلاع‌‌رسانی دولت درخصوص اتهام‌زنی به دولت توسط برخی نامزدها درخصوص طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آبان‌ماه سال‌۱۳۹۸ در مناظرات انتخاباتی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که شنبه‌شب برگزار شد علیرضا زاکانی و ابراهیم رئیسی مطالبی را درخصوص نقش دولت در اجرای طرح مذکور مطرح کردند.

از یک‌سو رئیسی که ریاست قوه‌قضائیه را نیز برعهده دارد در سخنانی تصمیم‌گیرنده اصلی قیمت بنزین را دولت معرفی کرد و گفت که در اجرای این طرح بی‌تدبیری صورت گرفته است. از سوی دیگر علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز دولت را به بی‌‌کفایتی در اجرای افزایش قیمت بنزین متهم کرد و خطاب به عبدالناصرهمتی که پیش از این در کسوت رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی فعالیت می‌کرد، گفت: «نامه رسمی شما موجود است که در ۳۱ شهریور سال ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری ۵ هزار تومان و قیمت نفت و گاز هزار تومان شود تا‌ دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند.» در مناظره‌های قبلی نیز محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاداتی را نسبت به افزایش قیمت بنزین بیان کرده بود.

در همین ارتباط شورای اطلاع‌‌رسانی دولت درباره اتهامات نامزدها به دولت درخصوص اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در اطلاعیه خود تصریح کرد: چنانکه پیش از این نیز بارها اعلام شده،‌ مباحث مربوط به اصلاح قیمت بنزین، از آنجا که یک تصمیم کلان ملی و حاکمیتی به‌شمار می‌رفت، در جلسات متعدد سران قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اینکه درخصوص همه ابعاد و جوانب آن،‌ اتفاق‌نظر حاصل شد، مصوبه به امضا سران سه قوه رسیده و خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد و پس از تا‌یید مصوبه از سوی رهبر انقلاب نیز، اجرای مصوبه از سوی شورای‌امنیت کشور در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در پی اجرای این مصوبه تمام درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به ۶۰ میلیون ایرانی پرداخت شد و دولت مطلقا درآمدی از این راه برای مصارف بودجه‌ای دریافت نکرد. پرداخت این مبلغ هم‌اکنون نیز تحت‌عنوان یارانه معیشتی ادامه دارد. ضمن اینکه اجرای این مصوبه صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف بنزین در کشور به‌همراه داشت و از محل همین صرفه‌جویی، کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: در این میان آنچه حائز‌اهمیت است؛‌ اجرای مصوبه در ابتدا به خوبی و با کمترین حاشیه پیش‌رفت اما پس از حدود ۲۴ ساعت، برخی مخالفت‌ها از سوی برخی گروه‌ها و اشخاص سیاسی و برخی مسوولان عملا اجماع حاکمیتی حول این مصوبه را پیش چشم مردم شکست و منجر به تحریک افکار عمومی شد.

به این ترتیب تحرکاتی که صرفا با هدف تخریب دولت انجام شد، کشور را با اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ مواجه ساخت که با بیانات صبح یکشنبه ۲۶/ ۸/ ۹۸ مقام معظم رهبری این توطئه خنثی شد. البته و در بررسی‌های پسینی نیز هیچ‌گاه نقش عوامل و افرادی که این‌چنین منافع و مصالح ملی را به مسلخ رقابت‌های جناحی ناموجه بردند، مورد توجه قرار نگرفت. از همین‌رو دولت ضمن یادآوری برخی الزامات قانونی و اخلاقی به نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله پرهیز از دروغگویی آشکار - اتهام‌زنی - شانه خالی کردن از مسوولیت، از مراجع ذی‌صلاح درخواست می‌نماید به نقش عواملی که با شکست اجماع حاکمیتی و تحریک افکار عمومی، اعتراضات مردمی را در سال ۹۸ کلید زده و بعدها به آن دامن زدند،‌ رسیدگی کرده و حاصل رسیدگی‌ها را با شفافیت با مردم درمیان بگذارند. این اطلاعیه تا‌کید کرده است که نحوه و شیوه برخورد با اغتشاش جزء مسوولیت‌های دولت نیست.

پاسخ سازمان محیط‌زیست به رئیسی

یکی دیگر از موضوعاتی که روز گذشته با پاسخ دولت مواجه شد، سخنان اخیر ابراهیم رئیسی در مورد احیای دریاچه ارومیه بود. رئیسی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی گفته بود که احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایشی درآورد تا‌ احیای آن واقعی شود. او همچنین در آن سخنان گفته بود که مردم آذربایجان می‌فهمند که احیای دریاچه بر اثر نزولات آسمانی پر شده یا اقدامات اجرایی دولت.

در پی این سخنان سازمان محیط‌زیست در گزارشی در پاسخ به زیر سوال بردن اقدامات دولت در قالب طرح ملی نجات دریاچه ارومیه، اعلام کرد: قطعا بدون بارش احیای دریاچه ممکن نبود اما اقداماتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام داد موجب شد تا‌ منابع آبی موجود در حوضه آبریز مدیریت و به سمت دریاچه هدایت شود.

ادامه ماجرای سفر تبلیغاتی رئیسی به اهواز

در همین حال به‌دنبال سخنان ابراهیم رئیسی در توجیه سفر تبلیغاتی‌اش به شهر اهواز در مناظره شنبه‌شب، روز گذشته دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی و انتساب آن به رئیس‌جمهوری در اطلاعیه‌ای از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا‌ مساله کرونا را فدای کاربردهای سیاسی و انتخاباتی نکنند. در این اطلاعیه آمده است: موضوع سفرهای نوروزی در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با حضور نمایندگان همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی، انتظامی و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا خروجی آن جلسه مبنی‌بر استمرار اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند (آزاد بودن سفر به مناطق زرد، آبی و ممنوعیت سفر به مناطق نارنجی و قرمز) در ایام تعطیلات نوروز به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شد. در این اطلاعیه تصریح شد: در جلسه ستاد ملی کرونا نیز تصمیم مورد نظر با نظر اجماع اعضای جلسه (که با حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها از جمله دادستان محترم کل کشور به نمایندگی از رئیس محترم قوه‌قضائیه، ‌ تشکیل شد) مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد.

رئیسی در سومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به اعتراض محسن مهرعلیزاده درمورد برگزاری تجمع انتخاباتی در اهواز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت که این تجمع با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شده است. او همچنین عنوان کرد که در عید ۹۹ به‌رغم توصیه وزارت بهداشت مبنی‌بر ایجاد محدودیت برای سفر، حسن روحانی توجه نکرد و در عید ۱۴۰۰ هم این محدودیت انجام نشد. سخنانی که منجر به پاسخ مجدد ستاد مقابله با کرونا به وی شد.

شنبه‌شب نیز دبیرخانه ستاد ملی کرونا در اطلاعیه‌ای دیگر در پاسخ به ادعای سید ابراهیم رئیسی مبنی‌بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مطابق با مجوز در تجمع انتخاباتی اهواز، بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تجمع انتخاباتی این نامزد تاکید کرده بود.

با این حال روز گذشته ستاد مردمی حامی رئیسی در بیانیه‌ای ادعا کرد که پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا به طور کامل اجرایی شده بود و ظرف روزهای گذشته سه مستند میدانی برای روشن شدن این موضوع ازسوی ستاد آیت‌الله رئیسی منتشر شد.

منبع: دنیای اقتصاد

305268