کرباسچی:

نگاه صداوسیما به مناظره، مثل نگاهش به خندوانه است

غلامحسین کرباسچی درباره مناظره‌های انتخاباتی گفت: من فکر می‌کنم دو تا مشکل هست. اول نحوه طراحی مناظره و نگاه صدا و سیما. عزیزان صدا و سیما همان طور که به برنامه‌های «کودک شو» و «خندوانه» نگاه می‌کنند، نگاه‌شان به مناظره هم همین است.

تصویر نگاه صداوسیما به مناظره، مثل نگاهش به خندوانه است

به گزارش سایت خبری پرسون، کرباسچی گفت: نمی‌دانم این را چه کسی طراحی کرده که سؤالات را قرعه‌کشی کنند و بعد نامزد ریاست جمهوری مجبور باشد درباره مهم‌ترین مسائل کشور در ٣ دقیقه حرف بزند. فرق این با مسابقه هفته و برنامه‌های سرگرمی تلویزیون چیست؟ صدا و سیما برای این مناظره بیشتر به دنبال زرق و برق و نمایش دادن ماشین‌های تشریفات و فرش قرمز و دکور برنامه بود تا کیفیت مناظره.

مهمترین اظهارات کرباسچی به شرح زیر است:

نمی‌دانم این را چه کسی طراحی کرده که سؤالات را قرعه‌کشی کنند و بعد نامزد ریاست جمهوری مجبور باشد درباره مهم‌ترین مسائل کشور در ٣ دقیقه حرف بزند و جمع‌بندی کند.

فرق این با مسابقه هفته و برنامه‌های سرگرمی تلویزیون چیست؟ صدا و سیما برای این مناظره بیشتر به دنبال زرق و برق و نمایش دادن ماشین‌های تشریفات و فرش قرمز و دکور برنامه بود تا کیفیت مناظره.

مگر کاری داشت دو تا استاد دانشگاه می‌آوردند؟ کاری داشت از چهار تا استاد تبلیغات و مدیر اجرایی کشور برای طراحی سوالات و طرح موضوعات اصلی در مناظره کمک می‌گرفتند؟

مسأله دیگر هم این است که اساساً انتخابات ما خیلی دیر شروع می‌شود. یک نامزد تا یک ماه قبل از روز انتخابات اصلاً نمی‌داند در صحنه خواهد بود یا نه و اجازه قانونی کار تبلیغاتی و معرفی خودش را ندارد و بعدش هم مشخص است که در این بازه زمانی فشرده همه می‌خواهند با ایجاد شور و هیجان رأی جمع کنند. این فرصت یک ماهه معلوم است که فرصت مناسبی برای ارائه و معرفی دیدگاه‌ها و ایجاد شناخت عمومی از نامزد‌ها نیست.

در چنین ترکیبی از نامزد‌ها و با این نوع نگاهی که برخی از آن‌ها به مسائل دارند و میزان تخصصی که برخوردار هستند، میل به حمله و ایجاد هیجان برای پوشاندن ضعف‌ها زیاد باشد. اما من باز هم مشکل اصلی را متوجه طراحی صدا و سیما می‌دانم که مجال نقد و حلاجی کردن این‌ها را فراهم نکرد. کیفیت نامزد‌ها طبعاً ربطی به صدا و سیما ندارد، اما حداقل فراهم کردن بستری که عیار هر کدام از نامزد‌ها به درستی برای مردم مشخص شود در اختیار صدا و سیما بود که در این کار ضعف جدی از خودش نشان داد.

دلیل این نوع طراحی ضعیف را چه می‌دانید؟ به عبارتی فکر می‌کنید این ناشی از خطای صدا و سیما است و بیش از این توان طراحی بهتری نداشته یا اینکه نخواسته به دلایلی چنین کند و زمینه نقد برخی دیدگاه‌ها فراهم شود؟

صدا و سیما که گرایش سیاسی دارد و خیلی هم مشهود است. خیلی هم دوست ندارند عیار واقعی برخی افراد مشخص شود. این موضع‌گیری‌ها البته در بدنه صدا و سیما نیست بلکه در سطح مدیران است. این‌ها قطعاً نگاه سیاسی به مسأله دارند که در همین زمان‌های اضافه‌ای هم که به یک نامزد دادند و علی‌رغم درخواست دولت و همین طور نامزد دیگر به آن‌ها اختصاص داده نشده، معلوم است. این موضوع یک طرف است، اما بخش دیگر سوء مدیریت است. مگر صدا و سیما فقط در همین مناظره‌ها سطحی و نازل عمل می‌کند؟ برنامه‌های دیگرش هم بی کیفیت هستند. الان می‌گویند ۴٠ تا کانال تلویزیون و ٨٠ تا کانال رادیو داریم. کل نظام هم روی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تأکید دارد و کارگزار اصلی‌اش در این زمینه صدا و سیما است. شما ببینید چقدر این برنامه‌ها عمق دارد؟

منبع: ایران

303824

سازمان آگهی های پرسون