پرسون گزارش می‌دهد؛

آیا اصلاح‌طلبان از همتی یا مهرعلیزاده حمایت می‌کنند؟

فضای انتخاباتی کشور تحت تاثیر مشکلات موجود، فرصت حمایت همه جانبه از مهرعلیزاده و یا همتی و تاثیرگذاری اصلاح طلبان بر آرای مردمی را سلب کرده است.
تصویر آیا اصلاح‌طلبان از همتی یا مهرعلیزاده حمایت می‌کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تبلیغات سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در حال انجام است و قسمت اول مناظره نیز برگزار شد. به لحاظ دوگانه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده با گرایش اصلاح‌طلبی و سایر نامزدها اصولگرا هستند.

با رد صلاحیت و یا به زعم شورای نگهبان، با عدم احراز صلاحیت کاندیدای اصلاح‌طلبان نظیر جهانگیری، پزشکیان، هاشمی رفسنجانی، صرفا همتی و مهرعلیزاده نماینده این جریان فکری در رقابت‌های ریاست جمهوری هستند.

سکوت اصلاح طلبان

امسال برخلاف دوره‌های قبلی انتخابات مانند سال 96 و 92 که اصلاح‌طلبان نقش موثری در ترغیب مردم به انتخابات ریاست جمهوری و رأی به روحانی داشتند؛ آنها با عدم تائید صلاحیت‌ها مواجه شدند و از فعالیت‌های آنان کاسته شد.

عملکرد نامطلوب دولت روحانی، باعث انتقاد از اصلاح‌طلبان که از وی حمایت کردند شده و آنها به عنوان طرفداران روحانی همراه با رئیس جمهور مسبب وضع موجود محسوب می‌شوند.

با توجه به این که اصلاح‌طلبان در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند؛ بحث عدم مشارکت این گروه و تحریم انتخابات مطرح نیست و صرفا فعالیت و حمایت صدرصدی آنان از یک نامزد تا به امروز مطرح نبوده است.

حمایت حزب کارگزاران سازندگی از همتی

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه کارگزاران در تلاش است اصلاحات را برای حمایت از همتی قانع کند، گفته است که:« تلاش کارگزاران از این جهت مورد تاکید است که کارگزاران حتماً از گفتمان حضور انتخاباتی دفاع می‌کند و در مقام حضور، قرار نیست بگوییم حضور داریم، اما نامزد نداریم.» همچنین عطریانفر گفته که قهر از صندوق رأی پدیده نامأنوسی است و با اصلاحات سازگاری ندارد.

حمایت اصلاح طلبان از یک نامزد بعید است

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که صحبت‌های عطریانفر مواضع شخصی وی است؛ گفته که «هنوز هیچ خبری از حمایت جبهه اصلاح طلبان از نامزدی مهرعلیزاده یا همتی وجود ندارد و یا حداقل من خبر ندارم. بعید است که جبهه اصلاحات صرفا جهت داشتن نامزدی از یکی از این دو گزینه حمایت کند. بعید است بعد از بیانیه‌ای که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مجمع روحانیون و سایر احزاب دادند و گفتند تمام نامزدهای ما تائید صلاحیت نشدند، تغییری در مجموعه اصلاح طلبان بیفتد.»

مناظره‌ها تعیین کننده است

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته که «نباید به صورت ۱۰۰ درصد آقایان مهرعلیزاده و همتی را کنار گذاشت؛ در قدم اول باید برنامه‌های آن‌ها را شنید و مشاهده کرد که در مناظرات چه خواهند گفت و بعد تصمیم گرفته شود آیا جبهه اصلاحات می‌خواهد از آن‌ها حمایت کند یا خیر، بنابراین نباید خیلی در این زمینه دوستان عجله به خرج می‌دادند، از سویی اینکه چند فرد یا چند مجموعه حزبی باعث شوند که به صورت کلی اصلاح‌طلبان بخواهند عرصه انتخابات را ترک کنند، بنده به هیچ عنوان چنین عملی را تائید نمی‌کنم.»

در شرایط فعلی اتحادی میان گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب برخلاف اصولگرایان صورت نگرفته و این جریان منتظر برگزاری مناظرات و بررسی آراء مردم به سوی همتی و یا مهرعلیزاده باشد.

به نظر می‌رسد اقبال جریان اصلاحات از شخص همتی بیشتر از مهرعلیزاده باشد؛ البته اخیرا دیداری نیز میان مهرعلیزاده و حسن خمینی رخ داده است.

به طور کلی فضای انتخاباتی کشور تحت تاثیر مشکلات موجود، فرصت حمایت همه جانبه از یک کاندیدا و تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان بر آرای مردمی را سلب کرده است. با این وجود روند مناظرات عامل تعیین کننده در ادامه جریان انتخابات است.

303645

مطالب مرتبط