رئیس سازمان محیط زیست در گفتگو با پرسون؛

مشکل کم آبی به مدیران قبلی در وزارت نیرو بر می گردد/ هر چقدر آب در اختیار کشاورزان باشد مصرف می شود

رئیس سازمان محیط زیست گفت: کمبود آب به عنوان مهم ترین معضل محیط زیستی و به نوعی کشور به حساب می آید؛ درسال جاری هم با کمبود شدیدتری مواجه شده ایم به طوری که امسال سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از هزار متر مکعب و در مرحله بحران است.
تصویر مشکل کم آبی به مدیران قبلی در وزارت نیرو بر می گردد/  هر چقدر آب در اختیار کشاورزان باشد مصرف می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی کلانتری در حاشیه نشست امروز به مناسبت هفته محیط زیست در گفتگو با پرسون گفت: متاسفانه در حوزه آب کارشناس مسائل آب وجود ندارد در حالی که برای یک حیوان چندین کارشناس فعالیت می کنند.

او افزود: در این شرایط۴۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه به محیط زیست تخصیص داده شده است و در مورد پسماندها، پایش ها و برخط کردن آنها و حفاظت از مناطق ۴گانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر به جمعیت محیط بانان اضافه کردیم. سازمان محیط زیست از مستضعف‌ترین سازمان‌های کشور است و می‌توان محیط زیست را از این طریق جستجو کرد. پایین‌ترین الگوی حقوقی دولت در حد افسر وظیفه سرباز، به این سازمان تخصیص پیدا می‌کند و چنین سازمانی انگیزه‌ برای حفاظت از محیط زیست ندارد.

کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا معضل آلودگی هوای پایتخت با توجه به قول هایی که داده بودید برطرف نشده است؟ پاسخ داد: اگر بخواهیم به شکل دقیق و سخت گیرانه در مسائل محیط زیست ورود پیدا کنیم بسیاری از کارخانه ها باید بسته شوند و بسیار از افراد جامعه با بیکاری و مشکل معیشت روبه رو خواهند شد.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه کمبود آب یک شبه اتفاق نیفتاده است و از سوی دیگر 90 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود، با توجه به اینکه شما 12 سال وزیر کشاورزی کشور بودید آن زمان چرا توجهی به مسائل آب نداشتید؟ پاسخ داد: مشکل پدیده کم آبی در کشور به 40 سال پیش برمی گردد، اما اینکه بنده 12 سال در سه دولت وزیر جهاد کشاورزی بوده ام، موضوع کمبود آب مربوط به حوزه کشاورزی نیست؛ وزارت کشاورزی مصرف کننده آب است، برای نمونه هر چقدر به خانوار آب ارائه دهید به همان میزان مصرف می کنند.

وی در ادامه گفت: مسئول تامین و اداره آب وزارت نیرو است، وزارت نیرو اگر امروز صد میلیون آب بدهد وزارت جهاد مصرف می کند و اگر 200میلیارد متر مکعب نیز ارائه دهد بازهم مصرف خواهد شد، بنابر این وزارت نیرو باید حساب و کتاب تامین آب را انجام دهد، حتی بنده به خاطر دارم که زمانی مجوز فعالیت چاه های غیر مجاز را با پرداخت هزینه، صادر می کردند و حتی اجازه برداشت همه حجم آب رودخانه را صادر می کردند.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه زمانی که شما وزیر کشاورزی در دولت اصلاحات را بودید گندم خودکفا شد و این حجم کشت گندم در کشور به هدر رفتن آب در سفره های زیر زمینی و دریاچه ها را رقم زد و‌ این در حالی است که این روزها معتقد هستید کاشت گندم به صرفه اقتصادی نیست و آب برای کشت گندم به هدر رفتن به حساب می آید؟ پاسخ داد: در زمان بنده در تولید گندم به خود کفایی نرسیده ایم و تنها ما افزایش تولید را رقم زدیم.

وی درباره اینکه خبر هایی منتشر شده که کاوه مدنی مشاور حوزه آب سازمان محیط زیست که این روزها در خارج از کشور سکونت دارد به 11 سال حبس به جرم جاسوسی محکوم شده است؟ پاسخ داد: قبل از اینکه آقای کاوه مدنی به سازمان محیط زیست بیایند مشاور آقای چیت چیان وزیر سابق نیرو بودند و باتوجه به کار بلدی شان در این حوزه در خواست کردم به سازمان محیط زیست بیایند.

کلانتری ادامه داد: معیار ما وزارت اطلاعات است و همان زمان دولت استعلامی از وزارت اطلاعات گرفت و جوابی که از وزارت اطلاعات آمد مشکلی وجود نداشت حال اینکه این فرد را محاکمه کرده اند بی اطلاع هستم.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: امروز دیگر محیط زیست مربوط به یک منطقه و کشور نیست و همه دنیا بی توجهی سران کشورها و مردم جهان را در حفاظت از محیط زیست لمس می‌کنند و تقریباً ثابت شده که ادامه این سیاست‌ها در کره زمین برای حفاظت از محیط زیست پاسخگو نیست و باید همه دنیا تجدید نظر جدی برای حفاظت از محیط زیست انجام دهند.

وی ادامه داد: در کشور ما اکثر مسئولان محیط زیست را فانتزی و ثانویه می‌بینند. این نگاه اکثر مدیران کشور است، حتی آن هایی که در ارتباط مستقیم با محیط زیست هستند؛ در حالی که در کشور ما محیط زیست بر لبه آسیب پذیری حرکت می‌کند و به تدریج مردم محیط زیست را حقوق شهروندی خود تلقی کرده‌اند. هرچقدر آگاهی مردم بالاتر رود و پرسشگری درباره محیط زیست بیشتر شود کار ما سخت تر خواهد شد، اما در اصل حفاظت از محیط زیست از همین مسیر خواهد بود.

کلانتری گفت: در ۴ سالی که خدمتگزار محیط زیست کشور بودم دستاوردهای نسبی خوبی را داشتیم و باید اذعان کنم برخلاف تبلیغات علیه دولت، عملکرد زیست محیطی دولت قابل قبول بوده است. انتظاراتی که جامعه از محیط زیست دارد برآورده نشده و عملی هم نیست، در شرایطی که منابع مالی دولت در اثر تحریم‌ها به شدت تحلیل رفته بود، من شخصاً از رئیس جمهور قدردانی می‌کنم که در این شرایط بد اقتصادی با حمایت‌های وی در محیط زیست پیشرفت‌های خوبی داشتیم.
وی ادامه داد: به علت کمبود آب تهدید می‌شویم و تمام تلاشمان را کردیم که در حوزه محیط زیست حقابه‌هایمان را بگیریم و تفاهمی با وزارت نیرو برای گرفتن حقابه ۳۵ تالاب انجام و در حال رایزنی برای ۳۴ تالاب دیگر هستیم.

303644