قادری:

ساعت پخش مناظره نخست مطلوب نبود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را قابل دفاع ارزیابی نکرد و با توصیه به هفت نامزد حاضر از آنها خواست درباره اولویت‌ها و برنامه‌های خود درباره مشکلات بخش‌های مختلف کشورصحبت کنند.
تصویر ساعت پخش مناظره نخست مطلوب نبود

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر قادری روز دوشنبه درباره نخستین مناظره هفت نامزد حاضر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه‌هایی که نامزدها در نخستین مناظره مطرح کردند، ‌ دیدگاه‌ها و نظرات مختلف آنها نسبت به مسائل کشور بود.

نماینده مردم شیراز افزود: برخی از نامزدها همه چیز را در تحریم‌ها و سیاست خارجی معطوف می‌کردند که دراین صورت اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد. اما وقتی نگاه به سمت توانمندی‌ها و ظرفیت داخلی کشور باشد، بدون توجه به اینکه تحریمی وجود دارد یا خیر؟ بسیاری از مواردی که در این باره مطرح می‌شود قابل اجرا شدن است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در مناظره نخست از نامزدها مطالب مهمی در حوزه اقتصاد دیده و شنیده نشد، گفت:‌ نامزدهای اقتصادی بیشتر بر روی مسائل سیاسی متمرکز شدند و نامزدهای غیراقتصادی نیز برنامه‌های اقتصادی را مطرح کردند و شاید بهتر بود که هر کدام از نامزدها بر روی مسائل تخصصی خود تمرکز کرده و از بیان مسائل حاشیه‌ای بپرهیزند.

اتهام زنی زیبنده نامزدهای ریاست جمهوری نیست

قادری با بیان اینکه اتهام زنی به یکدیگر در مناظره کار زیبنده‌ای نیست، افزود: مردم می‌گویند که افرادی که اکنون در کسوت نمایندگی خیلی راحت اتهام می‌زنند، در صورتی که رییس جمهور شوند، چگونه برخورد خواهند کرد؟ این حرکات و چنین رفتارهایی در شرایطی که همه افراد با دیدگاه‌ها و گرایش سیاسی مناظره را می‌بینند، زیبنده نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه در مناظره بهتر است به جای اینکه نامزدها یکدیگر را نقد کنند، برنامه‌ها و سیاست‌های خود را نقد می‌کردند، اظهار داشت: این کار شاید منطقی‌تر و معقول تر بود تا مردم متوجه سیاست‌های و برنامه های نامزد و اشکالاتی که وجود دارد، بشوند.

قادری با بیان اینکه مناظره نخست توقع‌ها و انتظارات را برآورده نکرد، گفت: ‌شاید نیاز است نامزدها جدی‌تر دربیان نقد سیاست‌ها ورود پیدا کنند و البته محدودیت زمان نیزخود دلیلی بود که نامزد مورد نظر نتواند در زمان تعیین شده بتواند دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح کند.

وی ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری درمناظره‌ها باید از همین زمان کم استفاده کرده و به صورت تیتر وار برنامه‌های خود را اعلام کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مشکلات و مسائل جامعه و کشور که در مناظره نخست بیان نشد، گفت: وضعیت بورس در این زمان بحرانی است و انتظار می‌رفت نامزدها به بورس اشاره کرده و همچنین درباره بانک‌ها، ارز و درآمدها ارزی و درباره کسری بودجه‌ای که وجود دارد، دیدگاه های کارشناسی خود برای جبران کسری بودجه بیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین مسائلی در سوالات مطرح شده نبود و نامزدها نیز به آن نپرداختند، گفت:‌ در نخستین مناظره نامزدها درباره اولویت‌های خود برای رسیدگی به بخش‌های مختلف کشور نیز صحبتی نکردند که اولویت آنها رسیدگی به مشکلات کدام یک از بخش های کشور است یا اینکه آیا مشکلات همه بخش‌ها را مورد توجه قرار خواهند داد؟ این مسائل باید حتما در مناظره‌ها برای مردم باز شود.

قادری با بیان اینکه از نامزدهایی اقتصادی انتظار می‌رفت تا رئوس برنامه‌های اقتصادی خود را توضیح دهند، گفت: اینکه فلان نامزد چه مدرک تحصیلی دارد یا سابقه نامزد دیگری به چه صورت بوده سبب رفع مشکلات نمی‌شود و حتی طبق قانون اساسی برای نامزدی ریاست جمهوری سواد خواندن و نوشتن کفایت می‌کند. ولی در مجموع طرح چنین مسائلی در حوزه اقتصادی جایگاهی ندارد و اگر نامزدها برنامه‌های یکدیگر را نقد می‌کردند از جذابیت بیشتری برخوردار بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که مناظره نخست نامزدهای ریاست جمهوری تا چه اندازه توانست در افزایش مشارکت مردم در انتخابات موثر واقع شود، گفت: این مناظره‌ها به نحوی است که همه افراد و سلیقه‌ها را به سمت تلویزیون جذب می‌کند تا سخنان نامزدها را بشنوند و افزایش تعداد مناظره‌ها نیز مفید خواهد بود.

ساعت پخش مناظره نخست مطلوب نبود

وی ساعت پخش مناظره‌ها را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت:‌ اگر به عنوان نمونه زمان پخش مناظره ساعت ۸ یا ۹ شب به بعد در نظر گرفته شود تا همه مردم پس از فراغت از کار روزانه امکان دیدن آن را داشته باشند، بهتر است. زیرا در طول روز مردم مجبور هستند فعالیت‌های خود را ادامه دهند و شب فرصت بهتری برای رصد مناظره‌ها است.

قادری درباره اینکه در مناظره نخست کدام نامزد برنامه‌های خود را بهتر تشریح کرد و به اصلاح برنده مناظره بود؟ عنوان کرد: برخی از نامزدها مانند آقایان جلیلی و قاضی زاده هاشمی معترض نشدند و دیگر نامزدها نیزبه آنها اعتراضی نکرده و مطالب خود را بیان کردند. برخی نیز به آقای رئیسی متعرض شدند و طبیعی است که باید او پاسخ می‌داد ولی وی جانب اخلاق را رعایت کرد و معترض نشد.

وی ادامه داد: دیگر نامزدها مانند آقایان مهرعلیزاده، همتی، زاکانی و رضایی درگیر مباحث دوجانبه و مسائلی شدند که به موضوع مناظره ارتباطی نداشت و انتظار ما این است که نامزدها در در مناظره‌ها بعدی از خطاب قرار دادن یکدیگر به صورت دو به دو اجتناب کنند و سیاست‌ها را نقد کنند.

نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: ‌وقتی نامزدها سیاست‌ها را نقد کنند، این سیاست ضمیر و مرجع خود را پیدا خواهد کرد و دلیلی ندارد که فضای مناظره متشنج شود. البته در بخش پایانی مناظره فضا کمی تلطیف شد ولی بخش نخست مناظره قابل قبول نبود.

منبع: ایرنا

303608