پیشنهاد به دولت آینده:

استفاده از استانداردهای زبان جهانی کسب و کار(GS1)

سازمان جهانی gs1 که در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران داری نمایندگی رسمی است استانداردهایی ارائه می‌کند که امکان ردیابی کالا در زنجیره تامین را فراهم می‌کند. در ادامه به طور مختصر به معرفی تعدادی از این استانداردها می پردازیم.
تصویر استفاده از استانداردهای زبان جهانی کسب و کار(GS1)

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا خزایی نوشت: استانداردهای ردیابی (GTS)؛ یک استاندارد فرایندی است که شرکتها را قادر می سازد تا امکان ردیابی و رهگیری محصولات را در حین حرکت بین مکان های مختلف را پیاده سازی کند. شناسه قلم کالا بر روی تمام بسته های مصرف کننده نهایی (GTIN)، شناسه موقعیت مکانی برای شناسایی مکانهای مختلف زنجیره تامین (GLN)، شناسه بسته سریالی برای شناسایی واحدهای لجستیکی (ترکیبی از کالاها در یک جعبه یا بر روی یک پالت یا کامیون) (SSCC)، کد ( GS1-128) برای برچسبهای کارتن که قابلیت ردیابی را دارند، مانند شماره دسته، تاریخ انقضا، تاریخ برداشت، سریال کارتن و شناسایی محصول، مورد استفاده قرار میگیرد.

ایجاد شفافیت چرخه نقدینگی در زنجیره تامین؛ از مزایای پیاده سازی استاندارهای GS1 حوزه بانکداری و مالی است. این موضوع به خصوص در زمینه ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و تولید‌کنندگان نمود بیشتری دارد. با استفاده از استاندارد‌های GS1 امکان شناسایی تمامی‌عوامل زنجیره تامین و ردیابی تسهیلات ارائه شده به آن‌ها بوجود خواهد آمد. با استفاده از این استاندارد‌ها بانک‌ها قادر خواهند بود تا بفهمند تسهیلات که ارائه شده هزینه چه‌کاری شده است و نتیجه آن به چه صورت بوده است.

مبارزه با قاچاق کالا؛ GS1 با تکیه بر استاندارد‌های خود (شناسایی (Identification)، تبادل الکترونیکی داد‌ها (EDI)، ردیابی (Traceability) و ثبت اطلاعات اصلی کالا در بانک اطلاعاتی مرجع ( در ایران مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات) می تواند همکار دولت در مبارزه با قاچاق کالا باشد. تلاش برای نشانه‌دار کردن اقلام در کشور و اقلامی که از دیگر کشور‌ها به کشور وارد می‌شود توسط دستگاه‌های قانون‌گذار و ایجاد زیرساخت لازم برای پیاده سازی ردیابی سریالی تمام مصولات صنعتی و کشاورزی از دولت آینده مورد انتظار است.

تسهیل فرایند ترخیص کالا؛ امروزه فرآیند‌های ترخیص کالا در گمرکات یکی از فاکتور‌های مهم تحمیل هزینه به زنجیره‌تامین برای بخش خصوصی است. استفاده از استاندارد‌های GS1 در فرآیند‌های بین مرزی می تواند بین دغدغه های دولت برای کنترل مؤثر محموله‌ها و نیاز‌های صنایع به منظور تسهیل تجارت، هماهنگی لازم ایجاد کند.

جلوگیری از جعل و قاچاق کالا در گمرکات کشور؛ برقراری تناظر بین دو ساختار طبقه‌بندی GS1 (GPC) و HS گمرک می تواند به حذف واردات و صادرات قاچاق در قالب گزینه «سایر» و دیگر موارد در گمرکات کشور کمک کند.

پیشنهاد مشخص نگارنده به دولت آینده:


حذف بانک های اطلاعاتی موازی در زمینه شناسه کالا و خدمات و مرجع قرار دادن بانک اطلاعاتی جامع و کامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان نماینده رسمی سازمان gs1 جهانی

الزام کلیه سامانه های مرتبط به استفاده از یک بانک مرجع و استاندارهای بومی سازی شده توسط GS1 ایران

303183