خسارت سالانه ریزگردها چقدر است؟

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور را در معرض بیابانی شدن بیان کرد و گفت: ریزگردها و هجوم شن‌های روان سالانه سه هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کنند.
تصویر خسارت سالانه ریزگردها چقدر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود منصور روز پنجشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع طرح احیای کانون‌های گرد و غبار و آبرسانی به کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان در سرسرای شهید رجایی استانداری، بیان کرد: از ۳۰ میلیون هکتار عرصه کشور که در معرض بیابانی شدن است، ۱۴ میلیون هکتار بحرانی و هفت میلیون هکتار آن کانون بحران است.

وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ریزگردها و هجوم شن‌های روان سالانه سه هزار میلیارد تومان به سکونتگاه‌ها، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی کشور خسارت وارد می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است که متوسط بارندگی آن یک سوم و تبخیر آن سه برابر متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ شهر و بیش از هشت هزار و ۶۰۰ روستای کشور در معرض سیل هستند گفت: در ۲۰ سال اخیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ سیل در کشور رخ داده که هر سیل بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت در برداشته است.

وی با اشاره به ۴۰۸ دشت ممنوعه در کشور، "فرونشست زمین" را در کشور یک پدیده جدی نوظهور دانست که عمده عرصه‌های کشور را با ۱۱ تا ۳۰ سانتیمتر فرونشست روبه رو کرده است.

منصور ادامه داد: همه اینها هشدار است و این مسایل با امنیت حیاتی مرتبط است که بر امنیت غذایی اولویت دارد.

مهار ۱۶۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد خوزستان

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین گفت: امسال ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده که عمده آن را به خوزستان اختصاص می‌دهیم.

وی افزود: در خوزستان ۵۲۱ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از آن کانون جدید است که به کانون بحرانی ریزگرد تبدیل شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۶۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد در خوزستان تثبیت شده ادامه داد: ۳۷۳ میلیارد تومان برای تثبیت کانون‌های بحرانی ریزگرد در خوزستان هزینه شده که با در نظر گرفتن هزینه ساخت کانال‌های آبرسانی، مجموع هزینه‌ها برای مهار کانون‌ها بسیار بیشتر است.

منصور افزود: تاکنون ۶۱ هزار هکتار از کانون‌های بحران خوزستان مهار شده، ۸۱ هزار هکتار نهالکاری برای تثبیت، ۱۵۰ هکتار بادشکن، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار مالچ پاشی و خاکپوش، ۱۶ هزار هکتار مدیریت رواناب و ۱۸۶ هکتار حفاظت و قرق انجام شده است.

وی بیان کرد: با پروتکل‌هایی که پارسال تصویب شده، عرصه‌های خوزستان مشمول مالچ پاشی نیستند و از سال ۹۹ مالچ پاشی جدیدی انجام نشده و در صورت لزوم از مالچ جایگزین که دو سه نمونه آن موفق بوده، استفاده می‌شود.

منصور، مدیریت رواناب را یک روش کم هزینه دانست و افزود: در هندیجان خوزستان، با مدیریت رواناب پوشش گیاهی عرصه‌ها بازگشته است.

وی یکی از رسالت‌های استانی را جلوگیری از بازگشت عرصه‌های تثبیت شده به وضعیت گذشته بیان کرد و گفت: موسسه تحقیقات جنگل‌ها به عنوان مشاور سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری اعلام کرده است که در صورت تکمیل نشدن کانال آبرسانی و مرطوب سازی نشدن یکی از کانون‌های تثبیت نشده، امسال دوباره شاهد وقوع گرد و غبار خواهیم بود.

منصور افزود: پارسال مقرر شده بود که منابع طبیعی کانال‌های فرعی و سازمان آب و برق کانال‌های اصلی آبرسانی به کانون‌های ریزگرد را تحویل بگیرند اما منابع طبیعی به دلیل نبود اعتبار این کار را انجام نداده بود و اکنون به خوزستان تکلیف شده که بدون هیچگونه معطلی این کانال‌ها را تحویل بگیرد.

وی با تاکید بر مشارکت مردم در نگهداری از عرصه‌ها گفت: مدل ما برای زمین‌های دیم که کم بازده هستند و با یک خشکسالی به کانون ریزگرد تبدیل می‌شوند، مشارکت مردم در احیای ۲ هزار هکتار در اطراف کانون‌های ریزگرد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قانون هوای پاک درباره تامین نهال مورد نیاز صنایع و کمربند سبز شهرها، اضافه کرد: منابع طبیعی آمادگی تامین و تولید نهال مورد نیاز شهرداری‌ها و شرکت‌ها را دارد، به شرطی که استانداری محور کار قرار گیرد.

در پی توفان شدید گرد و خاک در بهمن سال ۱۳۹۵ و وارد شدن خسارت بسیار به خوزستان به دلیل قطع همزمان برق و آب و تلفن، عملیات مهار کانون‌های گرد و غبار به دستور رییس جمهوری آغاز شد. اولویت این طرح کانون شماره چهار در شرق و جنوب شرق اهواز بود که ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد.

منبع: ایرنا

303069

مطالب مرتبط