درویش:

نهادهایی در دولت موافق مالچ پاشی هستند

محمد درویش گفت: علی رغم مخالفت مجلس با طرح مالچ پاشی، نهادهایی در دولت وجود دارند که موافق این قضیه هستند.

محمد درویش، پژوهشگر و کویرشناس در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، اظهار کرد: مرکز تحقیقات سازمان جنگل‌ها طی چندین مطالعه انجام شده در سالهای اخیر به صورت کاملا شفاف و روشن مخالفت خود را با مالچ پاشی اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه متولی این امر سازمان جنگل‌ها است، تاکید کرد: سازمان جنگل ها باید به بازوی مشورتی خود مراجعه کند و معضل شن‌های روان و آلودگی هوا را از طرق علمی حل کند.

این کنشگر محیط زیست کشورمان تصریح کرد: در حال حاضر با دستور آقای منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها مالچ‌پاشی به مدت یک سال متوقف شده است اما لازم است این مساله به صورت ریشه‌ای حل شود.

درویش بیان داشت: در نمونه‌های بین المللی مالچ‌پاشی در نقاطی انجام می‌پذیرد که میزان بارندگی در آنها پایین تر از ۸۰ میلی‌متر باشد در حالیکه ما در سطح کشور نقاطی با این میزان بارندگی نداریم.

وی ادامه داد: در صورتیکه چنین نقاطی وجود داشته باشد نیز باید با استفاده از غرق و کاشت گونه‌هایی که بومی و در تثبیت خاک موثر هستند، نسبت به حل این معضل اقدام شود.


بیشتر بخوانید:

مالچ پاشی محصول خلاء قانونی است


این پژوهشگر و کویرشناس ایرانی اضافه کرد: علی‌رغم مخالفت خانم سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به نظر می‌رسد همچنان نهادهایی در دولت موافق این امر هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در خصوص اظهارنظر برخی از مقامات سازمان محیط زیست مبنی بر وجود فشارهایی از جانب مجلس برای انجام این کار، بیان کرد: بودجه توسط دولت به مجلس ارایه می‌شود و نمی‌توان این راه‌حل غیرعلمی را به وجود فشارهایی از جانب مجلس گره زد.

به گزارش پرسون، در سالهای اخیر انتشار تصاویر مرگ حیات وحش در اثر مالچ‌پاشی در برخی از نقاط جنوب غربی کشور باعث واکنش بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست شد که خواستار توقف این اقدام غیرعلمی شدند.

گفتگو از مسعود لاهوت

223923

مطالب مرتبط