توکلی در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش دوم

رسانه‌ها توانایی ریاست جمهوری زنان را نادیده گرفتند

نیره توکلی گفت: زهرا شجاعی نماینده و مورد تائید مجمع زنان اصلاح طلب بود. در حالی که جناح راست هیچ داوطلب زن نداشت؛ زیرا یک اعتقاد راسخ میان آنها بر رئیس جمهور نشدن زنان وجود دارد.
تصویر رسانه‌ها توانایی ریاست جمهوری زنان را نادیده گرفتند

نیره توکلی، جامعه شناس به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: در میان داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری زهرا شجاعی با یک برنامه منظم در 5 محور اساسی حضور داشت که تقریبا تمام بحران‌های جامعه ما را در 6 قسمت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بین المللی و محیط زیستی ترسیم کرده بود.

توکلی بیان کرد: رسانه‌های داخلی و خارجی هیچ اشاره‌ای به کاندیداتوری زهرا شجاعی نکردند و هیچ مطالبه‌ای در خصوص این موضوع که زن‌ها می‌توانند رئیس جمهور شوند یا نه، رخ نداد. ایشان با یک کارنامه درخشان، برنامه منسجم و بدون کوچکترین ضعف و یا فساد مالی در دوران تصدی خود هستند. شورای نگهبان صرفا گفت که جنسیت عامل رد صلاحیت نیست و دلیلی بر عدم احراز صلاحیت وی عنوان نکرد.

وی افزود: زهرا شجاعی نماینده و مورد تائید مجمع زنان اصلاح طلب بود. در حالی که جناح راست هیچ داوطلب زن نداشت؛ زیرا یک اعتقاد راسخ میان آنها بر رئیس جمهور نشدن زنان وجود دارد.

این جامعه شناس ادامه داد: شرکت زنان در انتخابات به عنوان کاندیدا، خط قرمز اصولگرایان است. اصلاح طلبان در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کنند و رد صلاحیت آنها فاجعه است.

توکلی در خصوص عدم اطلاع رسانی در خصوص کمپین خانم رئیس جمهور، بیان کرد: در یک جامعه مرد سالار وجود چنین مواردی طبیعی است. حتی روشنفکران دانشگاهی نیز تا زمانی که یک کاندید مرد وجود دارد، یک زن را به عنوان رئیس دانشگاه و یا بیمارستان انتخاب نمی‌کنند. این مسئله در کشور ما به صورت سیستماتیک نهادینه شده و تفکر مرد سالاری مختص یک بخش از مردم نیست. ضمن این که زنان نیز به دلیل این که الگوی مرد قهرمان غالب است، به خودباوری نرسیده‌اند.

این جامعه شناس تاکید کرد: رسانه‌های بیگانه همواره در جهت سرکوب این فعالیت‌ها در ایران عمل می‌کنند و علاوه بر نقاط تاریک جمهوری اسلامی، جنبه‌های مثبت آن را نیز نادیده می‌‌گیرند.

301915

مطالب مرتبط