زالی:

واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال نگرانی ها را تا حد زیادی کاهش می دهد

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با بیان اینکه ۸۳ درصد مرگ و میر بیماران کرونایی مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است، گفت: اولویت قرار دادن واکسیناسیون این گروه سنی می تواند تا حد زیادی نگرانی ها را کاهش دهد.
تصویر واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال نگرانی ها را تا حد زیادی کاهش می دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا زالی درباره وضعیت کرونا در استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر تعداد بیماران بستری در بخش های ما بالغ بر ۴ هزار و ۳۰۰ بیمار است و حدود ۱۳۵۰ نفر از این بیماران در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید مراجعه کننده در تهران که نیاز به بستری داشتند به ۶۷۷ نفر می رسد که حدود ۱۳۰ نفر از آن ها در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

زالی میزان مراجعان سرپایی تهران در ۲۴ ساعت گذشته را حدود ۵ هزار و ۳۰۰ بیمار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آمار عمومی بستری موارد جدید، نسبت به هفته گذشته حدود ۱۹,۶ درصد کاهش را نشان می دهد، تاکید کرد: اما باز هم تهران وضعیت شکننده و ناپایدار خود را طی می کند.

زالی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد در یک سال گذشته، معمولا پس از هر تعطیلات عمومی آمار مراجعان سرپایی و بستری افزایش یافته است، نسبت به خطر افزایش یافتن تعداد بیماران پس از تعطیلات هفته آینده در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داد.

وی آخرین آمار میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران را ۷۳ درصد عنوان کرد و افزود: اما کماکان بحث فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی با چالش های اساسی رو به روست.

زالی با اشاره به اینکه استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر به شدت در حال مبارزه با سویه های نوین بیماری هستند، گفت: ۱۳ شهر قرمز کرونایی کشور در این استان ها قرار گرفته اند و همکاران ما در این استان ها به شدت در حال تلاش هستند که از گسترش این سویه های جدید به سایر استان ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به احتمال تردد افراد مبتلا به سویه های جدید در تهران، وضعیت تهران را از نظر این حیث پرخطر تلقی کرد.

زالی با بیان اینکه در تهران موارد جدید بستری رصد می شوند، گفت: اگر شکل جدیدی از تظاهرات بالینی مشاهده شود اقدامات توالی یابی انجام می گیرد تا مشخص شود سویه های جدید در تهران نیز وجود دارد یا خیر.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون در استان تهران توضیح داد: در حال حاضر ۶۸ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران در حال فعالیت است که با پشتیبانی سه تا چهار مرکز جامع سلامت به ارایه خدمات می پردازند.

زالی: درباره افراد بالای ۸۰ سال که اولین گروه سنی مورد نظر برای دریافت واکسن بوده اند، توضیح داد: تاکنون بالای ۸۵ درصد این افراد در تهران دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در تهران در گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال نیز واکسیناسیون حدود ۷۲ درصد و در گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال که تعداد آنان به ۱۸۰ هزار نفر می رسد نیز تا کنون واکسیناسیون ۵۴ درصد افراد محقق شده و امیدواریم در طی روزهای آینده این میزان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مجموع افرادبالای ۶۵ سال در تهران به ۷۰۰ هزار نفر می رسد گفت: حدود ۴۹۰ هزار نفر از این افراد عمدتا در گروه های سنی بالای ۷۰ سال قرار دارند.

زالی آمار بالاتر موارد وخیم بیماری، بستری و مرگ و میر در گروه های سنی بالای ۷۰ سال را دلیل تمرکز بیشتر بر واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال عنوان کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیمار کرونا در کلانشهر تهران گفت: در تهران ۶۴ درصد موارد بستری در خیز چهارم بیماری در بین افراد بالای ۶۵ سال گزارش شده و ۸۳ درصد مرگ و میرها نیز در همین گروه سنی اتفاق افتاد.

301715