رییس جمهور خبر داد:

پایان واکسیناسیون عمومی تا آذرماه/ تردد بین استانی از چهارشنبه تا دوشنبه هفته آینده ممنوع

رییس جمهور گفت: اگر واکسینه کردن افراد بالای ۶۰ سال تا مردادماه تمام شود ما سه ماه فرصت می‌خواهیم که به واکسیناسیون عمومی بپردازیم و اگر واکسن کافی در اختیار باشد تا آذرماه می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را هم تکمیل سازیم.
تصویر پایان واکسیناسیون عمومی تا آذرماه/ تردد بین استانی از چهارشنبه تا دوشنبه هفته آینده ممنوع

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در شانزدهمین ماه شیوع ویروس کرونا هستیم. ما با چهار موج ویروس کرونا روبه‌رو شدیم و آنچه شاهد هستیم روند کاهشی است؛ هم فوتی‌ها و هم ابتلاها. نسبت به هفته‌ گذشته، روند کاهشی بوده البته در مورد دو، سه استان جنوبی هشدارهایی داده شد چرا که شرایط آنها مناسب نیست.

روحانی اظهار کرد: اگر از ۶۰ سال به بالا واکسیناسیون تکمیل شد آن وقت ما از لحاظ فوتی‌ها و آماری که اعلام می‌شود به وضعیت بهتری می‌رسیم.

وی افزود: ان شاءالله این کار تا پایان خرداد یا اوایل تیر اتمام می‌یابد. در این زمینه نیاز به واکسیناسیون ۱۵ میلیون نفر است که تاکنون ۵ میلیون نفر واکسینه شدند و باید بقیه هم واکسنیه شوند.

وی با بیان اینکه در نقشه رنگی کشور چند نقطه به عنوان نقطه قرمز مورد توجه قرار داده شده است، اظهار داشت: امیدواریم هفته جاری از این شرایط عبور کنیم تا در زمان انتخابات در سراسر کشور جایی نقطه قرمز نداشته باشیم و مناطق نارنجی هم به حداقل کاهش یابد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در این ۱۶ ماه تلاش‌ها بر این بود که مردم وسایل و امکانات لازم بهداشتی را در اختیار داشته باشند و پروتکل‌ها را رعایت کنند تا وارد پیک نشویم، تصریح کرد: علت اینکه وارد پیک چهارم شدیم، به خاطر جهش و موتاسیون این ویروس بود. اگر این ویروس جهش نداشت و کرونای انگلیسی از عراق وارد کشور نمی‌شد، وارد پیک چهارم نمی‌شدیم. البته در حال خروج از این پیک هستیم.

به گفته روحانی، شکل روند پیک چهارم هم به این است که وقتی پیک به اوج خود رسید، سریع نزولی دارد در حالی که اگر اینطور نبود، برای ما مشکلاتی زیاد ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه مراعات در سراسر کشور حدود ۶۷ درصد است که رقم قابل قبولی برای رعایت پروتکل‌ها نیست، خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰، ۹۰ درصد باشد که از این بیماری عبور کنیم. کرونای انگلیسی وارد کشور شد و جهشی ایجاد کرد که بسیار بد بود و مشکلات زیادی هم ایجاد کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: تلاش مدافعان سلامت موجب شد سریع‌تر از پیک چهارم عبور کنیم ولی موتاسیون‌های دیگری هم هستند. اخیرا نوع هندی این ویروس در برخی از مناطق مردم را مبتلا کرده است. باید تلاش کنیم این موتاسیون جدید سرایت نکند و منحصر در همان یکی، دو استان، شود و به سمت استان‌های دیگر نیاید.

وی با اشاره به تعطیلات نیمه خرداد ابراز داشت: از مردم خواهش می‌کنیم سفرهای بین‌ استانی را انجام ندهند و تحمل کنند تا به خوبی به پایان ماه خرداد و انتخابات برسیم. در جلسه امروز تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین‌ استانی تا روز دوشنبه ممنوع شود.

روحانی یادآور شد: در زمینه واکسیناسیون عمومی هم باید گفت که اگر این امر واکسینه کردن افراد بالای ۶۰ سال تا مرداد ماه تمام شود ما سه ماه فرصت می‌خواهیم که به واکسیناسیون عمومی بپردازیم و اگر واکسن کافی در اختیار باشد تا آذرماه می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را هم تکمیل سازیم.

منبع: ایسنا

301487