جام های زرین مارلیک به زادگاهشان گیلان باز میگردند

جام مارلیک به همراه سه جام عمارلو، رشی و املش که دارای قدمت بیش از سه هزار سال است، همزمان با سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گیلان بار دیگر به زادگاهشان باز می گردند.
تصویر جام های زرین مارلیک به زادگاهشان گیلان باز میگردند

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، این خبر را مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همزمان با حضور وزیر در استان اعلام کرده است.

جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری سه سال قبل یعنی در اردیبهشت ۹۷ در موطن خویش، گیلان رونمایی شد و پنج هزار نفر طی سه روز از اشیاء عصر مارلیک بازدید کردند و طوری استقبال برای بازدید این اشیاء زیاد شد که مسئولان ناچار به بستن درهای موزه شدند.

اشیا زرین مارلیک ، شکوه عصر آهن گیلان است که بیش از ۵۰ سال پیش در تپه مارلیک واقع در رودبار گیلان کشف شد. این آثار در پائیز سال ۱۳۴۰ توسط یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان، از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.

در این کاوش ۵۳ گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آنها چون مجسمه های مفرغی گاو مهرهای استوانه ای، دکمه های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می داد.

اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... بود که به مدت ۱۵ روز برای مردمان گیلان زمین به نمایش درآمده بود و اینک، همزمان با سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به گیلان در موزه رشت آماده بازدید شده اند.

جام رشی از جنس نقره با روکش طلا که یکی از زیباترین جام‌هایی است که نمایانگر قدمت صید و صیادی در گیلان می باشد و در منطقه رحمت‌آباد رودبار کشف شد. جام طلایی عمارلو با تصاویر شیرهای غران و کشف شده در منطقه عمارلو، جام طلایی زرین املش که مهد تمدن گیلان باستان به شمار می‌رود جام مارلیک را به عنوان نمادهای اصالت فرهنگ، تمدن مردم گیلان، همراهی می کنند.

جام مارلیک، جامی از زرناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر است و ارتفاع نقش‌های برجسته جام به ۲ سانتیمتر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت، دو گاو بالدار از درخت بالا می‌روند.

مدیرموزه رشت بیان کرد: موافقت بازگشت جامها به گیلان دریافت شده است و پس از نیمه خرداد در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

نسرین قوامی گفت: بیش از ۴۰ هزار قلم شی از حفاری های علمی، توقیفی و اهدا مردم جمع آوری شده و در موزه باستانشناسی رشت نگهداری می شود.

وی ادامه داد: مخزن قبلی گنجایش نداشت اما طی چند سال گذشته یک مخزن امن برای موزه رشت طراحی شد که فاز نخست این مخزن راه اندازی شده است.

مدیر موزه رشت با بیان اینکه سال گذشته پنج هزار شی تاریخی از این موزه ساماندهی شده است، گفت: ساختمان تاریخی شهرداری رشت با عنوان موزه مردم شناسی شمال کشور در حال مرمت است.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه به منظور افتتاح هتل پنج ستاره هتل حیران آستارا، رونمایی از طرح مرمت کاخ سردار امجد تالش و بازدید از بافت تاریخی رشت و وضعیت مرمت بناهای تاریخی وارد گیلان شده است.

منبع: ایرنا

301198