شناسایی۴۰۰ اثر تاریخی دیلمان

بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان شناسایی و مستندسازی شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، معاون میراث‌ فرهنگی گیلان گفت: با تحقیقات باستان شناسی، از 400 اثر تاریخی شامل قلعه‌، غار، محوطه باستانی‌، دهکده‌های تاریخی و مکان های زیرزمینی شناسایی و نتایج‌ این بررسی‌ها در قالب 5 جلد گزارش و 6 جلد کتاب با عنوان«باستان‌شناسی دیلمان و کاوش های انجام شده در محوطه های باستانی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی »منتشر شده است.

ولی جهانی با اشاره به آغاز مطالعات باستان شناسی منطقه‌ تاریخی دیلمان از سال 87 افزود: از آثار تاریخی شناسایی شده، 50 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و مراحل مستندسازی و مطالعاتی بقیه آثار در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اهمیت منطقه باستانی دیلمان اضافه کرد: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در ناحیه دیلمان غار یرشلمان است که قدمت آن به دوره‌ اشولین و حدود 100 هزار سال پیش باز می‌گردد و از دیگر آثار مشهور این منطقه که شهرت بین المللی دارند می‌توان به محوطه‌های باستانی قلعه‌کوتی، حسنی‌محله، خرم‌رود و کافرستان اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: دیلمان در گذشته همه بخش‌های کوهستانی ولایت گیلان حدفاصل سفیدرود تا قلمرو طبرستان و جلگه گیلان شرقی تا حوزه قزوین را شامل می‌شد و در ایران پس از اسلام نیز نامی پرآوازه داشت.

232338