جلیلوند در گفت‌و‌گو با پرسون؛

احتمال دستیابی به یک توافق موقت در مذاکرات وین/ آمریکا منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: احتمالا روند مذاکرات ایران و کشورهای غربی در وین طولانی شود؛ مگر این که طرفین به یک توافق موقت مانند تمدید توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسند.
تصویر احتمال دستیابی به یک توافق موقت در مذاکرات وین/ آمریکا منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران است

محسن جلیلوند، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: طرفین مذاکره کننده در وین در خصوص چارچوب اصلی و رسیدن به توافق به یک اجماع نظر رسیده‌اند و بحث بر سر موضوعاتی ادامه دارد. برای مثال یکی از مقامات ایرانی اعلام کرده در صورت احیای برجام اجازه دسترسی فراپادمانی به آژانش بین المللی انرژی اتمی نمی‌دهد. همین موضوع مانعی بر سر راه مذاکرات و برای آمریکا، روسیه و چین اهمیت دارد.

جلیلوند افزود: بحث پروتکل الحاقی جزء برجام بود، مجلس تصویب نکرد؛ اما ایران به صورت داوطلبانه از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی این مسئله را پذیرفته و با آژانس همکاری کرده است.

وی با اشاره به این که آمریکا در حال رصد ایران است، ادامه داد: ایران با غنی سازی 60 درصد، دو و نیم کیلوگرم اورانیوم تولید کرده؛ با غنی سازی 60 تا 90 درصدی که برای ساخت بمب اتم به کار می‌رود؛ طی دو هفته امکان دسترسی ایران فراهم می‌شود. چینی‌ها و روس‌ها در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متحد هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: احتمالا روند مذاکرات ایران و کشورهای غربی در وین طولانی شود؛ مگر این که طرفین به یک توافق موقت مانند تمدید توافق ایران و آژانس رسند.

جلیلوند بیان کرد: بر اساس نظر اندیشکده‌های آمریکایی، ایالات متحده منتظر 28 خرداد، انتخابات ریاست جمهوری ایران است و معتقد است در این بازه زمانی وزن جمهوری اسلامی به لحاظ مشارکت درانتخابات و مسائل دیگر آشکار می‌شود. با توجه به فشارهای اعمال شده بر وضعیت اقتصادی ایران، آنها در انتظار اتفاقات نهایی هستند.

این استاد دانشگاه گفت: دولت فعلی تا مرادماه حضور دارد؛ اما مشخص نیست که اقتصاد ایران تا آن زمان توان و تاب‌آوری داشته باشد. آمریکا و ایران متوجه وضعیت یکدیگر هستند؛ این کشور به شدت از نزدیکی ایران به نقطه گریز و یا همان ساخت بمب هسته‌ای هراس دارد و در صورت اقدام ایران در این زمینه، ایالات متحده از ابزارهای دیگری بهره می‌گیرد.

301131