برگزاری جشنواره «گلاویژ» در سال فرهنگی ایران

دبیر نشست‌های ایران در سلیمانیه از آغاز بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی «گلاویژ» در سالی که به نام سال فرهنگی ایران نام‌گذاری شده است، خبر داد و به شرح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخت.
تصویر برگزاری جشنواره «گلاویژ» در سال فرهنگی ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، مریوان حلبچه‌ای در این‌باره گفت: بیست‌وچهارمین دوره جایزه فرهنگی- ادبی گلاویژ در شهر سلیمانیه عراق از ساعاتی پیش (سه‌شنبه چهارم خردادماه) کار خود را آغاز کرد؛ جشنواره‌ای که از ۲۴ سال پیش شروع به فعالیت کرده و هر ساله یک جشن بزرگ فرهنگی را در سطح خاورمیانه برگزار می‌کند و ما شاهد حضور مهمان‌های زیادی از کشورهای مختلف خاورمیانه و اروپا در آن هستیم. در سال‌های نخست، این جشنواره در هفت روز برگزار می‌شد که در ادامه ۹ روزه شد و در این چند سال اخیر به دلیل بحران‌های موجود مثل کرونا در سه روز برگزار می‌شود.

این مترجم ادبیات کُردی در توضیح جشنواره «گلاویژ» گفت: در این جشنواره نویسندگان کُرد به صورت تک‌داستان، تک‌شعر و مقاله به رقابت می‌پردازند و وارد مسابقه می‌شوند و جایزه نقدی و لوح تقدیر دریافت می‌کنند. این جایزه فقط مختص کُردهای منطقه نیست و علاقه‌مندان از هرجای دنیا به زبان کُردی برای ما اثر ارسال می‌کنند. آثار بعد از فراخوان به دبیرخانه جایزه ارسال می‌شوند و داوران در هر سه بخش آثار را بررسی می‌کنند؛ در نهایت با مشخص شدن نامزدهای نهایی، در روزهای جشنواره شاهد خوانش آثار برای افراد حاضر در برنامه هستیم و در پایان از میان این افراد نفر اول تا سوم مشخص می‌شود.

حلبچه‌ای افزود: در این سال‌ها ما در کنار جایزه رقابتی، جایزه بزرگ کردستان را نیز داریم که به جایزه طلایی معروف است و به شخصیت‌های برجسته‌ای مثل فیلسوف فرانسوی، الن تورن، آدونیس، شاعر سوری و سیدعلی صالحی، شاعر ایرانی اهدا شده است. امسال نیز این جایزه به یک منتقد جوان ایرانی و یک شخصیت آکادمیک و دانشگاهی از ایران رسیده که این برای ما افتخاری است. یعنی در بخش جایزه غیررقابتی که مهم‌ترین بخش جشنواره است، دو جایزه به ایرانی‌ها اهدا خواهد شد.

او در توضیح بیشتر درباره این دوره از جشنواره گفت: امسال سال‌ فرهنگی ایران است و در نظر داریم تا نگاه ویژه‌ای به ادبیات ایران داشته باشیم. در سال‌های گذشته نیز ما سال آلمان، سال فرانسه، سال ایتالیا، سال ارمنستان و سال دیگر کشورهای منطقه و اروپا را داشته‌ایم. به دلیل نام‌گذاری انجام‌شده، امسال نشست‌های مختلفی درباره رمان، نقد، نشانه‌شناسی، سینما و تئاتر ایران داریم. قصد داریم در جشنواره امسال بخشی از فرهنگ و هنر ایران را به تصویر بکشیم. به عبارتی در کنار سخنرانی‌ها گفت‌وگوهایی را با علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی داریم تا بتوانیم به این شکل به معرفی ایران بپردازیم. همچنین بیش از ۶۰-۷۰ رسانه تلویزیونی و رادیویی و مطبوعات اقلیم کردستان و عراق این برنامه را به شکل کامل پوشش خواهند داد.

حلبچه‌ای با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی موسسه گلاویژ در سلیمانیه گفت: حوزه فعالیت‌های موسسه فرهنگی گلاویژ در این ۲۴ سال فقط جشنواره «گلاویژ» نبوده است و هر هفته در شهر سلیمانیه برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی برگزار می‌شود. مجلات مختلفی نیز در این شهر منتشر می‌شود که نگاه خوبی به مساله فرهنگ و ادب دارند و حتی در رسانه‌های صوتی و تصویری نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای می‌شود.

او سپس بیان کرد: واقعیت این است که مردم ایران و عراق (به‌خصوص اقلیم کردستان)‌ به واسطه جنگی که از سوی حزب بعث عراق شکل گرفت، کمی از هم فاصله گرفتند؛ اما اتفاقاتی مثل گلاویژ یا جشنواره‌های فرهنگی ایران می‌توانند مردم منطقه را به هم نزدیک کند. برخی کشورها که وحدت منطقه موقعیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد، به دنبال دشمنی مردم منطقه هستند و برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنند، از این رو، ما کار سختی را انجام می‌دهیم.

این مترجم در ادامه از کتاب‌های چاپ‌شده از سوی موسسه فرهنگی گلاویژ که بیش از ۵۰درصد آن‌ها از ایران بوده است گفت و اظهار کرد: در این دوره از جشنواره حمیدرضا نعیمی، از نویسندگان و کارگردانان بنام ایرانی، سعید قطبی‌زاده، منتقد سینما، ارسلان امیری، فیلمساز، لیلا صبوحی، نویسنده، حسین لعل‌بذری، نویسنده و دبیر جشنواره ادبی مشهد، مصطفی رجبی، فیلمساز و تدوین‌گر، صدیق تعریف، خواننده و آهنگساز، محمدرضا اصلانی، منتقد، شوکا حسینی، شاعر، علی عباسی، نشانه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، شهاب دارابیان، روزنامه‌نگار و شاعر، احسان عبدی‌پور، روزنامه‌نگار و مستندساز، سینا جعفریه، ناشر و نرگس مساوات، نویسنده و مترجم حضور دارند.

مریوان حلبچه‌ای در پایان گفت: در بیست و چهارمین دوره جشنواره ادبی «گلاویژ» که با شعار «گفتمان برداشتن ماسک‌ها» از ۴ تا ۶ خردادماه برگزار می‌شود، قرار است جشن امضای جلد نخست کتاب «سیری در داستان‌نویسی کُردی» اثر محمدرضا اصلانی نیز برگزار شود.

290831