آهنگ‌ساز زنجانی عنوان کرد:

شاخه‌های موسیقی به رسمیت شناخته شود

آهنگ‌ساز زنجانی از آسیب جدی وارد شده به هنرمندان موسیقی استان به علت شیوع کرونا خبر داد.

تصویر شاخه‌های موسیقی به رسمیت شناخته شود

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، کیارش میرمحمدرضایی در رابطه با موسیقی و وضعیت آن در استان زنجان، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های شیوع ویروس کرونا متوجه قشر هنری و فعالان این عرصه در بخش‌های مختلف بود. از تعطیلی سینما گرفته تا کنسرت‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگری که فعالان عرصه هنر به اشکال مختلف در آن فعال بودند و چرخه اقتصادی آن‌ها از این طریق می‌چرخید.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش در هنر موسیقی استان نسبت به اشخاصی که فعالیت‌های صحنه‌ای داشتند، کمتر آسیب دیده‌ است، افزود: تعطیلی‌های طولانی مدت کلاس‌های آموزشی، نظم کلاس‌های موسیقی و آموزش از بین برده که این امر باعث شده است تا آسیب جدی در این حوزه را احساس کنیم.

آهنگ‌ساز زنجانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مجازی موسیقی و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی نیز نیاز به حامی مالی برای هنرمندان موسیقی دارد، تصریح کرد: تاکنون در دو مرحله مبلغ حمایتی برای هنرمندانی که هنرکارت خود را دریافت کرده‌اند، واریز شده‌ ولی نکته این است که در حال حاضر همه هنرمندان موفق به دریافت هنرکارت نشده‌اند. البته در مرحله اول تسهیلات حمایتی به هنرمندانی که هنرکارت نداشتند نیز تعلق گرفت ولی مشکلات زیادی برای دریافت آن وجود داشت.

میرمحمدرضایی با بیان اینکه وقتی در رابطه با ضعف‌ها و ظرفیت‌های موسیقی استان صحبت می‌کنیم، در واقع صحبت در مورد نگرشی است که به یک فعالیت هنری از طریق سیستم وجود دارد، ادامه داد: می‌توان دو نگرش نسبت به ظرفیت‌ها و ضعف‌های موسیقی استان داشت؛ یکی از آن‌ها این است که وقتی برای انجام فعالیت هنری حمایتی وجود دارد، ظرفیت‌های فراوانی از همه قشرهای فعال هنر موسیقی استان را داریم که در بخش‌های متعددی نیز می‌توانند فعالان این عرصه فعالیت کنند و زمانی که حمایت، برنامه‌ریزی و سازماندهی درستی بوده، هنرمندان نیز موفق شده‌اند کارهای ارزشمندی انجام دهند.

آهنگ‌ساز زنجانی افزود: رویکرد دوم شرایطی است که در برخی کشورها وجود دارد و خود هنرمند حامی مالی پیدا کرده، برنامه‌ریزی می‌کند و خود او درآمدزایی می‌کند ولی در برخی موارد برای هنرمندان ما علاوه بر اینکه حمایتی وجود ندارد، هنرمندان نیز در معذوریت قرار می‌گیرند و وی نیز نمی‌تواند دستمزد خوبی دریافت کند. همچنین در برخی از موارد مکان‌هایی که مولد فعالیت‌های فرهنگی و هنری است تا حدودی به صورت انحصاری عمل می‌کنند و یا هنرمندانی که توانایی بالایی دارند با دستمزدهای موسسه‌ها و ادارات فرهنگی و هنری نمی‌توانند کار کنند، بنابراین صحبت در رابطه با ضعف‌ها و ظرفیت‌های موسیقی استان، صحبت در مورد نگرشی است که به فعالیت هنری ختم می‌شود.

وی با اشاره به امتحانی که برای کارت صلاحیت تدریس از هنرمندان موسیقی گرفته می‌شود، گفت: در امتحانی که برای کارت صلاحیت تدریس گرفته‌ می‌شود در آن زمان با توجه به اینکه آموزش بحثی بسیار جدی است، نمی‌شود معلم موسیقی را شناخت ولی بودن آن و نظارت بر کار تدریس باعث می‌شود کسانی که صلاحیت تدریس را ندارند از چرخه آموزش حذف شوند و این کار حمایت ارزشمند از موسیقی است.

این فعال عرصه موسیقی عنوان کرد: برای دست‌یابی به پیشرفت در همه امور نیاز به ساماندهی و سازماندهی آن داریم و وقتی جامعه مشخص و کانون برای گردهمایی هنرمندان موسیقی در استان نداشته‌ باشیم، نمی‌توانیم ظرفیت‌ها و توانایی‌های هنرمندان این حوزه را بهتر بشناسیم و از آن‌ها استفاده کنیم و گام اول و مهم برای پیشرفت موسیقی استان، رسمیت بخشیدن به هر شاخه از این حوزه هنری است. همچنین همه گروه‌های موسیقی باید به تفکیک ساماندهی شده و تسهیلات و امکاناتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ شود تا بتوانیم این عرصه را نیز رشد دهیم.

میرمحمدرضایی با اشاره به اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی در استان به دلیل نداشتن تحقیق درست و مشورت کردن با افراد غیرمتخصص در زمینه آموزش، وارد راه نادرست می‌شوند، خاطرنشان کرد: افرادی که علاقه دارند وارد حوزه موسیقی شوند باید قبل از ورود به این عرصه با فرد متخصص و فردی که فعالیت صحیحی در این حوزه انجام داده، مشورت کنند و بعد از آن وارد حوزه موسیقی شوند و فعالیت خود را آغاز کنند.

منبع: ایسنا

290738