تلاش برای حفاظت از دریاچه ارومیه در برابر خشکسالی

کاهش میزان بارندگی‌ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هشدار سازمان‌های مسوول درباره تبعات آن، زنگ خطر تنش آبی در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به صدا درآورده و بروز این وضعیت، مسئولان دو استان همسایه را به سمت هم افزایی برای مدیریت این مشکل سوق داده است.
تصویر تلاش برای حفاظت از دریاچه ارومیه در برابر خشکسالی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از حوضه‌های بسته ایران است که در تقسیم‌بندی حوضه‌های آبریز کشورمان، حوضه اصلی به‌شمار می‌رود و وسعت آن ۵۱ هزار و ۸۰۱ کیلومتر مربع است؛ حوضه آبریز دریاچه ارومیه تنها یک زیرحوضه درجه ۲ دارد و شامل رودهایی است که به دریاچه ارومیه منتهی می‌شوند؛ مهم‌ترین رودهای این حوضه، آجی‌چای، زرینه‌رود و سیمینه‌رود هستند.

با توجه به اینکه ۶۰ درصد تامین آب شرب تبریز از حوضه آبریز دریاچه ارومیه و از رودخانه زرینه رود (جیغاتی) تامین می شود، مدیران کل مدیریت بحران استانداری، مدیر عاملان و معاونان شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در نشستی در تبریز گرد هم آمدند تا برای مدیریت تنش آبی پیش رو و به حداقل رساندن تبعات آن برنامه ریزی کنند.

در این نشست، برنامه ریزی و اقدام مشترک برای تامین آب شرب با لحاظ شاخص های کیفی و کمی مورد تاکید مسوولان دو استان قرار گرفت و به رغم نظارت کافی شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و اذربایجان غربی در این زمینه، بر لزوم نظارت ادارات کل حفاظت محیط زیست ۲ استان بر کیفیت آب نیز تاکید شد.

برنامه ریزی برای عدم قطعی برق ایستگاه های پمپاژ آب شرب در ساعات خاموشی از دیگر موارد مورد تاکید مقامات سازمان های مسئول استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در این نشست بود.

حوضه آبریزی دریاچه ارومیه و سهم هر یک از استان های واقع در محدوده آن

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در این نشست گفت: باید الزامات پدافند غیرعامل در تمامی حوزهها به خصوص تامین آب شرب برای استفاده جایگزین مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محمدباقر هنربر افزود: به همین منظور به جد پیگیر پروژه انتقال آب ارس به تبریز هستیم و ضروری است در تمامی حوزه ها به فکر راهکارهای جایگزین باشیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی اظهار کرد: استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به جد پیگیراین موضوع هستند تا زیرساخت ها برای ارایه خدمات مناسب به مردم فراهم شود.

هنربر با تاکید بر اینکه آب، نعمت است و باید قدر آن را بدانیم، گفت: به جد پیگیر رفع مشکلات موجود در این حوزه هستیم و ضروری است دست به دست هم دهیم تا مصرف آب در تمامی حوزه ها اعم از آب شرب، کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی مدیریت شود.

وی با اشاره به تامین آب شرب تبریز از حوضه آبریز زرینه رود و سد بوکان، اظهار کرد: مهم ترین مشکل در این حوزه استقرار پمپ های غیرمجاز در مسیر می باشد که باید از سوی هر دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، پیگیری و با آن برخورد شود.

مدیرکل مدیریت استانداری آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به قطعی برق ایستگاه های پمپاژ تامین آب شرب گفت: شرکت های برق باید از قطعی برق ایستگاه ها و پمپاژها خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: تنش آبی، موضوع مهمی است که در استان آذربایجان غربی با آن مواجه هستیم.

امیرعباس جعفری افزود: ضروری است با مدیریت مناسب مصرف آب بتوانیم پیک امسال را به دور از حوادث و بحران و به نحو مطلوب گذر کنیم.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته در هیات وزیران اعتبارات خوبی در این حوزه برای استان آذربایجان غربی تخصیص یافت تا مشکلات را کاهش دهیم.

جعفری ابراز امیدواری کرد با تعامل و همکاری بیشتر تمامی دستگاه های ذی ربط استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بتوان مشکلات ناشی از تنش آبی در منطقه را کاهش داد.

تعامل خوبی در حوزه مدیریت آب استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی وجود دارد

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: تعامل، هماهنگی و همکاری قوی بین ۲ استان وجود دارد تا بتوانیم با حداقل آسیب این بحران را طی کنیم.

یوسف غفارزاده با بیان اینکه میزان آب شرب تبریز در نقطه سربه سر قرار دارد، افزود: کوچک ترین قطعی و مشکل در مسیر تامین آب از حوضه زرینه رود مشکل ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: بحران کم آبی شهریور ماه سال گذشته با تعامل ۲ استان مدیریت شد، اما امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها نگرانی بسیاری درباره مشکلات ناشی از پیک مصرف آب وجود دارد .

غفارزاده گفت: اقدامات مختلفی از قبیل افزایش چاه ها و انجام تعمیرات و بازسازی ایستگاههای پمپاژ انجام شده است، اما به دلیل اینکه اعتبارات مصوب هنوز تخصیص نیافته، با مشکلات مختلفی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در مسیر تامین آب شرب تبریز از حوضه زرینه رود، برداشت ها و پمپاژهای غیرمجاز وجود دارد که ضروری است این امر توسط شرکت های آب منطقه ای ۲ استان مدیریت و تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در تقسیمات آب، تقسیمات جغرافیایی، جایی ندارد و هماهنگی بین دستگاه های ذیربط در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی باعث شده مشکلاتی که در سایر استان ها وجود دارد، در این منطقه به وجود نیاید و مدیریت حوضه ای ایجاد نشود.

عضو هیات مدیره شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه، کاهش بارندگیها و کاهش آبهای زیرزمینی موجب ایجاد مشکلات زیادی شده است.

محمد اشرفی افزود: ضروری است پیش بینی های لازم انجام شود و هماهنگی ها صورت گیرد تا مشکلات پیش رو تبدیل به بحران نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید به فکر منابع تامین آب شرب جایگزین باشیم، ادامه داد: در آذربایجان غربی بیشترین آسیب در حوزه آب های زیرزمینی است و تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه است.

اشرفی اظهار کرد: همراه و همفکر با شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هستیم و باید برنامه ها شفاف تر، مشخص تر و با افق معلوم انجام گیرد.

راهکارهای رفع تنش آبی باید عملیاتی شود

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه باید نسبت به پایداری آب توجه شود، گفت: قطع و وصلی که در جریانات آب انجام می گیرد علاوه بر کاهش سرعت جریان آب، بر کیفیت آن نیز اثر می گذارد.

علیرضا ایمانلو افزود: مجموعه ای از آلاینده‌ها در مسیر تامین آب شرب تبریز وجود دارد که ضروری است راهکاری برای رفع آن‌ها اندیشیده شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که وجود دارد، ادامه داد: تمام راهکارهای ارائه شده برای حل مشکل تنش آبی باید عملیاتی شود و فقط در حرف نماند.

ایمانلو اظهار کرد: ضروری است برای تمامی مسایل از جمله کاهش آب، افزایش برداشت ها و ورود پساب، راهکارهایی اندیشیده و بلافاصله عملیاتی شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای آذربایجان غربی نیز گفت: باید تلاش کنیم با همفکری و همکاری بین ۲ استان بحران پیش رو را با کمترین آسیب و صدمه به مردم پشت سر بگذاریم.

مقداد اسکندرپور افزود: متاسفانه در سال آبی جاری نوع و رژیم بارش و ذخایر برفی باغ ها کاهش یافته و پیش بینی می شود در خرداد تا شهریور ماه امسال با مشکل تنش آبی مواجه شویم.

وی با اشاره به کاهش آب های ذخیره شده در سدها، ادامه داد: در حوضه آبی زرینه رود نیز مشکلاتی وجود دارد که تلاش می کنیم تا حد امکان از برداشت های غیرمجاز در حوزه جلوگیری کنیم.

اسکندرپور گفت: ضروری است سازمان های حفاظت محیط زیست استان های آذربایجان شرقی و اذربایجان غربی نیز در زمینه کیفیت آب توجه جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم صدمات و آسیب های برحان کم آبی را به حداقل برسانیم تا تنشی در پیک ایجاد نشود.

منبع: ایرنا

290634

مطالب مرتبط