مهدی صیاد شیرازی در گفتگو با پرسون؛

وابسته به جناح خاصی نیستم، خط من خط پدرم است/ هیچ دوره‌ای در شهرداری نبوده که همه چیز کامل باشد

مهدی صیاد شیرازی نامزد انتخاباتی ششمین دوره شورای شهر تهران درگفتگو با پرسون به تشریح اهداف و برنامه‌های خود برای ورود به این عرصه پرداخت.
تصویر وابسته به جناح خاصی نیستم، خط من خط پدرم است/ هیچ دوره‌ای در شهرداری نبوده که همه چیز کامل باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، با نزدیک شدن به روزهای انتخابات و افزایش حضور چهره‌های سیاسی کشور در رسانه‌ها و در راستای برگزاری سلسله نشست‌های پایگاه خبری تحلیلی پرسون با سیاسیون، روز گذشته رسانه پرسون میزبان مهدی صیاد شیرازی استاد دانشگاه و فرزند شهید صیاد شیرازی و نامزد انتخاباتی ششمین دوره شورای شهر تهران با موضوع اهداف و رویکردهای وی برای ورود به عرصه انتخابات بود که تشریح این گفتگو را در ذیل میخوانید:

پرسون: در انتخابات پیش رو مهم‌ترین اولویت و برنامه شما برای مبلمان شهری چیست؟ و با توجه به سابقه و رزومه شما چه کارها و اقداماتی در حوزه فرهنگ انجام خواهید داد؟

صیاد شیرازی: این انتخابات اولین دوره ورود بنده به عرصه انتخابات و عرصه خدمت است و خدمت به شهر تهران را نقطه آغاز حرکت‌ در مسیر خدمت در سطح کلان و مؤثر دانستم البته این به معنای این نیست که پیش از این جدای از فضای خدمت و جدای از مردم و قشرهای گوناگون شهر تهران بوده‌ام. پیش از این نیز ارتباط، تعاملات و آشنایی کافی نسبت به محیط جغرافیایی، ژئوپلیتیک و مسائل گوناگون شهر تهران، نقاط قوت و موفقیت‌های به دست آمده در شهر تهران در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، ورزشی، پژوهشی، سیاسی، اقتصادی و... داشته‌ام و به میزان وسع عمری، توان فکری و پتانسیلی که داشته‌ام، شناخت پیدا کرده‌ام.

در چارچوب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک هدف کوتاه مدت، یک هدف میان مدت و یک هدف بلند مدت دارم و این برنامه‌ریزی در ابتدای امر یک عقبه علمی، کارشناسی، مشورتی و تجربی دارد اما آن چیزی که تدوین و تنظیم شده به شکل کلان و اجمالی است.

شهر تهران یک شهر بزرگ و پایتخت ایران است بنابراین مسئولین و کسانی که در این عرصه قرار می‌گیرند باید واقع‌گرا باشند و با منطق وارد میدان شوند. نکته حائز اهمیت این است که برنامه‌ریزی و تدبیری که صورت گرفته باید بر اساس حقایق، واقعیات و انصاف باشد.

در برنامه‌ریزی‌ها، محور تخصصی ما یک بحث مدیریتی در حوزه ریاست و یک بحث نیز در حوزه مسئله اجتماعی و فرهنگی است. با توجه به رزومه بنده خوشبختانه در این زمینه حرفه‌ای هستم، قوی کار کرده‌ام و تعامل، ارتباط و همکاری با بخش‌های کمیسیون‌های دیگر برقرار است و بی اطلاع از بخش‌های دیگر نیستم. جز کسانی هستم که هر جا بوده‌ام، آمارهای خوبی را شاهد بوده‌ایم.

در برنامه‌ریزی کوتاه مدت هدف ما برطرف کردن چالش‌هایی نظیر چالش‌های مرتبط با بخش معماری و شهرسازی شهر تهران، حمل و نقل عمومی، آلودگی، ترافیک، ساخت و سازهای شهر تهران، مشکلات املاک و حواشی آن، کودکان کار، حاشیه‌نشین‌ها، قشرهای محروم و مستضعف شهر تهران، بحث کرونا و تعامل با وزارت بهداشت در مسئله واکسن است و با این مسائل و چالش‌ها آشنایی کامل دارم و در این زمینه‌ها به دنبال فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب هستیم.

بنده فراجناحی وارد این عرصه شده‌ام، وابسته به خط و خطوطی نیستم و خط و محور من تا به امروز مسیر خط پدر بزرگوارم شهید صیاد شیرازی است. خط ولایت، خط شهدا و خط انقلاب مسیر من است

از طرفی با جامعه ایثارگری، خانواده معظم شهیدان و جانبازان، جامعه نخبگی شهر تهران، دانشجویان، حوزویان و مجموعه فرهنگی و فرهنگیان آموزش و پرورش در ارتباط بوده و هستم و خودم از همین جامعه هستم و استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فارابی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک هستم و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی دارم.

کار سیاسی و خدمتی خود را از مجموعه شورای شهر تهران آغاز می‌کنم اگرچه ممکن است اطلاعات و پتانسیلم فراتر از شورای شهر تهران باشد اما از آنجایی که قائلبه این هستم که در این عرصه باید پله پله پیش رفت تصمیم گرفتم که از شورای شهر تهران از مجموعه شهری که در آن زندگی می‌کنم، شروع کنم و تعاملات، ارتباطات، خدمت و چالش‌هایی که با آن مواجه هستم را برآورده کنم.

نکته حائز اهمیت این است که بنده فراجناحی وارد این عرصه شده‌ام، وابسته به خط و خطوطی نیستم و خط و محور من تا به امروز مسیر خط پدر بزرگوارم شهید صیاد شیرازی است. خط ولایت، خط شهدا و خط انقلاب مسیر من است و در این برهه زمان مصلحت شد که به این عرصه وارد شوم و پتانسیل و ظرفیتی که دارم را به شهر تهران عرضه نمایم.

پرسون: حوزه‌هایی را که نام بردید به سابقه کاری شما نیز مربوط می‌شود آیا قصد دارید حوزه‌های دیگر به متخصصانی که سایر افراد حاضر در شورای شهر می‌شوند، واگذار شود؟

صیاد شیرازی: من قائل به خرد جمعی هستم و معتقد هستم که تک روی کردن به نتیجه نمی‌رسد و برای حل و فصل مشکلات مردم باید از حضور نخبگان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استفاده کرد. به عنوان مثال برای حل مسائل اقتصادی شهر تهران باید از عناصر نخبه دانش اقتصادی استفاده کرد حتی برای حل مسائل کشوری نیز با توجه به این‎که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هستیم شورای شهر نیز باید درگیر این مسئله شود. ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها و شورای شهر باید به شعار سال توجه داشته باشند.

مدل حرکتی مد نظر بنده مدل ایرانی و اسلامی است. باید فرهنگ ایرانی در همه بخش‌های شهر تهران، در بخش معماری، الگوی شهرسازی، الگوی فرهنگی، اجتماعی و ... دیده شود. از طرفی چون یک کشور متدین و مسلمان هستیم باید برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس تعالیم اسلامی، فرهنگ اسلامی، اقتصاد اسلامی، مسائل اجتماعی و مسائل شرعی باشد

همانند بسیاری از موضوعاتی که به بازدارندگی رسیده‌ایم و قدرت منطقه شده‌ایم در بحث اقتصادی نیز باید قدرت منطقه شویم. اعتقاد ما بر این است که اگر بتوانیم در مسئله اقتصادی به بازدارندگی برسیم و قدرت اقتصادی شهر تهران، قدرت اقتصادی منطقه شود بسیاری از چالش‌ها و مسائل حل خواهد شد و دشمنان و عناصری که به دنبال این هستند که از خلأها و ضعف‌ها سوء استفاده کنند، ناکام خواهند ماند و ما را به عنوان قدرت منطقه قبول خواهند کرد.

پایتخت یک جایگاه حساس و مهم و در واقع الگوی فرهنگی و پیشانی یک کشور است یعنی وقتی بخواهند یک کشور را بشناسند به پایتخت آن کشور نگاه می‌کنند. بنابراین مسئولین شهر تهران از جمله شورای شهر و شهرداری نقش فراشهری و حتی فراملی دارند چرا که پایتخت را مدیریت می‌کنند. اگر بتوانیم شهر تهران را همه جانبه و به نحو احسن مدیریت کنیم، چالش‌های آن را برطرف کنیم و زمینه پیشرفت و تعالی آن را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، معماری و شهرسازی و کمیسیون‌های مختلف فراهم کنیم، می‌توانیم عزت و افتخار ملی را افزایش دهیم و تأثیرات آن را بر دیگر شهرهای کشور ببینیم.

نکته قابل توجه این است که در این مسیر باید براساس چه مدلی حرکت کرد. مدل حرکتی مد نظر بنده مدل ایرانی و اسلامی است. در طول زمان برخی تلاش کردند که ایرانی آن را بردارند و برخی دیگر تلاش کردند اسلامی آن را بردارند اما این دو باید در کنار هم باشند چرا که ما جمهوری اسلامی هستیم باید فرهنگ ایرانی در همه بخش‌های شهر تهران، در بخش معماری، الگوی شهرسازی، الگوی فرهنگی، اجتماعی و ... دیده شود. از طرفی چون یک کشور متدین و مسلمان هستیم باید برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس تعالیم اسلامی، فرهنگ اسلامی، اقتصاد اسلامی، مسائل اجتماعی و مسائل شرعی باشد. باید مراسم دینی و مذهبی‌، آداب و رسوم کهن اسلامی و مناسبت‌های اسلامی در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر در گام دوم انقلاب هستیم. در گام اول به یکسری ارزش‌ها، داشته‌ها و به یک جایگاهی رسیده‌ایم و کارها و فعالیت‌هایی صورت گرفته است اما در مواردی کاستی‌هایی وجود دارد به همین دلیل در گام دوم انقلاب باید به مواردی که انجام نشده و نکته‌هایی که به آن توجه نشده بیش‌تر توجه شود.

نقش جوانان نیز چه در گام اول انقلاب و چه در گام دوم انقلاب مؤثر بوده است و حضور جوانان در مدیریت شهر تهران و مدیریت کشور بسیار مهم است و در برنامه‌ریزی کردن‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها، مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... نقش جوانان می‌تواند مؤثر باشد. باید به نظرات جوانان احترام بگذاریم و از حضور آن‌ها در صحنه‌ها حمایت کنیم همانطور که مقام معظم رهبری بارها تأکید داشته‌اند که جوانان می‌توانند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و در همه عرصه‌ها حضور فعال داشته باشند. بنابراین ما باید از این ظرفیت جوانان که می‌توانند موتور حرکت گام دوم انقلاب نیز باشند، نهایت استفاده را ببریم.

پرسون: لطفاً در این خصوص توضیح بفرمایید که در دوره آینده با شهردار تهران چگونه همکاری خواهید کرد؟ آیا با او همکاری خواهید کرد یا خیر؟

صیاد شیرازی: در باب انتخاب شهردار اعتقاد بنده بر این است که باید شهردار را با الگوها و شاخصه‌های واقعی انتخاب کرد یعنی شهردار باید مدیر باشد، توانمند باشد، حلال مشکلات مردم باشد و بتواند مدیریت شهری را به درستی انجام دهد و حتی‌الامکان از دل خود شهردرای تهران باشد.

به عقیده من نباید به مدیران شهرداری بی‌توجه باشیم و اولویت اول این است که از خود شهرداری تهران فردی را که مختصات و ویژگی‌های خوب یک شهردار را دارد و با ملاک‌های حقیقی و واقعی که در قانون مشخص شده و برای پیشرفت شهر تهران مؤثر است، انتخاب کنیم اما اگر فردی با این خصوصیات در دل شهرداری تهران نباشد، می‌توانیم از گزینه خارجی نیز استفاده کنیم و فردی را که دارای پتانسیل و مختصات یک شهردار خوب است و می‌تواند شهر تهران را به خوبی مدیریت کند و در این برهه زمانی کار را متناسب با برنامه ما به درستی پیش ببرد اما از بدنه شهرداری نباشد را برای پیشبرد اهداف در کنار خود داشته باشیم.

پرسون: لطفاً صراحتاً بفرمایید که رأی شما بر ماندن شهردار شهر تهران است یا نماندن شهردار؟

صیاد شیرازی: در این برهه زمانی لزومی نمی‌بینم که این مسئله را بیان کنم. زمانی که تصمیم‌گیر این جریان شدم، تصمیمات خود را خیلی صریح و به طور عملیاتی انجام خواهم داد و در حال حاضر لزومی ندارد که این موضوع را به چالش بکشیم و در زمان خودش در جهت منافع مردم انتخاب خواهیم کرد. اگر نفر قبلی با مختصات یک شهردار خوب است می‌ماند و اگر در شهرداری تهران آن مختصات وجود دارد فرد قبلی می‌رود و فردی از بدنه شهرداری انتخاب می‌شود و فضا جدید می‌شود.

بنده قائل به نوگرایی در فضای مدیریتی شهر تهران هستم یعنی گزینه‌ای که شاید تغییر پیدا کند بسیار نزدیک است اما این‌که این گزینه درمورد شهردار فعلی مد نظر است را باید در آن زمان تصمیم‌گیری کنیم زمانی که ما در جایگاه تصمیم‌گیری باشیم و ما الان در این جایگاه نیستیم.

پرسون: یکی از دلایل کاندید شدن شما شرایط نامطلوب این روزهاست، می‌خواهیم بدانیم که عملکرد شورای پنجم و شهردار تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صیاد شیرازی: به طور کلی از عملکرد فعلی شهرداری و شورای شهر تهران راضی نیستیم چرا که چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف شهر به قوت خود باقیست. ترافیک و آلودگی هوا همان روند قبل خود را دارند، در بحث کرونا هنوز چالش‌ داریم، مشکلات و چالش‌های مردم، حاشیه‌نشینان و کودکان کار کماکان ادامه دارد. مسئولین باید نسبت به حل و فصل این مشکلات اقدام نمایند. احساس می‌شود که این تیم نتوانسته در این بخش‌ها موفق عمل کند.

از طرف دیگر الگوی حرکتی و تفکری که در حال حرکت است را آنچنان در مسیر گام دوم انقلاب نمی‌بینیم و باید در این مسئله خیلی بهتر از این عمل شود. بخشنامه‌های خوب، تصمیم‌گیری‌های خوب و عملکرد خوبی ببینیم.

موضوع قابل بحث دیگر پیشرفت و تعالی است. مردم باید به طور ملموس احساس کنند که شهرداری و شورای شهر در زیباسازی و فضاهایی که در شهر کمبود وجود دارد خصوصاً فضاهای سالم برای تفریحات متعارف مردم، در حال ایجاد یک تحول و نوگرایی است. در برهه‌ای از زمان این مسئله جدی گرفته شد و گسترش پیدا کرد و فضاها و مراکز تفریحی خوبی هم به لحاظ آب و هوای ایجاد شد.

انتقاداتی در بحث تصمیم‌گیری‌ها وارد است. در بحث خانواده شهدا اعتراضاتی وجود دارد، باید نسبت به ایثارگران و خانواده‌های شهدا و فرهنگ جهاد و شهادت در شهر تهران اهتمام ویژه داشته باشیم و برنامه‌ریزی خوبی در این خصوص صورت گیرد. باید نام و یاد شهدا در فضای شهر تهران حفظ شود و بالاتر از آن باید راه آن‌ها را زنده نگه داریم.

ارتباط و تعامل بین مسئولین و مردم در شهر تهران باید به سهولت برقرار شود تا مردم بتوانند به سهولت مراجعه کرده و مشکلات‌شان را بازگو کنند و نیازهای آن‌ها برآورده شود.

پرسون: می‌خواهم بحث را به انتخابات ریاست جمهوری بست دهم، برخی از کاندیدها قبل از حضورشان در این عرصه یا حین حضورشان، اعضای کابینه خود را معرفی می‌کنند تا مردم بدانند از چه نیرو، تفکر و گرایشی می‌خواهند استفاده کنند و چه برنامه‌ای دارند. در شورای شهر نیز ائتلافی در حال شکل‌گیری است آیا جنابعالی در این لیست هستید و بعد از این‌که وارد ائتلاف شوید شهرداری معرفی خواهید کرد تا مردم در جریان قرار بگیرند که شما با چه تیمی و با چه شهرداری کار خواهید کرد؟

تمام تلاش ما بر این است که از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنیم و نیروهای جوان به خصوص جوان‌های مؤمن و انقلابی محور تفکر ما است

صیاد شیرازی: تمام تلاش ما بر این است که از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنیم و نیروهای جوان به خصوص جوان‌های مؤمن و انقلابی محور تفکر ما است. نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم این است که قائل به مصادیق نمی‌شویم که چه شخصی، چرا که پس از معرفی افراد به لحاظ امنیت جانی و آبرویی در خطر هستند. خود من هم که وارد این عرصه شده‌ام حرف‌ها و هجمه‌های مختلفی به من وارد کرده‌اند. لذا برای امنیت تیم، هیچ اطلاع‌رسانی در این بخش انجام نمی‌شود اما محور، این شاخص‌ها است که کارآمد، مؤمن، متخصص، توانمند، شایسته و انقلابی باشند، مدیریت جهادی انقلابی داشته باشند، در خط شهدا و ولایت قدم بردارند، هماهنگ باشند و روحیه خرد جمعی داشته باشند که با هماهنگی و خرد جمعی یک مدیریت خوب و یک حرکت جهادی و توانمند را دنبال کنیم. وظیفه ما این است که بتوانیم با تیمی که تشکیل می‌شود تکلیف الهی را که بر عهده داریم به نحو احسن انجام دهیم.

پرسون: بهترین دوره‌های شورای شهر را تاکنون کدام دوره می‌دانید و بهترین شهردار چه کسی بود؟

صیاد شیرازی: سؤال مافوق چالش برانگیزی را کردید. من این سؤال را حقیقت محور پاسخ می‌دهم. اینطور باید ارزیابی کنیم که همه شهردارها و همه شوراهای شهری که تا امروز روی کار آمده‌اند دارای یکسری نقاط قوت و یکسری نقاط ضعف بوده‌اند. من معتقدم که اگر قرار است من به شورای شهر تهران ورود پیدا کنم باید نکات مثبتی را که در شرایط فعلی به دست ما رسیده است قدر بدانیم و آن‌ها را تقویت کنیم و نقاط ضعفی که وجود دارد را برطرف کنیم. هنر این است که با توکل به خدا و با همت عزیزان و مدیرانی که داریم بتوانیم مشکلات و ضعف‌ها را برطرف کنیم و آن‌ها را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

برهه‌هایی نیز وجود دارد که مدیریت در شهرداری و شورای شهر به خوبی عمل کرده است اما متأسفانه هیچ دوره‌ای نبوده که همه چیز کامل شود و هیچ دوره‌ای هم بوده که همه چیز سیاه باشد. به نظرم برای تحلیل این بخش‌ها باید آنچه که در شرایط فعلی وجود دارد را دنبال کنیم و پیش ببریم.

289814

مطالب مرتبط