کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خبر داد؛

پیش‌بینی وزش باد شدید در زنجان

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان، از وزش باد نسبتا شدید تا شدید، طی عصر امروز /سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ما جاری/ در نقاط مختلف این استان زنجان خبر داد.

تصویر پیش‌بینی وزش باد شدید در زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، حسین سلطانی افزود: طی مدت یاد شده، سرعت وزش باد ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود که می تواند در برخی از نقاط این استان به صورت لحظه ای به ۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

وی اظهار داشت: افراد با توجه به سرعت وزش باد در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره و توقف در کنار درختان خشکیده و کهنسال و تاسیسات شهری با استحکام کم، احتیاط و دقت بیشتری کرده و از انجام عملیات عمرانی در ارتفاع بالا و سمپاشی و محلول‌پاشی نیز پرهیز کنند.

سلطانی، دمای فعلی شهر زنجان (مرکز استان) را ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد و افزود: این میزان دما در مقایسه با مدت مشابه روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه سانتیگراد افزایش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته خیرآباد از توابع شهرستان سلطانیه و سجاس از توابع شهرستان خدابنده با میزان دمای ۷+ درجه سانتیگراد و گیلوان و چورزق در شهرستان طارم نیز با دمای ۳۹+ درجه سانتیگراد به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط این استان گزارش شدند.

سلطانی به کمینه و بیشینه دمای رخ داده در ایستگاه‌های هواشناسی استان در طی ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و افزود: در مدت یاد شده میزان کمینه و بیشینه دما در سجاس ۷ و ۲۸، خیرآباد ۷ و ۲۸، حلب ۸ و ۳۲، صائین قلعه ۱۰ و ۳۱، سلطانیه ۱۰ و ۲۸، باش قشلاق گرماب ۱۱ و ۳۱، گرماب ۱۱ و ۳۱، زنجان ۱۲ و ۳۰، ابهر ۱۲ و ۳۱، زرین رود ۱۲ و ۳۰، خرمدره ۱۳ و ۳۰، فرودگاه زنجان ۱۳ و ۳۰، دندی ۱۳ و ۳۱، دانشگاه زنجان ۱۴ و ۳۰، ارمغانخانه ۱۵ و ۲۷، نیک پی ۱۶ و ۳۲، فیله خاصه ۱۶ و ۳۳، پری ۱۷ و ۳۰، ماه نشان ۱۷ و ۳۳، گیلوان ۱۸ و ۳۹، قیدار ۱۹ و ۲۷، چورزق ۲۰ و ۳۹ و آببر ۲۲ و ۳۷ درجه سانتیگراد بالای صفر به ثبت رسید.

این کارشناس هواشناسی، گفت: میزان دمای ۴۸+ درجه سانتیگراد با توجه به گرمسیر بودن این منطقه، عادی است اما بیشترین دمای شهر زنجان به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد نمی‌رسد و فقط یک بار در تیر ماه سال ۹۷ به ۴۰/۵ درجه سانتیگراد بالای صفر رسیده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه‌روز و چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته، کارشناسان حرفه‌ای مستقر هستند و داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.

منبع: ایرنا

289224