عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با پرسون:

توافق برای لغو تحریم‌های عمومی/ تحریم اشخاص و نهادها همچنان پابرجاست

در حال حاضر طرف غربی پذیرفته که به شرط بازگشت ایران به شرایط برجامی در غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های عمومی را لغو می‌کند اما قصد دارد تحریم‌های مربوط به اشخاص و نهادها را نگه دارد. مسئله بازگشت ایران به برجام و نحوه اجرایی کردن آن با توجه به قانون اخیر مجلس در خصوص راستی‌آزمایی لغو تحریم‎‌ها برای بازگشت به برجام، نکاتی است که در خصوص آن‌ها در حال گفتگو هستند و گروه‌های فنی و کارشناسی در بخش‌های مختلف رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهند تا به یک نقطه توافق برسند.
تصویر توافق برای لغو تحریم‌های عمومی/ تحریم اشخاص و نهادها همچنان پابرجاست

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تأثیر مذاکرات وین و تحریم‌های ایران، روسیه و چین گفت: فرآیند مذاکرات وین پیچیدگی‌های خاص سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را دارد. در این مذاکرات دو طرف دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند اما این‌که در چه نقطه‌ای به اشتراک و توافق برسند نیازمند گفتگو، رایزنی و کار کارشناسی دقیق است.

جهان آبادی اظهار داشت: طرف غربی بحث بازگشت ایران به شرایط برجام در فعالیت‌های اتمی در حوزه غنی‌سازی، میزان غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی و نوع و تعداد سانتریفیوژها را مطرح کرده و طرف ایرانی خواستار لغو همه تحریم‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: تحریم‌هایی را که غربی‌ها در قبال ایران اعمال کرده‌اند می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول تحریم‌هایی که علیه اشخاص و نهادها است و دسته دوم تحریم‌های عمومی است که علیه کل کشور، اقتصاد، نفت، مسائل بانکی و مسائل عمومی کشور اعمال شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: در حال حاضر طرف غربی پذیرفته که به شرط بازگشت ایران به شرایط برجامی در غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های عمومی را لغو می‌کند اما قصد دارد تحریم‌های مربوط به اشخاص و نهادها را نگه دارد.

جهان آبادی افزود: بخشی از مشکلات کشور ما مربوط به تحریم‌هایی است که در حوزه اشخاص و نهادهای کشور اعمال کرده‌اند به خصوص نهادهایی که در حوزه بیمه، مسائل مالی و مسائل کشتیرانی در کشور در حال فعالیت هستند.

وی همچنین تشریح کرد: تا کنون توافق برای رفع تحریم‌های عمومی و کلی صورت گرفته اما مسئله بازگشت ایران به برجام و نحوه اجرایی کردن آن با توجه به قانون اخیر مجلس در خصوص راستی‌آزمایی لغو تحریم‎‌ها برای بازگشت به برجام، نکاتی است که در خصوص آن‌ها در حال گفتگو هستند و گروه‌های فنی و کارشناسی در بخش‌های مختلف رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهند تا به یک نقطه توافق برسند.

روند مذاکرات می‌تواند به کاهش تخاصم و چالش بین ایران و آمریکا منجر شود

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: دو کشور ایران و آمریکا 43 سال است که در شرایط خصمانه‌ای نسبت به هم قرار دارند و آمریکایی‌ها هر گونه اقدام نظامی، اقتصادی و امنیتی که توانسته‌اند علیه ایران انجام داده‌اند. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که بعد از حوادث تلخی نظیر شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و شهادت معاون وزیر شهید محسن فخری‌زاده و حوادثی که در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد رخ داده، شرایط به خوبی و با سرعت پیش رود.

جهان آبادی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم در هیچ نقطه از جهان مورد هجوم قرار نگرفته بودند، گفت: آمریکایی‌ها برای اولین بار از طرف ایرانی‌ها در عین‌الاسد مورد هجوم سنگین قرار گرفتند و جایگاه‌شان در خاورمیانه به شدت آسیب دید و بسیاری از هم‌پیمانان آن‌ها دیگر اعتماد لازم را در حوزه دفاع امنیتی به آمریکا ندارند چرا که معتقدند کشوری که نمی‌تواند از خود دفاع کند قدر مسلم نمی‌تواند از هم‌پیمانانش دفاع کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که با آغاز روند مذاکرات، روند تخاصم و چالش نظامی- امنیتی رو به کاهش می‌رود یا حداقل گمان می‌شود که رو به کاهش میرود البته اگر رژیم صهیونیستی اجازه دهد. می‌توان به آینده مذاکرات امیدوار بود اگرچه به نظر من خوش‌بینی مفرد نسبت به نتیجه مذاکرات نیز جالب نیست و نباید عجله کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید کردند ما مذاکره برای مذاکره را نباید با غربی‌ها ادامه دهیم چرا که غربی‌ها سیاست چماق و هویج دارند و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی اقدامات خرابکارانه، تروریستی و ضد امنیتی انجام می‌دهد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران باید به یک جمع‌بندی برسد که اگر قرار است با غربی‌ها توافقی شود دقیق‌تر، جامع‌تر و سریع‌تر آن را به سرانجام برسانیم تا هم فشارهای اقتصادی از روی مردم برداشته شود و هم تنش‌ها و چالش‌ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند.

287749

مطالب مرتبط