کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

آمریکا به دنبال لغو تحریم‌ نیست/ تفکیک تحریم‌ها بهانه جدید بایدن برای اعمال فشار بیش‌تر

امروز بایدن از همان فشارها و تحریم‌های که ترامپ به اجرا گذاشت به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند اما چون شعار انتخاباتی‌اش این بوده که به برجام برخواهیم گشت و موضوع هسته‌ای ایران را حل خواهیم کرد، بهانه‎هایی از این قبیل می‌تراشد که مذاکرات را طولانی و فرسایشی کند تا عملاً هیچ نتیجه و عایدی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. از طرف دیگر مرحله به مرحله پیچ‌های فشار را به بهانه‌های مختلف محکم‌تر کند.
تصویر آمریکا به دنبال لغو تحریم‌ نیست/ تفکیک تحریم‌ها بهانه جدید بایدن برای اعمال فشار بیش‌تر

ناصر دهقان کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص واکنش آمریکا برای تفکیک کردن تحریم‌ها و ماجرای وین اظهار داشت: مواضع برجامی آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران را باید در سطح کلان دید. ورود به جزئیات، قدم‌های کوتاه و یا حتی نشان دادن این قدم‌ها نمی‌تواند تعیین‌کننده وضعیت آمریکایی‌ها در این خصوص باشد.

دهقان در ادامه تشریح کرد: در رفتار دموکرات‌ها در دوره اوباما بعد از امضای برجام، رفتار آمریکایی‌ها در دوره ترامپ و پس از آن در دوره بایدن تفاوت چندانی دیده نمی‌شود. حتی اگر دوره قبلی، به جای ترامپ خانم کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد، همان مسیر ترامپ را می‌دیدیم.

در رفتار دموکرات‌ها در دوره اوباما بعد از امضای برجام، رفتار آمریکایی‌ها در دوره ترامپ و پس از آن در دوره بایدن تفاوت چندانی دیده نمی‌شود. حتی اگر دوره قبلی، به جای ترامپ خانم کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد، همان مسیر ترامپ را می‌دیدیم

وی افزود: امروز هم بایدن همان مسیر اوباما یعنی تحریم‌های بیش‌تر و حفظ تحریم‌ها را ادامه می‌داد اما کاری که ترامپ به نفع بایدن انجام داد این بود که یکسری تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد که بایدن از آن‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: همانگونه که بسیاری از نظریه‌داران در این حوزه اشاره کرده‌اند، آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه به دنبال برداشتن تحریم‌ها و یا اجرای تمام و کمال برجام در هیچ دوره‌ای نبوده و نخواهند بود و تنها بهانه‌ها برای اعمال فشار بیش‌تر، متفاوت است.

وی ادامه داد: امروز بایدن از همان فشارها و تحریم‌های که ترامپ به اجرا گذاشت به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند اما چون شعار انتخاباتی‌اش این بوده که به برجام برخواهیم گشت و موضوع هسته‌ای ایران را حل خواهیم کرد، بهانههایی از این قبیل می‌تراشد که مذاکرات را طولانی و فرسایشی کند تا عملاً هیچ نتیجه و عایدی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. از طرف دیگر مرحله به مرحله پیچ‌های فشار را به بهانه‌های مختلف محکم‌تر کند.

ناصر دهقان در پایان خاطر نشان کرد: باید بنا را بر این بگذاریم که آمریکایی‌ها به هیچ وجه تحریم‌ها را بر نخواهند داشت و به جای رفع تحریم‌ها، موضوع خنثی کردن تحریم‌ها را در پیش بگیریم یعنی راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و اتکا به منابع داخلی و منابعی که در سایر مناطق عالم هستند را جایگزین کنیم. از طرف دیگر اقدامات تقابلی را که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم، ادامه دهیم. اخیراً غنی‌سازی ۶۰ درصد اقدام مقابله‌ای تأثیرگذاری بوده و همین مسیر را باید ادامه دهیم.

288079

مطالب مرتبط