به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، سید فرشید جعفری اظهار داشت: با عنایت به این که دولت و حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران بر مدار دین مداری اسلامی شیعی میچرخد، بنابراین معنای انتخابات، انتخاب اصلح و مشارکت متفاوت از دولتهایی است که دولت و حاکمیتشان سکولار است.
وی ادامه داد: در دولتهای سکولار دموکراتیک انتخاب یک حق است اما در دولت دینمدار اسلامی شیعی جمهوری اسلامی ایران انتخاب نه تنها یک حق است بلکه یک تکلیف الهی هم محسوب میشود که این تفاوت از اهمیت بسیاری برخوردار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان یادآور شد: وقتی انتخاب و شرکت در انتخابات در چهارچوب حق و تکلیف الهی معنا پیدا کند، انتخاب اصلح نیز در این قالب همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، تکلیف الهی به حساب میآید.
کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سئوال که انتخاب اصلح در چه وضعی رخ میدهد؟، گفت: انتخاب اصلح زمانی نتیجهبخش است که انتخاب کنندگان در کارزار عقل و احساس شأن، عقل را چراغ راهنمای خود قرار دهند به این معنا که انتخاب شوندگان را محاسبه، تحقیق و بررسی نمایند.
جعفری با بیان اینکه انتخابات تنها زمانی که تعادل عقل و احساس به نفع عقل تغییر مییابد، کارسازتر است، افزود: تنها در این صورت است که انتخابکنندگان در فضاسازیهای کاذبی که معاندین خارجی و داخلی و انقلابی نمایان ایجاد میکنند، قرار نمیگیرند، چرا عقل و تحقیق هدایتگر آنان در انتخاب است.
وی در خصوص ویژگیهای فرد اصلح بیان داشت: ویژگیهای اصلح در بیانات مقام معظم رهبری به صراحت آمده و جای هیچ ابهامی نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان خاطرنشان کرد: امین بودن، داشتن قدرت اداره کشور، دینمداری اسلامی شیعی، وفادار به ایدهآلهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی، در متن مردم بودن از جمله ویژگیهای فرد اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری است.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: داشتن فهم و شعور سیاسی، دغدغهمند برای مبارزه با فساد، تخصص و تجربه و کارآمدی از دیگر ویژگیهای یک کاندیدای اصلح است.
جعفری تصریح کرد: یک کاندیدای اصلح با نیت و قصد خدمت نه با قصد تصاحب قدرت و ثروت وارد کارزار انتخاباتی شده و فردی مستقل بوده و وامدار مراکز قدرت و ثروت نیست.
وی با اشاره به اینکه فرد اصلح کسی است که وضع بحرانی را با عقل و تدبیر صادق مدیریت میکند و هزینه بحرانها را به حداقل میرساند، افزود: او در برابر تهدیدها دل نمیبازد و به مصداق واقعی شجاعت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه فرد اصلح اهل باندبازی و رانتخوار نبوده و در عرصه مدیریت کشور صرفا به منفعت ملی و افزایش قدرت ملی میاندیشد، ادامه داد: چنین فردی در این مسیر به هیچ وجه ملاحظهکاری ندارد.
کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اصلح کسی است که با حفظ چهارچوب ایدئولوژیک نظام با جهان خارج تعامل میکند اما در موقع خود، پاسخ قدرت را با قدرت داده و تنها مماشات را اساس تامین منافع ملی قرار نمیدهد.
جعفری خاطرنشان کرد: اصلح کسی است که درک درستی از غرب آسیا و موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران داشته و میداند که معضل امنیت در غرب آسیا مهمترین شاخص است بنابراین بیش از این که در این منطقه دیپلماسی کار کند،که مبنای روابط دولتهای اروپایی است، میدان باید مبنای تعاملات قرار گیرد.
منبع: موج رسا