اهمیت آشنایی با فرهنگ و زبان کشورهای حاشیه دریای کاسپین در تسهیل مراودات علمی

پژوهشگر گیلانی و مدرس امور بین الملل با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان های شمالی و اهمیت آشنایی با فرهنگ و زبان کشورهای حاشیه دریای کاسپین گفت: نیاز به ارتباط مستمر با مراکز و موسسات تحقیقاتی کشورهای دیگر، لزوما مختص به یک یا چند کشور توسعه یافته نیست و ارتباط علمی مناسب با کشورهای همسایه اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد.
تصویر اهمیت آشنایی با فرهنگ و زبان کشورهای حاشیه دریای کاسپین در تسهیل مراودات علمی

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، حامد کیومرثی با بیان اینکه در اکثر حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی نیازمند به ارتباط مستمر با مراکز و موسسات تحقیقاتی کشورهای دیگر هستیم، گفت: این نیاز لزوما مختص یک یا چند کشور توسعه یافته نیست بلکه ارتباط علمی مناسب با کشورهای همسایه اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد.

وی اهمیت یادگیری زبان خارجه و دانش روابط بین الملل را در جهت تسهیل بیشتر در امر مراودات و مکاتبات علمی محققین، اعضای هیأت علمی و مدیران مراکز تحقیقاتی با سایر مراکز علمی بین‌المللی را ضروری دانست.

کیومرثی تصریح کرد: علاوه بر یادگیری زبان خارجه که می‌تواند زبان انگلیسی، عربی، آلمانی، چینی و ... باشد و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان های شمالی اهمیت آشنایی با فرهنگ و زبان کشورهای حاشیه دریای کاسپین را نیز می توان به آن افزود.

وی با اشاره به اینکه دریای کاسپین به همراه دریاهای آرال، مدیترانه، سیاه و پارس، باقیمانده دریای بزرگ "تیتیوس" هستند، خاطرنشان کرد: کاسپین، بزرگترین دریاچه جهان و سومین منبع ذخایر نفت و گاز دنیا است که از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به آذربایجان و از شرق به ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود و اگر از پتانسیل این دریا به درستی استفاده شود می تواند بعنوان یک پل سیاسی و فرهنگی بین ملت‌ها عمل کند.

این پژوهشگر گیلانی ادامه داد: اگرچه پدیده فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در سال ۱۹۹۱ و ظهور چهار کشور ساحلی جدید ‌التأسیس درکنار ایران بر پیچیدگی ‌های این ارتباطات افزوده و آن را از اهمیت روزافزونی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار کرده است. از سوی دیگر تحولات جهانی به سمتی پیش می‌رود که مفاهیم و کاربردهای ژئواستراتژی به سرعت جای خود را به مفاهیم و کاربردهای ژئواکونومی می‌دهد، اما ارتباطات فرهنگی و اجتماعی که ریشه در تاریخ این منطقه دارد با گذشت قرن ها هنوز عاملی بسیار موثر در نزدیک نگه داشتن ملت ها است که متاسفانه نادیده انگاشته شده و تقویت این ارتباط نیازمند بازنگری و عزمی جدی در حوزه ملی و بین المللی است.

وی گفت: یکی از مباحث مهم و قدیمی در روانشناسی و زبان ‌شناسی شناخت رابطه زبان و تفکر است. از دیر باز این تصور همواره وجود داشته ‌است که زبان بر شیوه تفکر و جهان بینی ما تأثیر می‌گذارد. پس به طور حتم آشنایی با زبان و فرهنگ یک ملت توانایی نگاه کردن به مسائل مختلف از منظر فرهنگی آن ملت را برای ما فراهم کرده و همچنین به ارتباط و درک بین فرهنگی و ملیتی کمک شایانی خواهد شد.

کیومرثی بر اهمیت آشنایی با زبان ها و فرهنگ ها در بهبود تعاملات بین المللی ملت‌ها اشاره و تاکید کرد: به منظور ارتباط هرچه بهتر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور با سایر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بهبود دانش زبانی و فرهنگی در کنار تفاهم نامه و قراردادها ضروری است زیرا که در غیر این صورت محققین و پژوهشگران توانمندی لازم جهت بهره‌گیری از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در راستای پیشرفت کشور را نخواهند داشت و این تفاهم نامه های مکتوب صرفا جنبه تشریفاتی به خود گرفته و نقشی اساسی در پیشرفت علم و دانش این مرز و بوم ایفا نخواهند کرد.

منبع: ایسنا

287486