د

مسابقات بین‌المللی نظامی «جام دریا» در بندر انزلی آغاز شد

ششمین دوره مسابقات نظامی بین‌المللی «جام دریا» با حضور نیروی دریایی کشورمان و کشورهای روسیه، آذربایجان و قزاقستان از امروز در بندر انزلی آغاز شد.
تصویر مسابقات بین‌المللی نظامی «جام دریا» در بندر انزلی  آغاز شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی نظامی «جام دریا» پیش از ظهر امروز (سه شنبه دوم شهریور) در بندرانزلی در حالی آغاز شد که سرپرست‌های تیم‌های کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری قزاقستان در نشست با خبرنگاران به سؤالاتی پیرامون برگزاری مسابقات پاسخ دادند.

فرمانده ناوگروه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این نشست در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه برگزاری مسابقات با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا در کشور اظهار داشت: از ماه‌ها قبل از برگزاری مسابقات با تشکیل کارگروه‌‌های بهداشت و درمان واکسیناسیون کارکنان شرکت‌کننده در برگزاری مسابقات، بطور کامل انجام شده و از ورود افراد فاقد کارت واکسیناسیون جلوگیری شده است.

وی افزود: تیم‌های شرکت کننده در مسابقات نیز در یک بازه زمانی 15 روزه و 3 روزه قرنطینه شده و علاوه بر آن تیم‌ها بصورت روزانه توسط کارگروه بهداشت پایش و تست‌های سریع نیز بصورت تصادفی انجام می‌شود، همچنین سالن‌ها بطور کامل ضدعفونی شده و طبخ غذا نیز بصورت روزانه تحت کنترل کارگروه بهداشتی است ضمن اینکه مسابقات در دریا برگزار شده و مردم حضوری در این رقابت‌ها نخواهند داشت.

ناخدا یکم فرامرز بمانی، دریای خزر را دریای صلح و دوستی نامید و گفت: این مسابقات بستر مناسبی برای افزایش تعاملات و دوستی‌هاست و هدف از برگزاری مسابقات و پیام آن به کشورهای منطقه پیام صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: شرکت در جلسات گوناگونِ هماهنگی‌های اجرای این مسابقات، که از مدت‌ها قبل آغاز شده و تعاملات فی مابین، به انتقال تجربیات کمک کرده و باعث می‌شود کشورهای حاشیه خزر دوستی‌ها را تقویت و در برگزاری هر دوره این مسابقات، آن را ارتقاء بخشند.

فرمانده ناوگروه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نحوه رقابت تیم‌های حاضر در مسابقات گفت: طبق قوانین تدوین شده در دبیرخانه مسابقات در روسیه برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا مهارت کارکنان یگان‌های شناور افزایش پیدا کند.

وی افزود: مسابقات طی شش مرحله که 4 مرحله آن در دریا و دو مرحله تیراندازی‌ در اسکله انجام خواهد شد که با با داوری در ثبت رکوردها در نهایت کشور برنده اعلام خواهد شد.

جانشین ناوگروه رزمی نیروی دریایی روسیه در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط منطقه و موقعیت نظامی و امنیتی ایران علت انتخاب کشورمان برای میزبانی این رقابت‌ها چه بوده است، گفت: من میخواهم چند پاسخ به این سوال بدهم، اول اینکه امسال هفتمین سال برگزاری این مسابقات است که توسط وزارت دفاع روسیه طراحی شده است. هر سال سطح این مسابقات پیشرفت داشته و رو به جلو گام برمی‌دارد. از این جهت تصمیم گرفتیم که این مسابقات را در کشورهای همسایه برگزار کنیم همچنان که سال گذشته در آذربایجان برگزار شد امسال نیز میهمان شما هستیم.

وی افزود: این تنها مسابقه‌ای نیست که امسال برگزار خواهد شد و قصد داریم که در سالهای آینده نیز این رقابت‌ها را ادامه دهیم. سال گذشته «جام دریا» در شمال روسیه برگزار شد که در همان زمان برای اعطای میزبانی، با نمایندگان ایران هماهنگی‌هایی صورت گرفت.

دریادار «سرگئی یکیمف» ادامه داد: در این مسابقات بجز رقابت برای کسب قهرمانی؛ فرماندهان، ناخدایان و ملوانان یکدیگر را در انتقال تجربیات نظامی و دفاعی برای قرار گرفتن در آب‌های آزاد همراهی می‌کنند. این یک رابطه بین المللی است و مطمئنم نیروی دریایی کاسپین که شامل تمام تیم‌ها و گروه‌هاست در بالاترین سطح آمادگی خود قرار دارند و این مهم‌ترین نقطه مشترک همه ما است.

جانشین نیروی دریایی جمهوری آذربایجان ضمن تشکراز نحوه استقبال و دقت عمل در میزبانی مسابقات توسط کشورمان در ارتباط با تمهیدات بهداشتی تیم آذربایجان برای حضور در مسابقات توضیح داد: مدت‌ها قبل از انجام مسابقات، اقدامات لازم در خصوص رعایت پروتکل‌ها انجام شده و تمامی شرکت کنندگان تیم آذربایجان واکسینه شده و بعد از 72 ساعت قرنطینه وارد کشور ایران شدند.

«حبیب خلیل اف» افزود: پس از ورود ناوهای جمهوری آذربایجان به بندر انزلی نیز، تیم آذربایجان به‌مدت 3 روز در قرنطینه بود و نتیجه همه تست‌های تیم منفی بود، همچنین در بندرانزلی نیز کلیه قوانین و مقررات مبارزه با ویروس کرونا رعایت می‌شود که جای تشکر دارد.

سرپرست نیروی دریایی جمهوری قزاقستان نیز در این باره اظهار داشت: همه خدمه کشتی، شرکت‌کنندگان و داوران از قزاقستان دارای کارت واکسن هستند که کلیه مدارک مربوطه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.

ناخدا دوم «دانیر خایر شوف» نیز در پایان میزبانی ایران را بسیار خوب ارزیابی کرد و ضمن تشکرگفت: از شرایط میزبانی تاکنون راضی هستیم و همه چیز برای شروع خوب مسابقات فراهم است.

این مسابقات از امروز به مدت 25 روز در بندرانزلی ادامه دارد.

334295

مطالب مرتبط