کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری، زمینه ساز ورود سرمایه‌گذاران به کردستان

یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: موافقت دولت با تبدیل این مناطق به منطقه آزاد تجاری می‌تواند زمینه ورود و حضور سرمایه‌گذاران کلان در دو استان کردستان و کرمانشاه را فراهم آورد به گونه‌ای که بسیاری از صنایع مادر و کارخانه‌های بزرگ به سمت این مناطق کشیده می‌شوند.
تصویر تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری، زمینه ساز ورود سرمایه‌گذاران به کردستان

عثمان رستمی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: بعد از مدت زمان طولانی کردستان و کرمانشاه و چند استان دیگر موفق شدند که دارای منطقه آزاد تجاری و صنعتی به معنای واقعی و رسمی شوند.


این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح در دو استان کردستان و کرمانشاه می‌توانیم که زمینه‌های رشد اقتصادی به معنای واقعی را احساس کنیم.


وی با اشاره به اینکه این یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه مرزهای کردستان خواهد بود، بیان داشت: با ایجاد منطقه تجاری بانه ـ مریوان، مرزهای کردستان حالت رسمی‌تری به خود می‌گیرند به طوری که می‌توان به آینده این استان امیدوار باشیم.


رستمی تصریح کرد: از بُعد دیگر اگر به این رویداد اقتصادی در کردستان نیک بنگریم، متوجه خواهیم شد که تحقق این مهم نیازمند حضور عملی مدیران ارشد استان در بطن قضیه است.


این مدرس دانشگاه تاکید کرد: همچنین موافقت دولت با تبدیل این مناطق به منطقه آزاد تجاری می‌تواند زمینه ورود و حضور سرمایه‌گذاران کلان در دو استان کردستان و کرمانشاه را فراهم آورد به گونه‌ای که بسیاری از صنایع مادر و کارخانه‌های بزرگ به سمت این مناطق کشیده می‌شوند.


رستمی با اشاره به اینکه نباید «خلا بین مصوبه و اجرا» ایجاد شود، گفت: دولت کنونی در واپسین روزهای خود است، بنابراین باید خلا تغییر دولت را با هوشمندی و استفاده از تجارت متخصصان حوزه اقتصاد پر کنیم، زیرا اگر این کار صورت نگیرد، بی‌شک این مصوبه تنها در حد یک بخشنامه بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.


این کارشناس مسایل اقتصادی در پایان سخنان خود گفت: با این وجود با توجه به اینکه مناطق بسیاری در کشور به « منطقه آزاد تجاری» و «منطقه آزاد صنعتی» تبدیل شده‌اند، کار جذب اعتبار برای مناطق تجاری بانه و مریوان تا حدی مشکل خواهد شد که عبور از این برهه نیازمند قدرت بالای چانه زنی نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان است.

آیین مهر ـ استان کردستان

286989