پرسون گزارش می دهد؛

برنج در صف کالاهای لاکچری / خداحافظی این دانه پر مصرف از سفره اقشار کم درآمد

یکی از مهم ترین کالاهای غذایی مورد نیاز کشورمان برنج است، گرچه تولید برنج در کشورمان صورت می گیرد، اما به دلیل مصرف بالای آن در بین هموطنان یا می توان گفت حجم تولید کم جوابگوی مصرف کشور نیست و برای اینکه نیاز کشور تامین شود باید بخشی از این کالای مصرفی از آن سوی مرزها وارد کشور شود.
تصویر برنج در صف کالاهای لاکچری / خداحافظی این دانه پر مصرف از سفره اقشار کم درآمد

به گزارش سایت خبری پرسون، برنج تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است و برنج وارداتی به دلیل کیفیت پایین تر بیشتر در سبد غذایی خانوارهای کارگری و به نوعی خانواده های کم درآمد جا می گیرد، اما در یک سال اخیر این کالای اساسی افزایش قیمت را تجربه کرده است، طبق تحقیقات خبرنگار پرسون برنج باسماتی پاکستانی در عمده فروشی در ابتدای سال گذشته از کیلویی 9هزار و 500 تومان این روزها به کیلویی 26 هزار تومان و برنج هندی با برند های معروف از کیلویی 8 هزار تومان در خرده فروشی ها به کیلویی 22 هزار تومان افزایش یافته است، این در حالی است که به دنبال این افزایش قیمت در برنج خارجی برنج تولید داخل نیز رو به افزایش قیمت آورده است و این روزها برنج ایرانی به مرز 40 هزار تومان در هر کیلو رسیده است، به طوری که به یک کالای لاکچری در حال تبدیل شدن است، طبق بررسی های خبرنگار ما در بازار برنج نوع فجر که به عنوان برنج درجه دو محسوب می شود قیمت آن در خرده فروشی به مرز 35 هزار تومان و برنج دم سیاه آستانه اشرفیه، طارم و هاشمی از نوع درجه یک 40 تا 42 هزار تومان در خرده فروشی عرضه می شود.

برای اینکه ببینیم علت گرانی برنج تولید داخل چیست و اینکه چرا با کاهش قیمت ارز همچنان قیمت برنج وارداتی بالاست خبرنگار اقتصادی پرسون این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:

افزایش 47 درصد قیمت برنج

براساس تازه ترین آمار مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت و تورم کالاهای مورد نیاز مردم قیمت برنج ایرانی از اسفند ۱۳۹۸ که هر کیلو به طور متوسط ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده تا اسفند سال گذشته که به طور متوسط تا ۳۵ هزار تومان قیمت خورده افزایش ۴۷.۵ درصدی داشته است.

قیمت ها در سراشیبی قرار می گیرد

همه ساله بعد از ایام عید قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این روند تا زمان عرضه برنج نو در بازار ادامه دارد چرا که تقاضا کماکان وجود دارد، اما عرضه زیاد نیست.

گویا قیمت برنج همانند عقربه های ساعت در حال افزایش قرار دارد و خرده فروشان معتقدند در صورت ترمز نکردن قیمت این کالا از مرز 50 هزار تومان در هر کیلو نیز عبور خواهد کرد، البته جمیل علی‌زاده شایق دبیر انجمن برنج معتقد است: با برداشت برنج نو در بازار قیمت آن شکسته خواهد شد.

او با اشاره به دلایل گرانی برنج در بازار گفت: با توجه به آغاز فصل کشت، شالی کاران مشغول فعالیت هستند و در بحث تجارت حرکت تندی انجام نمی‌شود. همه ساله بعد از ایام عید قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این روند تا زمان عرضه برنج نو در بازار ادامه دارد چرا که تقاضا کماکان وجود دارد، اما عرضه زیاد نیست.

علیزاده شایق با بیان اینکه گرانی اقلام سبد خانوار در بازار برنج بی‌تاثیر نیست، گفت: اکثر خانوارها با عرضه برنج نو مایحتاج خود برای طول سال را خریداری می‌کنند و کمتر اتفاق می‌افتد که روزمره برنج را بخرند.

این مقام‌مسوول قیمت هر کیلو برنج باکیفیت و بدون ناخالصی در بازار شمال را ۳۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: در ابتدای فصل قیمت هر کیلو برنج با کیفیت در شمال ۲۰ هزار تومان بود که در برابر افزایش سایر کالاها همچون مرغ، نوسان کمتری داشته است.

علی‌زاده شایق با اشاره به راهکار کنترل قیمت در بازار برنج بیان کرد: راه‌حل کنترل قیمت برنج در بازار، داشتن واحد مسوول است تا وظیفه تنظیم بازار را بر عهده بگیرد؛ بنابر قانون، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار است.
برنج خارجی نیاز اقشار کم درآمد

به طور متوسط سالیانه یک میلیون و نیم کسری برنج کشور است که باید از آن سوی مرزها وارد کشور شود، عمده مصرف کننده این نوع برنج ها به جهت قیمت پایین آن اقشار آسیب پذیر جامعه به حساب می آیند.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار پرسون به سراغ مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج رفته، او در این باره گفت: به طور متوسط سالیانه یک میلیون و نیم کسری برنج کشور است که باید از آن سوی مرزها وارد کشور شود، عمده مصرف کننده این نوع برنج ها به جهت قیمت پایین آن اقشار آسیب پذیر جامعه به حساب می آیند و به عبارتی شش دهک جامعه که درآمد پایین دارند از این نوع برنج مصرف می کنند.

کشاورز افزود: کنترل و تامین برنج تا زمانی که در اختیار وزارت جهاد بود مشکلی برای تامین و تنظیم نیاز داخل کشور وجود نداشت تا اینکه تصمیم گرفتند معاونت بازرگانی را در وزارت صمت ایجاد کنند و مدیریت تامین برنج به این معاونت در وزارت صمت محول شد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز مهم ترین عامل گرانی برنج وارداتی در بازار داخلی است که در صورتی که دولت ارز این کالا را با قیمت 4200 تومان در نظر می گرفت با این افزایش قیمت مواجه نمی شدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه میزان مصرف برنج کشور چه مقدار است؟ پاسخ داد: طبق بررسی هایی که در مدت 9 سال اخیر صورت گرفته است، 40 کیلوگرم در سال مصرف برنج هر ایرانی است، که برای جمعیت 80 میلیونی کشور سه میلیون و دویست هزار تن می شود و از این میزان حدود دو میلیون و دویست هزار تن آن تولید کشور است، در کشور ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن بوده و در ایامی چون ماه مبارک رمضان و محرم به ۲۰۰ هزار تن درماه میرسد.

کشاورز ادامه داد: اگر تمام نیاز برنج کشور را بخواهیم در کشور تولید کنیم هزینه تمام شده آن به مراتب گران تر از واردات است، درسته که همه مردم تمایل دارند برنج ایرانی خریداری و مصرف کنند اما قیمت برنج ایرانی بسیار بالاست و نمی توانند برنج کیلویی 30تا40 هزار تومانی خریداری کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایرانی خاطرنشان کرد: تولید برنج و رسیدن به خودکفایی نیازمند یکسری امکانات است، مانند زمین برای کاشت، آب، ماشین آلات برای فراوری، نیروی انسانی ارزان قیمت و... این در حالی است که کشورمان از لحاظ جغرافیایی در منطقه کم آب قرار دارد و به صرفه نیست که بخواهیم آب کشور را در تولید برنج هدر دهیم و می توانیم با واردات برنج به نوعی آب را وارد کشور کنیم و می توان به عنوان یک استراتژیک در کشور در نظر بگیریم،

گزارش از: محمد خادمی

286784