رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مطرح کرد؛

واکسیناسیون گسترده؛ چشم انتظار ایجاد 26 مرکز تجمعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه قطع زنجیره کرونا منوط به واکسینه60 درصدی استان است گفت: در این راستا، ضرورت ایجاد 26 مرکز تجمعی واکسیناسیون وجود دارد.

تصویر واکسیناسیون گسترده؛ چشم انتظار ایجاد 26 مرکز تجمعی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش امروز در جلسه کمیته استانی هماهنگی واکسیناسیون کرونا اظهار داشت: ترتیب اولویت تزریق واکسن از سوی ستاد ملی کرونا بر اساس سند ملی واکسیناسیون اعلام شده و سهیه‌ای که از مرکز به استان‌ها ابلاغ می‌شود، گروه مورد نظر برای واکسیناسیون نیز مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 22 هزار و 344 دوز واکسن سهمیه به استان زنجان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: 21 هزار و 693 دوز از این واکسن‌ها تزریق شده و واکسن‌های باقیمانده اکثراً برای بیماران خاص و جانبازان بالای 50 درصد و شیمایی است.

قزلباش با بیان اینکه تزریق مرحله دوم واکسن کرونا از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده است، گفت: تا سه‌شنبه هفته جاری (14 اردیبهشت) 7155 نفر از افراد بالای 80 سال، 5537 نفر از پرسنل بیمارستانی، 5757 نفر از گروه‌های خاص واکسینه شده‌اند و روزی یک هزار دوز واکسن، تزریق می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌ریزی ستاد کشوری برای واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال به مدت یک هفته بود، گفت: با توجه به اینکه حدود 18 هزار سالمند بالای 80 سال در استان داریم با روزانه یک هزار تزریق، 18 روز طول می‌کشد لذا باید کاری کنیم که ظرفیت و سرعت تزریق اکسن را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جامعه هدف حتی پرسنل بیمارستانی نیز در روزهای اول، مقاومت می‌کنند تا کیفیت و عوارض واکسن‌ها مشخص شود لذا نیازمند آموزش و اعتمادسازی هستیم چرا که بی‌اعتمادسازی به شکل‌های مختلف در جامعه به‌ویژه در فضای مجازی نسبت به واکسن خاص یا عوارض آن وجود دارد.

قزلباش خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه تدوین‌شده علاوه بر مرکز کارآزمایی بالینی 3 مرکز دیگر را در زنجان راه‌اندازی کرده‌ایم و یک مرکز در ابهر، یک مرکز در خرمدره و یک مرکز نیز در خدانبده پیش‌بینی شده است.

وی ابراز کرد: پایگاه‌های منتخب در تمام شهرستان‌ها تزریق واکسن کرونا را انجام می‌دهند اما آمادگی برای پذیرش تزریق زیاد در یک مقطع را ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه برای قطع زنجیره کرونا باید 60 درصد جمعیت استان واکسینه شوند و حتی افرادی که مبتلا شده‌اند نیز باید یک مرحله تقویتی را تزریق کنند، گفت: با توجه به اینکه 60 درصد جمعیت استان زنجان بیش از 600 هزار نفر می‌شود با فرض تزریق روزی یک هزار دوز، 2 سال طول می‌کشد لذا برای اینکه در مقطع کوتاهی، تزریق وسیع را داشته باشیم باید ظرفیت تزریق روزانه بین 25 تا 30 هزار دوز واکسن را ایجاد کنیم.

وی افزود: برای این منظور، راه‌اندازی 26 مرکز تجمعی واکسیناسیون در کل استان پیش‌بینی شده که برای تزریق روزانه 20 تا 30 هزار دوز واکسن نیاز به 15 پرسنل در هر مرکز داریم.

قزلباش با بیان اینکه باید آمادگی کامل برای تزریق گسترده واکسن را داشته باشیم تا به محض وصول محموله‌ها اقدام کنیم، اظهار داشت: با توجه به ارائه روزانه 43 هزار خدمت در مراکز بهداشتی از تمام ظرفیت حوزه بهداشت استفاده می‌کنیم اما نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها نیز داریم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا کار تشریفاتی نبوده بلکه جدی است، تصریح کرد: تزریق گسترده واکسن را در آینده نزدیک از ما خواهند خواست لذا باید مراکز و تجهیزات و همچنین نیروی مورد نیاز به عنوان ثَبّات و سایر خدمات در مراکز تامین شود.

منبع: موج رسا

286700

مطالب مرتبط