سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

اضطراب کودکان 5 تا 6 سال غربالگری می‌شود

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 تا 6 سال اجرا می‌شود.

تصویر اضطراب کودکان 5 تا 6 سال غربالگری می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، سکینه بیگلری از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا 6 سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه‌های اضطرابی کودکان، شناسایی و تشخیص زود هنگام اضطراب کودکی و کاهش آسیب‌های بعدی آن خبر داد و اظهار کرد: خانواده‌های دارای کودک پنج و ۶ ساله در سامانه غربالگری اضطراب کودکان ثبت‌نام کنند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود: خانواده‌های دارای کودک پنج تا 6 ساله می‌توانند با مراجعه به سامانه تعیین شده نسبت به ثبت‌نام کودک خود و تکمیل پرسشنامه مربوطه اقدام کنند، پس از تکمیل پرسشنامه نتیجه غربالگری به والدین اعلام شده تا در صورت لزوم و مشاهده علائم در کودکان, به مراکز مشاوره برای اقدامات تخصصی معرفی شوند.

وی ادامه داد: شایع‌ترین اختلال در دوران کودکی اضطراب است که در بسیاری از مواقع علایم آن با فرایند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می‌شود و مانع تشخیص و مداخله به موقع می‌شود.

بیگلری افزود: اضطراب کودکی، پدیده‌ای گذرا نیست و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی در فرد می‌شود و یا منجر به افسردگی, سوء مصرف مواد و مشکلات عدیده‌ای در ازدواج و روابط زناشویی خواهد شد.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه غربالگری ضمن اینکه خدمات ارزان‌تر را به جامعه هدف ارائه می‌دهد با تشخیص زود هنگام از ایجاد آسیب‌ها و مشکلات بعدی نیز می‌کاهد، گفت: این طرح از سال 93 در مهدهای کودک استان اجرا می‌شد که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک، این طرح بصورت مجازی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: کودکانی که پس از تکمیل پرسشنامه در این سامانه اگر نمره آزمون کودک از نمره مرزی بیشتر باشد با رنگ قرمز نشان داده خواهد شد و گزینه ارجاع به مشاوره برای دریافت خدمات تخصصی‌تر فعال خواهد شد.

بیگری گفت: در این شرایط والدین می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت بهزیستی استان و همکار با این طرح از خدمات تخصصی این مراکز بهره‌مند شوند و این چرخه در صورت همکاری والدین تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

286180