رییس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان:

بازرسان سه هزار و ۵۰۰ بازرسی واحد تولیدی را رصد کردند

رییس اداره بازرسی کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان از بازرسی بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در استان زنجان خبر داد.
تصویر بازرسان سه هزار و ۵۰۰ بازرسی واحد تولیدی را رصد کردند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مهدی لطفی‌فر روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران به روز جهانی ایمنی و سلامت کار اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد و ایران قریب به ۸۰ سال است که در این سازمان عضو بوده و معاهده نامه شماره ۸۱ این سازمان در رابطه با بازرسی کار است.

وی با بیان اینکه بر اساس فصل چهار قانون کار، بازرسان کار ناظر بر ایمنی و حفاظت از کارگران در کارگاه‌ها هستند، افزود: هدف از این فصل قانون کار، صیانت از نیروی کار است تا افراد در محیطی امن و ایمن به کار مشغول شوند.

این مسئول با اشاره به ماده ۸۵ فصل چهارم از قانون کار کشور، ادامه داد: برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (برای تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، برای همه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است، کارگاه‌های خانوادگی نیز مشمول مقررات این فصل بوده و مکلف به رعایت اصول فنی و بهداشت کار هستند.

لطفی‌فر، قانون بازرسی را ناظر در همه واحدهایی که به صورت کارگر و کارفرما فعالیت می‌کند، دانست و تصریح کرد: در استان ۱۵ بازرس در زمینه بازرسی کار فعال بوده و سالانه بیش از هفت هزار و ۵۰۰ بازرسی انجام می‌شود و بیشترین حوادث اتفاق افتاده در استان برای کارگران ساختمانی بوده که بررسی حوادث طبق قانون و بر اساس شکایت‌های ثبت‌ شده انجام می‌شود.

گفتنی است واحدهای تولیدی روی نیز در بحث حوادث با توجه به تعداد بالای واحدهای فرآوری و تعداد بالای کارگران در جایگاه دوم قرار دارند.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال روز ایمنی و سلامت کار، عنوان کرد: همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹، دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران و عموم مردم را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در رابطه با ویروس مواجه کرده و تاثیرات بسیاری را در دنیای کار به همراه داشته است.

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با استفاده از درس آموخته‌ها و تجربیات دنیای کار، بر روی استراتژی‌ تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با هدف افزایش تاب‌آوری سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در برابر بحران‌های پیش‌ رو در حال و آینده، تمرکز خواهد داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: شعار امسال با عنوان «پیش‌بینی، آمادگی و مقابله با بحران» بر ضرورت ایجاد و سرمایه‌گذاری در تاب‌آوری سیستم‌های مدیریت ایمنی و سلامت کار به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کووید - ۱۹ در محیط‌های کاری تاکید دارد. خوشبختانه در استان زنجان نیز ۷۰ درصد واحدهایی که بازرسی از آن انجام می‌شود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و این مهم در کارگاه‌های بزرگ نسبت به کارگاه‌های کوچک، بیشتر است.

منبع: ایرنا

285694