گزارش پرسون از اولین اثرات خشکسالی؛

کاهش علوفه؛ فرصتی مغنتم برای دلالان احشام/ کاهش تعداد دام در کردستان قطعی است

از هفته‌های پیش شاهد تردد کامیون‌های مخصوص حمل احشام در جاده‌های کردستان هستیم کامیون‌هایی که پلاک آنها متعلق به استان های دیگر کشور است و این نشان می‌دهد که از هم اکنون دلالان شرایط بد دامداران را دریافته‌اند و فرصت را برای خرید احشام با قیمت پایین مغتنم شمرده‌اند.

تصویر کاهش علوفه؛ فرصتی مغنتم برای دلالان احشام/ کاهش تعداد دام در کردستان قطعی است

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، با شروع خشکسالی سراسری در کشور و استان کردستان شاهد فروش دام‌های سبک و سنگین از سوی دامداران به دلالان با قیمت های پایین هستیم که این پدیده را می‌توان اولین اثراث کاهش شدید بارش‌ها و خشکسالی دانست.

براساس اعلام نظر مسئولان سازمان هواشناسی و نیز سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکنون چنین کاهش محسوسی در بارش‌ها را تجربه نکرده است و از سوی دیگر دامداری سنتی باعث شده است که در این شرایط حساس بسیاری از دامداران این منطقه به نوعی برای ماه‌های آینده با کمبود علوفه برای دام‌های خود روبرو شوند.

ترس از کمبود علوفه، گران شدن قطعی علوفه همانند یونجه و... و از همه مهمتر کاهش بی‌سابقه گندم و جو و از بین رفتن «چراگاه» ها خود از جمله دلایلی است که بسیاری از دامداران در کردستان را با آینده‌ای مبهم روبرو ساخته است و استمرار این وضعیت باعث خسارت‌های بسیاری به دامداران و بالعکس سودهای فراوان برای دلالان احشام خواهد شد.

حسن محمودی؛ یکی از دامداران سطح شهرستان مریوان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: خشکسالی که امسال همه ما آن را تجربه می‌کنیم بی‌سابقه بوده است و همین امر باعث شده بسیاری از دامداران همانند من مجبور به فروش احشام خود شویم.

این دامدار مریوانی اظهار داشت: تمام مراتع خالی از علوفه هستند و در مقابل کسانی که در بازار علوفه فعال هستند با توجه وضعیت کنونی، قیمت ها را از هم اکنون به طرز عجیبی افزایش داده‌اند که بی‌گمان ادامه کار برای همه دامداران مریوانی و حتی دیگر شهرستانهای کردستان محال خواهد بود.

محمودی با اشاره به اینکه دولت باید کمک‌های خود را در این زمینه به دامداران استان داشته باشد، گفت: اگر حمایتی به معنای واقعی از دامداران صورت نگیرد، تعداد دام‌های کردستان برای سال آینده به نصف خواهد رسید که این خود هم زمینه بیکاری را فراهم می‌آورد و هم اینکه بسیاری از محصولات دامی در این استان کاهش محسوسی را خواهند داشت.

در هفته‌های اخیر شاهد تردد کامیون‌های مخصوص حمل احشام در جاده‌های کردستان هستیم، کامیون‌هایی که پلاک آنها متعلق به استانهای دیگر کشور است و این نشان می‌دهد که از هم اکنون دلالان شرایط بد دامداران را دریافته‌اند و فرصت را برای خرید احشام با قیمت پایین مغتنم شمرده‌اند.

اما در مقابل عملا مسئولان مربوطه به ویژه سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت کنونی هیچ کاری را تاکنون انجام نداده و همین امر ترس و ناامیدی دامداران استان را دوچندان کرده است.

قاسم؛ یکی از رانندگان این کامیون‌های ویژه حمل احشام در کردستان در گفت وگو با خبرنگار پرسون گفت: بنده به عنوان راننده مسئول انتقال گوسفندان خریداری شده از یکی از دامداران کردستانی هستم و سفارش دهنده هم یکی از فعالان بازار دام در غرب کشور است.

در لابه‌لای سخنان این راننده مشخص است که دام‌های مذکور به قصد صادرات به کشورهای دیگر از دامداران کردستانی خریداری شده است.

وی ادامه داد: در ازای هر سرویس پول خوبی توسط خریداران این دام‌ها به رانندگانی مثل من پرداخت می‌شود که این نشان می‌دهد که این دلالان چه سود هنگفتی از این وضعیت نگران کننده به جیب می زنند.

استان کردستان که در بحث دامداری و تولید محصولات دامی در کشور به عنوان یکی از قطب‌های این بخش محسوب می‌گردد، اکنون در بدترین شرایط قرار دارد و استمرار این وضعیت و عدم حمایت‌های دولتی ‌می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به دامداران و روستائیان وارد کند.

آیین مهر ـ استان کردستان

285686