تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت وگو با پرسون:

اراده سیاسی ایران و آمریکا بازگشت دوطرف به برجام است

تقوی‌نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: از شواهد و قرائن اینگونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی ( برخلاف تبلیغاتشان ) است.

تصویر اراده سیاسی ایران و آمریکا بازگشت دوطرف به برجام است

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اخیرا در سخنانی مهم اعلام داشت که صهیونیست‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند قطعا اقدامات انجام شده طی چند روز اخیر و اقدامات آینده که منافع آنها را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را سر عقل خواهد آورد.

این کارشناس مسایل سیاسی تصریح کرد: قبل از سخنان سردار باقری نیز برخی آژانس‌های خبری از پیغام دمشق به تل آویو از طریق مسکو خبر داده بودند.

تقوی‌نیا بیان کرد: بر طبق اخبار منتشره، دولت سوریه اعلام داشته که قصد دارد از این به بعد پاسخ تجاوزات صهیونیست ها را بدهد و به ایران برای عکس‌العمل متقابل چراغ سبز نشان داده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شرایط منطقه‌ای کاملا به سود ایران تغییر یافته و دست برتر جمهوری اسلامی در معادلات سیاسی غرب آسیا مشهود بوده و یکی از دلایل تصمیم محور مقاومت برای ایجاد موازنه جدید بین سوریه و اسرائیل، یحتمل متغیر فوق است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از شواهد و قرائن اینگونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی ( برخلاف تبلیغاتشان ) است.

تقوی‌نیا بیان داشت: قرارداد راهبردی با چین اعتماد به نفس ایران را تا حد زیادی بالا برده است و نوید آینده‌ای پرفروغ تر را برای جمهوری اسلامی می‌دهد. بی‌شک تاثیر این قرارداد بر رفتارهای تهران و بالا رفتن پرستیژ آن در معالات در غرب آسیا چشمگیر خواهد بود.

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: مدت هاست ایران پایگاه‌های موشک‌های زمین به زمین و سایت‌های پدافند هوایی‌اش را در سوریه توسعه می‌دهد و اسرائیل نیز در سالهای اخیر با حملاتش مترصد جلوگیری از تکمیل این پروژه ها بود.

وی تاکید کرد: لکن به نظر می‌رسد موعد بهره‌برداری از این تجهیزات مستقر شده فرا رسیده و در ماههای آتی تغییر موازنه میان سوریه و رژیم صهیونیستی ملموس خواهد شد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: برخی حلقه‌های‌ مقاومت پیرامون مرزهای فلسطین اشغالی، از جمله حماس و حزب‌الله توانسته‌اند با افزایش قابلیت‌های موشکی خود در سال‌های اخیر به نوعی توازن قدرت با رژیم صهیونیستی دست یابند، بنابراین بحران سوریه معادلات را در ضلع شمال شرقی فلسطین برهم زد و دمشق از بازیگری فعال در برابر اسرائیل به تماشاگری منفعل مبدل گشت.

تقوی‌نیا عنوان کرد: به نظر می رسد با حل تقریبی بحران جنگ داخلی، دولت اسد درصدد بازگشت به بازدارندگی سابق در برابر ارتش صهیونیستی با کمک ایران باشد و اصابت موشک سرگردان به اطراف «دیمونا» نیز احتمالا طلیعه این تحول است.

این کارشناس مسایل سیاسی غرب آسیا در پایان سخنان خود گفت: در نهایت باید گفت با توجه به مشکلات اسرائیل در مرزهای شمالی و جنوبی‌اش، اگر جبهه جولان نیز فعال شود و توازن هوایی و موشکی نیز میان سوریه و دلت یهود برقرار گردد، عملا اسرائیل در تنگنای جدی راهبردی قرار گرفته و احتمال وقوع نبردهای سخت و جدی میان آن و محور مقاومت کاملا مورد انتظار است.

آیین مهر ـ استان کردستان

285169