معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

سالمندان برای مقابله با کرونا واکسینه شدند

بعد از پایان مرحله اول واکسیناسیون، از امروز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت برای جمعیت بالای ۸۰ سال، بیماران سرطانی و بیماران خاص واکسن کرونا تزریق می‌شود.
تصویر سالمندان برای مقابله با کرونا واکسینه شدند

به گزارش سایت خبری پرسون ازکرمانشاه، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در استان، گفت: در این مرحله برای همه افرادی که ۸۰ سال به بالا سن دارند، در مدت هفت روز واکسن تزریق می‌شود.

دکتر ابراهیم شکیبا در نشست هماهنگی آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در استان، گفت: بعد از پایان مرحله اول واکسیناسیون، از امروز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت برای جمعیت بالای ۸۰ سال، بیماران سرطانی و بیماران خاص واکسن کرونا تزریق می‌شود.

وی افزود: در مرحله اول واکسیناسیون که ویژه کادر بهداشت و درمان و جمعی از افراد در معرض خطر استان بود، ۱۹ هزار و ۳۰۰ دُز واکسن تزریق شد و برای اجرای مرحله دوم نیز حدود ۱۰هزار دز واکسن وارد استان شده است.

شکیبا با اشاره به واکسیناسیون سالمندان در این مرحله، گفت: برای همه کسانی که متولد هفتم اردیبهشت ۱۳۲۰ به قبل هستند و ۸۰ سال به بالا سن دارند در مدت هفت روز واکسن تزریق می‌شود.

شکیبا گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد سالمندان استان در پایگاه های بهداشتی و در سامانه سیب ثبت نام شده اند و توسط مراقبین سلامت جهت انجام واکسیناسیون با آنها تماس گرفته می شود. آن دسته از سالمندان بالای ۸۰ سال نیز که تا کنون در سامانه سیب ثبت نام نشده اند می توانند از طریق سامانه ای که در روزهای آینده معرفی خواهد شد برای تزریق واکسن کرونا ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: همه شهرستان ها باید براساس موقعیت جغرافیایی مراکزی را برای تزریق واکسن تعیین کنند تا از تجمع جمعیت و معطل کردن مردم جلوگیری کنیم.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌شود در این مرحله در کرمانشاه ۱۵ مرکز، اسلام آبادغرب و سنقر چهار مرکز، سرپل‌ذهاب، گیلان‌غرب، پاوه، کنگاور، هرسین، صحنه و جوانرود هر کدام سه مرکز و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم هر کدام دو مرکز منتخب را برای تزریق واکسن در نظر بگیرند.

شکیبا با اعلام اینکه در مراحل بعدی سن دریافت کنندگان واکسن کمتر و تعداد آنها بیشتر می‌شود، گفت: باید از الان به فکر افزایش تعداد مراکز باشیم تا با تجمع جمعیت مواجه نشویم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برای بیماران سرطانی و بیماران خاص تزریق واکسن باید فقط در بیمارستانها انجام شود، گفت: با توجه به اینکه ممکن است تزریق واکسن برای بیماران خاص و سرطانی عوارضی داشته باشد، تا زمانی که دستورالعمل تزریق واکسن برای این گروه اعلام و ابلاغ نشده هیچ گونه واکسنی تزریق نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کنترل و نگهداشت واکسن بر عهده مدیران شبکه بهداشت است و حتی یک واکسن نباید از مراکز بهداشت خارج شود، افزود: اگر یک واکسن خارج از چارچوب تزریق شود هم آبرو و زحمات کادر بهداشت ضایع می‌شود و هم با خاطیان برخورد خواهد شد.

شکیبا گفت: روزانه جمعیت زیادی را از دست می‌دهیم و قابل قبول نیست که واکسن داشته باشیم و تزریق نکنیم. در عین حال باید مدیران شبکه بدانند هیچ کسی حق ندارد واکسن را از مجموعه بهداشت خارج کند و این واکسن حتما باید تزریق شود.

منبع: ایسنا

285107