80 ساله‌های کرمانی واکسینه می‌شوند

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در استان کرمان نیز از فردا(7 اردیبهشت ماه) آغاز می شود و این افراد فراخوان و با آنها تماس گرفته می شود که در چه زمانی به کجا مراجعه و واکسن تزریق کنند و بسته به نوع واکسن، دو تا 12 هفته بعد دوز بعدی واکسن تزریق خواهد شد.
تصویر 80 ساله‌های کرمانی واکسینه می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، دکتر"نوذر نخعی" امروز ششم اردیبهشت ماه درباره اثربخشی واکسن های تولید شده در برابر کووید 19 اظهار کرد: واکسن ها 100 درصد از مرگ جلوگری می کنند اما در بحث جلوگیری واکسن از امکان ابتلا به کرونا، اثربخشی 65 تا 99 درصدی اعلام شده است. ضمن اینکه بعد از تزریق واکسن نیز احتمال ابتلاء وجود دارد و به دلیل گردش ویروس در جامعه، توصیه می شود کسی که واکسن زده همچنان از ماسک استفاده کند.

وی درباره عوارض تزریق واکسن کرونا بیان کرد: عوارض تزریق واکسن قابل پیش بینی نیست و نکته مهم این است که عوارض واکسن تقریبا عوارضی در حد یک سرماخوردگی و آنفلوانزاست که در 24 تا 48 ساعت اول به شکل بدن درد، تب و لرز و در علائم پیشرفته تر تهوع و استفراغ بروز می کند.

نخعی در ادامه تصریح کرد: آنچه که در همه گیری کرونا ثابت شده این است که سالمندان پرخطرترین گروه هستند لذا در اولویت اول واکسیناسیون هستند و وزارت بهداشت در فاز دوم واکسیناسیون عمومی جامعه سالمندان را در اولویت قرار می دهد و در تمام دنیا این گونه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در استان کرمان نیز از فردا(7 اردیبهشت ماه) آغاز می شود و این افراد فراخوان و با آنها تماس گرفته می شود که در چه زمانی به کجا مراجعه و واکسن تزریق کنند و بسته به نوع واکسن، دو تا 12 هفته بعد دوز بعدی واکسن تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اتمام این فاز، سنین 75 تا 80 در اولویت تزریق واکسن قرار دارند گفت: واکسیناسیون به ترتیب در گروه های سنی انجام و پیش بینی می شود تا آخر مردادماه جمعیت سالمند واکسینه شوند.

نخعی تصریح کرد: نیاز به مراجعه به هیچ سامانه ای به منظور ثبت نام دریافت واکسن نیست و در حال حاضر تنها از طریق تماس تلفنی به سالمندان بالای 80 سال اطلاع داده می شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: پیش بینی می شود گروه سنی 60 سال به بالا تا پایان مرادماه در کشور واکسن کرونا دریافت کنند و برای افراد کمتر از این سن که شامل 16 تا 64 سال و دارای بیماری زمینه ای هستند احتمال دارد در خردادماه واکسن تزریق بشود اما هنوز قطعی نیست.

وی افزود: دوز دوم واکسن ها باید تزریق شود تا اثربخش باشد و بحث این است شاید برخی واکسن ها به نوبت سوم تزریق نیاز دارند و ممکن است عوارض واکسیناسیون در دوز دوم نیز بروز کند.

نخعی در پاسخ به این سئوال که چرا صحبتی درباره واکسیاسیون کودکان مطرح نیست، گفت: اولا کودکان به عنوان قشر آسیب پذیر مطرح هستند لذا آزمایشات روی این قشر انجام نشده و روی بزرگسالان انجام و واکسن به آنها تزریق می شود.

وی تصریح کرد: ثانیا خطر ابتلاء به کرونا در کودکان به مراتب کمتر از بزرگسالان است و حساسیت و ترس از بیماری نسبت به کودکان کمتر است و مجموع این مسائل باعث شده کودکان فعلا جمعیت هدف واکسیناسیون کرونا نباشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اثربخشی واکسن های تولید شده در برابر کرونای انگلیسی و هندی بیان کرد: واکسن ها در برابر کرونای انگلیسی موثر هستند و درباره تاثیر واکسن بر نوع هندی کرونا که دو ماه است بروز کرده، هنوز تحلیل بین المللی دقیقی ارائه نشده است.

وی گفت: براساس آخرین مقالات علمی اعلام شده کرونای هندی نسبت به کرونای ووهان 20 درصد مسری تر است اما اینکه کشنده تر است یا نه هنوز تائید علمی بین المللی اعلام نشده و در مجموع جدا از اینکه کرونا انگلیسی است یا هندی باید حواسمان باشد و حساسیت داشته باشیم.

نخعی در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسیناسیون جانبازان شیمیایی بیان کرد: منع واکسیناسیون برای این عزیزان وجود ندارد و جانبازان بالای 50 درصد در اولویت واکسیناسیون فاز اول هستند و می توانند در محل های تعیین شده برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای نیز منع واکسیناسیون ندارند و اگر بعد از تزریق واکسن دچار تب و بدن درد شدند می توانند از داروی استامینوفن استفاده کنند تا کمتر اذیت شوند؛ استامینوفن داروی بی عارضه ای است اما پروفن و دیکلوفناک ممکن است اثربخشی واکسن را کم کند. ضمن اینکه برای حالت تهوع و استفراغ نیز می توانند قرص های مربوطه را مصرف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه درباره امکان ابتلای مجدد به کرونا اظهار کرد: کسی که به کرونا مبتلا می شود، امکان ابتلایش در 6 ماه بعد خیلی کم است مگر پرستار و پزشک باشد که مرتبا با بیماران ارتباط دارد لذا فرد معمولی تا 6 ماه بعد به احتمال 99 درصد مبتلا نمی شود و بعد از 6 ماه احتمال ابتلا وجود دارد.

وی درباره تزریق واکسن در کسانی که به کرونا مبتلا شده اند، بیان کرد: حداقل باید سه تا چهار هفته از زمان ابتلا گذشته باشد تا تزریق واکسن انجام بدهند و برخی منابع زمان بیشتری را بیان می کنند.

نخعی درباره ایمنی بخشی واکسن های کرونا گفت: ایمنی ایجاد شده واکسن دو هفته بعد از دوز دوم و تا شش ماه بعد از تزریق دوز دوم خواهد بود و ممکن است این زمان متفاوت شود زیرا واکسن ها تازه تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه شدت عوارض واکسن هیچ ارتباطی با ایمنی بیشتر واکسن ندارد، افزود: واکسن های اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چینی، آسترازنکا (محصول سوئد و انگلستان است و تولید کره جنوبی وارد ایران شده) و واکسن کوواکسین محصول هندوستان در حال حاضر در ایران وجود دارند که اثربخشی واکسن اسپوتنیک بیشتر است اما برای جلوگیری از بستری، بدحال شدن و مرگ ناشی از کرونا هر چهار واکسن اثر یکسان دارند.

نخعی تصریح کرد: توصیه این است هر واکسنی آمد و فرد واجد شرایط بود، باید استقبال کرد چراکه اثر واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن و مرگ همسان است.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت: کسی که واکسن زده بین 65 تا 90 درصد مجددا مبتلا نخواهد شد و اگر در مراکز درمانی کار می کند بهتر است از سالمندان و بیماران زمینه ای فاصله داشته و ماسک بزند.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اجرا فاز سوم واکسن کرونای انتیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران در کرمان گفت: این واکسیناسیون به صورت آزمایشی انجام می شود و فرصت خیلی خوبی است و شهروندان می توانند با شماره 3750 تماس گرفته و در صورت تمایل در این طرح شرکت کنند.

نخعی با اشاره به اینکه قرار است 3000 نفر در کرمان با این واکسن واکسینه شوند، تصریح کرد: واکسن ایمنی است و ایمنی بالای 80 درصد ایجاد می کند و عوارض ملایمی دارد و قرار است از هفته آینده برای افراد بین 18 تا 80 سال تزریق شود.

منبع:ایسنا

284933