رهاسازی آب با دبی 100 لیتر در ثانیه از مخزن شورابیل به رودخانه بالیقلوچای

مدیر امور منابع آب شهرستان اردبیل از رهاسازی آب با دبی 100 لیتر در ثانیه از مخزن شورابیل به رودخانه بالیقلوچای خبر داد.
تصویر رهاسازی آب با دبی 100 لیتر در ثانیه از مخزن شورابیل به رودخانه بالیقلوچای

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، حمید فضائلی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص مشکلات پیش آمده در رودخانه بالیقلوچای اردبیل و انتشار گزارشی با عنوان« فاجعه زیست محیطی در رودخانه بالیقلوچای اردبیل»، گفت: سال 1400 با کاهش شدید نزولات جوی و افزایش دمای هوا در شرایطی آغاز شد که به دلیل وقوع پاندمی کرونا ویروس مصرف آب شرب و بهداشت نیز به شدت افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: بطوریکه ورودی سد مخزنی یامچی به عنوان تنها منبع تأمین آب شرب شهرستان اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 70 درصد کاهش و مصرف آب شرب در فروردین سالجاری نسبت به سال گذشته 13 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 63 درصد افزایش یافته است.

فضائلی تصریح کرد: همچنین به دلیل عدم وقوع بارندگی مؤثر از ابتدای سال تاکنون و افزایش دمای هوا، تقاضای آب کشاورزی و نیاز به عملیات آبیاری اراضی زراعی و باغی نیز یک ماه زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان اردبیل با بیان اینکه عملیات آبگیری مخزن شورابیل نیز در روزهای پایانی سال 1399 تکمیل و جریان طبیعی رودخانه بالیقلوچای به صورت کامل برقرار گردیده است، گفت: بنابراین کاهش آورد رودخانه، ناشی از تغییرات طبیعی هواشناسی و هیدرولوژیکی حوضه بوده است.

وی افزود: با این حال علی‌رغم کاهش شدید منابع و ذخایر آبی در مخازن سدها و رودخانه‌ها، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های ذیربط، حدود یک ماه زودتر از سال‌های قبل و در 30 فروردین ماه عملیات رهاسازی آب از مخزن شورابیل به رودخانه بالیقلوچای و برقراری جریان آب انجام گرفته است.

فضائلی تاکید کرد: از سوم اردیبهشت ماه نیز رهاسازی فعلا با دبی 100 لیتر در ثانیه شروع شده است و تا پایان شهریورماه این میزان رهاسازی خواهد شد. البته نیاز زیست محیطی رودخانه نیز بر طبق محاسبات انجام شده 100 لیتر در ثانیه است.

منبع:ایسنا

284848