لاغری بیش از حد چه عوارضی دارد؟

لاغری زیاد می‌تواند به همان اندازه اضافه وزن برای سلامتی مشکل ایجاد کند؛ اگر فردی کم وزن باشد، بدن مواد مغذی لازم برای ساختن استخوان‌ها، پوست و موهای سالم را دریافت نمی‌کند.
تصویر لاغری بیش از حد چه عوارضی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدیه زمانی متخصص تغذیه افزود: اگر فردی در رژیم روزانه خود به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکند، ممکن است مشکلاتی مانند نازک شدن پوست، ریزش مو، خشکی پوست و غیره در او بروز یابد.

وی اظهار داشت: اگر فردی انرژی کافی از رژیم غذایی خود برای حفظ وزن و سلامت بدن دریافت نکند، ممکن است مواد غذایی کافی برای مقابله با عفونت ها دریافت نکند. در نتیجه، ممکن است فرد به طور مکرر بیمار شود و بیماری های شایع مانند سرماخوردگی می تواند بیش از حد معمول طول بکشد و دریافت نکردن کالری کافی برای حفظ عملکرد بدن باعث می شود فرد احساس خستگی کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد ادامه داد: دریافت ناکافی موادمغذی به ویژه آهن می تواند باعث کم خونی شود و زنانی که کم وزن هستند، ممکن است قاعدگی منظم نداشته باشند یا اولین قاعدگی در نوجوانان به تاخیر بیفتد و حتی قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی می تواند باعث ناباروری شود.

زمانی تصریح کرد: نوجوانان برای رشد به مواد مغذی کافی نیاز دارند و کمبود وزن و دریافت ناکافی کالری باعث می شود آنها رشد نکنند و یکی از عوارض لاغری بیش از حد پرکاری تیروئید است که می تواند عوارض خطرناکی را برای سلامت بدن به وجود آورد.

به گفته این متخصص تغذیه، آرتریت روماتوئید از بیماری های خود ایمنی است که بر اثر عوارض لاغری بیش از حد به وجود می آید و در این بیماری سیستم ایمنی بدن بـه پوششی کـه در مفاصل وجود دارد، حمله کرده و التهاب آن را بسیار بیشتر می کند و سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد.

وی افزود: زنان هر چه لاغرتر باشند، تراکم استخوان های آنها نیز کمتر اسـت، چربی ساخت استروژن را که بدن برای سالم نگه داشتن استخوان‌ ها نیاز دارد سوخت رسانی می کند و کمبود استروژن می تواند استخوان‌ها را ضعیف و شکننده کند. یکی از راه‌های پیشگیری از شکستگی استخوان در خانم‌های میانسال آن اسـت کـه مقداری وزن اضافه کنند.

زمانی افزود: کمبود مواد مغذی به دلیل رژیم‌های غذایی کم کالری یا جذب ناکافی مواد مغذی بدن دچار ضعف ایمنی‌ می شود و تامین کافی و یکنواخت مواد مغذی برای بدن کمک می‌کند سلامت روده‌ها و عملکرد ایمنی، پشتیبانی شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ویروس‌های فصلی و باکتری‌ها قرار می‌گیرند و ضمنا ممکن است مستعد ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان شوند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ رژیم غذایی نمی تواند در مدت زمانی کوتاه چربی های انباشته شده در بدن را کاهش دهد، از آنجایی که ۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است، رژیم های خیلی کم کالری مانند رژیم های پروتئینی که به عنوان سریع ترین راه برای کم کردن وزن از آنها نام برده می شود، تنها می تواند به خروج آب بدن کمک کند و وزن را سریع پایین بیاورد اما بعد از مدت کوتاهی روند کاهش وزن متوقف می شود و حتی با ادامه رژیم تغییری ایجاد نمی شود.

زمانی اظهار داشت: افراد اگر می‌خواهند به عوارض لاغری بیش از حد دچار نشوند، باید از مشورت پزشک بهره ببرند تا آن‌ها بهترین روش‌های تعادل وزن را در اختیار قرار دهند و به بیماری‌های مزمن هم دچار نشوند.

284563