دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی برای کنترل مرزهای این استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: با دستور رییس جمهوری، استانداران شرق کشور برای کنترل رفت و آمدها مسئولیت ویژه دارند و در همین راستا فرمانده مرزبانی استان با هماهنگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و همراهی دستگاه‌های مرتبط، برنامه عملیاتی برای کنترل مرزهای استان تعریف کند.
تصویر دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی برای کنترل مرزهای این استان

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: پیرو صحبت‌های رییس جمهوری در ستاد ملی کرونا و با توجه بهشیوع ویروس هندی که سرعت انتشار بسیار بیشتری به نسبت ویروس انگلیسی دارد، رفت و آمد به سایر کشورها باید با حساسیت هرچه بیشتر صورت گیرد لذا در همین زمینه ممنوعیت پروازها و ترددهای زمینی و آبی در رابطه با هند مصوب شد.

وی به دستور ویژه رییس جمهوری به استانداران شرق کشور اشاره کرد و گفت: فرمانداران شهرستان‌های مرزی نیز گزارش جلسات روزانه ستاد کرونا را به ستاد استانی ارائه کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای مدیریت کرونا افزود: محدودیت‌های کرونایی ممکن است در حوزه تولید و کسب و کار مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما ما مسئولیت داریم از آثار مخرب این ویروس جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت اصناف تابع شرایط رنگ‌بندی است تاکید کرد: در همین زمینه ضمن تشکر از همراهی‌های اصناف و بازاریان طی جلسه‌ای ویژه با هماهنگی معاون امور اقتصادی استانداری، همه مسایل بررسی می‌شود.

ملانوری با اشاره به آنچه پروتکل‌شکنی‌های صورت گرفته در جاده سلامت نامید، گفت: با توجه به پروتکل‌شکنی‌هایی که در جاده‌های سلامت سطح استان صورت می‌گیرد، معاون امور عمرانی با هماهنگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نصب بنر، هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه کنند.

وی اظهار داشت: لازم است به مرور نسبت به محدود کردن حضور مردم و بستن کامل مسیرهای ورودی جاده‌های سلامت اقدام شود.

استاندار خراسان جنوبی مصوبات ستاد کرونا را لازم‌ الاجرا خواند و گفت: این تصمیمات چون در راستای حفظ سلامت مردم اتخاذ می‌شود، حکم قانون را دارد و همه مکلف به اجرای آنها هستیم.

وی افزود: در همین زمینه مسئولیت مشکلاتی که در واحدهای تابعه دستگاه‌ها رخ می‌دهد به عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران است.

ملانوری تصریح کرد: برای موفقیت بهتر باید همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد، فرمانداران، ائمه جمعه، مسوولان امنیتی و اطلاعاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد در فضایی هم‌افزا در راستای تحقق مصوبات و کنترل شرایط همکاری کنند.

وی به تصمیمات ستاد ملی درخصوص شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: مراسم شب‌های قدر (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده) باید در بازه زمانی حداکثر ۲ ساعت در فضای باز به میزان ۲۵ درصد گنجایش فضا و با رعایت فاصله چهار متر مربع برگزار شود.

ملانوری بیان کرد: در این سه شب ممنوعیت تردد نداریم.

وی افزود: مسئولیت رصد مصوبات ستاد ملی و استانی برعهده دفتر بازرسی استانداری است لذا باید موضوع دورکاری و حضور کارکنان در محل کار به صورت یک سوم، دوسوم و تحقق سایر مصوبات ستاد توسط این دفتر رصد شود.

رؤسای کمیته‌های ذبل ستاد استانی مدیریت کرونا نیز در ابتدای جلسه در گزارش‌های جامع از وضعیت عملکرد و اقدامات خود طی یک هفته گذشته گفتند.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

284493