گزارش پرسون از نوعی اختلال روانی؛

تکنیک مواجه با ترس ها 70 درصد وسواس فکری را درمان می کند

قابل قبولترین تعریف اختلال‌های روانی می‌گوید که اختلالات روانی به صورت یک سندرم یا الگوی رفتاری یا روانشناختی مهم بالینی تصور شده است که در یک فرد روی می‌دهد و با ناراحتی (یک علامت دردناک) یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه مهم عملکرد) یا با افزایش قابل ملاحظه خطر مرگ، درد، ناراحتی و ناتوانی یا فقدان مهم آزادی همراه است.
تصویر تکنیک مواجه با ترس ها 70 درصد وسواس فکری را درمان می کند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علت بیماری‌های روانی به خوبی شناخته نشده است ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس‌های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آنها موثر است. افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا از جمله این اختلالات هستند.

اختلال وسواسی-اجباری (وسواس فکری)، به عنوان یک نوع اختلال اضطراب طبقه بندی می‌شود. افراد مبتلا به وسواس فکری ممکن است متوجه شوند که وسواس‌هایشان غیر منطقی است، اما تلاش برای متوقف کردن یا نادیده گرفتن آنها سبب اضطراب و استرس آنها می شود، بنابراین فرد مبتلا باید حتماً تحت نظر پزشک قرار گیرد. وسواس فکری درحقیقت یک اختلال است که هنوز به طور کامل شناخته‌نشده است. با این حال، متخصصان پزشکی معتقدند که مولفه‌ای ژنتیکی برای این بیماری وجود دارد، زیرا برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این اختلال به تربیت خانواده‌ها مرتبط است. این رفتار همچنین می‌تواند بر اثر عادات دوران کودکی و یا انجام کاری به صورت متوالی و پی در پی ایجاد شود.

طبق گفته کارشناسان، اختلالات وسواس فکری گونه‌های مختلفی دارند که افکار مزاحم، بررسی دائمی، ترس از آلودگی‌های شخصی و محیطی و وسواس قهری از جمله آنها هستند و لازم به ذکر است که بررسی دائمی، شمارش دائمی، تمیز کردن مکرر یک یا چند چیز، شستن مرتب دستها، چک کردن مداوم اجاق‌گاز یا قفل‌ها و نگهداری وسایل به روشی خاص تا زمانی طولانی برخی از علایم این بیماری هستند.

یک کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه وسواس فکری یکی از اختلالات روانی محسوب می‌شود گفت: درمان این نوع بیماری ازطریق تکنیک مواجه شدن با ترس ها قابل درمان است.

کیانی با تاکید بر اینکه تکنیک مواجه ذهنی و عملی با ترس ها، به میزان ۷۰ درصد نسبت به درمان بیماری وسواس فکری جواب می دهد، افزود: علت شکل گیری وسواس فکری، ترس و نگرانی در مورد اتفاق افتادن این افکار است این در حالی است که درمان برعکس این موضوع و مواجه شدن با موقعیت های نگران کننده است.

وی با اشاره به موضوع وسواس تمیزی به عنوان نمونه ای از وسواس های فکری، تصریح کرد: در مورد وسواس تمییزی فرد مبتلا به این اختلال را باید با کثیفی اشباع شده مواجه کرد تا بیماری وی درمان و مشکلش مرتفع شود.

این کارشناس برای تفهیم مسئله وسواس فکری موضوع بیماری کرونا را مطرح کرد و گفت: همانگونه که بیماری کرونا دارای علامتی به نام تب است و این تب نشانگر وجود این بیماری است، وسواس های فکری نیز نشان از وجود یک بیماری مهم تر می دهد که باید مورد بررسی و ریشه یابی دقیق تر قرار گیرد.

کیانی با بیان اینکه افکار نیز همانند موارد دیگر حاصل یادگیری انسان هستند، ادامه داد: به طور کلی نوع تفکر ما، از یادگیری های ما نشات می گیرند. به عبارتی خانواده، پدر و مادر بیشترین نقش را در نوع تفکر ما ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه زمانی که نوزاد متولد می شود هیچ سیستمی ذهنی خاصی ندارد، افزود: نوزاد پس از تولد شروع به دریافت افکار خود می کند، سپس آنها را درون سازی و برون سازی می کند پس از آن اتفاقات دیگر نیز به این موضوع دامن می‌زنند.

این کارشناس با اشاره به اینکه اغلب تصور می شود که کودک تا قبل از سن شش سالگی قادر به درک هیچ چیزی نیست اما در حقیقت این موضوع کاملاً اشتباه است، بیان کرد: باتوجه به اینکه شنوایی جنین از سه ماهه دوم کامل می شود، لذا از سه ماهه دوم قادر به ذخیره شنیده ها و حتی درک مطالب است.

کیانی عنوان کرد: چنانچه رفتارهای اطرافیان، رفتارهای خانواده و نوع برخورد آنها با مسائل به نحوی باشد که منجر به شکل گیری افکار منفی شود، کودک آنها نیز به همان سمت هدایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه چنانچه در خانواده‌ای رفتارها و صحبت ها بر این موضوع دلالت کند که نباید به دیگران اعتماد کرد بعدها همین طرز تفکر در کودک آنها نیز شکل خواهد گرفت، افزود: کودک این چنین خانواده ای دارای فکر منفی بی اعتمادی نسبت به دیگران می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه افکار همچون صافی و فیلتر عمل می کنند، ادامه داد: فردی که دارای تفکر منفی بی اعتمادی نسبت به دیگران است حتی در زمان وقوع اتفاقات مثبت هم آنها را به شکل منفی تفسیر می کند.

وی به انواع تحریف های شناختی یا به عبارتی تفکرات منفی اشاره و عنوان کرد: تاکنون ۱۷ مورد تحریف شناختی یا همان تفکر منفی شناسایی شده که اغلب افراد سه تا چهار نوع از آنها را در وجود خود دارند که هیجانات، احساسات و رفتارهای آنها را تحت تاثیر قرار می دهند.

فاطمه شمشیرگر از زنجان

284192