مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان:

بیماری های روحی و جسمی مهمترین متهمان خودکشی هستند

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان، بیماری روانی و جسمی از دلایل مهم اقدام به خودکشی است و گفت: مسایل مالی، نداشتن شغل، مسایل مالی، اخراج از محل کار و ورشکستگی، علل عاطفی، درگذشت یکی از آشنایان، دعواهای خانوادگی، طلاق و شکست از جمله دیگر دلایل اقدام به خودکشی هستند.

تصویر بیماری های روحی و جسمی مهمترین متهمان خودکشی هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، مهرداد ستاره افزود: طبق تعاریف، آخرین اقدام آگاهانه فرد برای از بین بردن خود خودکشی نام دارد و در این میان طبق بندی مراحلی دارد و اینکه اگر اقدام به خودکشی موفقیت آمیز باشد، خودکشی، اما اگر عمل فرد برای از بین بردن خود موفقیت آمیز نباشد، اقدام به خودکشی و به فکر در خصوص خودکشی افکار خودکشی اطلاق می شود.

وی اظهار داشت: افکار خودکشی بیشتر از موارد اقدام به خودکشی و اقدام به خودکشی بیشتر از موارد خودکشی موفق بوده است و در این میان علل این مساله، آسیب های روانی شامل بیماری های جسمی مزمن و بیماری های روانی، افسردگی و یا عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر و انواع اختلالات خلقی را شامل می شود.

این مسوول ادامه داد: تجربه نشان می دهد خودکشی در سنین ۱۵ سال به دلیل شرایط بد خانوادگی، رفتارهای خشن و درگیری بین اعضای خانواده و گاه سوء استفاده های جنسی رخ می دهد و شواهد و بررسی های انجام شده نیز این موارد را تایید می کند.

وی با بیان اینکه مهمترین عوامل خودکشی بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال، بروز مسایل عاطفی است، اظهار داشت: بر اساس آمارهای نواحی مختلف در ایران سنین ۱۵ تا ۳۵ سال شایعترین سن اقدام به خودکشی اعلام شده و پس از آن سن ۲۵ تا ۴۰ سال است که می تواند به دلیل بیکاری و عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه داد: علل خودکشی در سنین بالای ۵۰ سال مشکلات جسمی و روحی و مسایل اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند، اضافه کرد: مردان بیش از زنان از روش های خشن‌تری برای انجام این کار استفاده می کنند و به عبارتی دیگر مردان در این مواقع بیشتر فوت می کنند و از طرفی ۱۰ درصد مصرف کنندگان الکل به الکلیسم مزمن دچار می شوند که این میزان در کشورمان و این استان بسیار ناچیز است.

ستاره افزود: در این مقوله نباید از مولفه های دیگری همانند خشونت، تحریک پذیری، بیماری های مزمن و بیماری های روانپزشکی غافل شد و در این میان در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها افرادی را که فکر و قصد خودکشی دارند را شناسایی، بستری و یا بطور دائم تحت مراقبت روانپزشکی قرار می دهند.

وی تصریح کرد: عوامل محافظتی در برابر خودکشی، دسترسی به درمان، مراقبت های روانی، ارتباطات خوب، حمایت های اجتماعی، ارتباطات خانوادگی قوی، مهارت های سازگاری و حل مساله است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کنونی این است که افراد در هنگام مواجهه با مشکل خود را زود می بازند و ناتوان در حل مساله هستند که در این مواقع یکی از اقدامات احتمالی این افراد خودکشی است.

منبع: ایرنا

283859