هرمزگان شاهد افت شدید ذخایر آبی سدها

سرپرست شرکت آب منطقه ای هرمزگان از افت شدید ذخایر آبی سدهای استان به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: آب برخی از سدهای استان هم اکنون رو به پایان است.
تصویر هرمزگان شاهد افت شدید ذخایر آبی سدها

به گزارش سایت خبری پرسون از بندرعباس، جمشید عیدانی دوشنبه شب در نشستی در همین رابطه با تاکید بر صرفه جویی هر چه بیشتر مردم در مصرف آب به ویژه در تابستان امسال، افزود: در حال حاضر آب سد شمیل و نیان و سد استقلال میناب که از مهمترین منابع تامین آب استان هستند، به ترتیب به ۱۵ و ۳۵ درصد ظرفیت رسیده و با توجه به این شرایط و به منظور پیشگیری از افت فشار و جیره بندی آن در روزهای پیش رو، بر صرفه جویی هر چه بیشتر تاکید داریم.

وی بیان داشت: براساس اطلاعات هواشناسی از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲ میلیمتر باران در هرمزگان باریده که در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد کاهش دارد که در چهار دهه گذشته این میزان کاهش سابقه نداشته است.

عیدانی تصریح کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.

این مقام مسئول تاکید کرد: باتوجه به کم بارشی و خشکسالی‌های متوالی در استان نیاز است که ذخیره آب سدها به درستی مدیریت شود و آن را بیهوده هدر ندهیم و لازم است فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در تابستان امسال صورت گیرد.

سدهای استقلال میناب با ۲۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت، سد شمیل و نیان بندرعباس با ۱۰۰ و سد جگین جاسک با ۲۱۰ میلیون مترمکعب از سدهای بزرگ هرمزگان هستند.

منبع: ایسنا

283583