علت موج چهارم کرونا چیست؟

عادی انگاری؛ سکان‌دار سیاه‌بختی بیماران کرونایی

کرونا هنوز نیز به علت عادی انگاری شرایط از سوی خاطیان، بر آسمان شهر خودنمایی می‌کند و تعداد بالای درگیری به این بیماری و مرگ کرونایی را با تبی تند رقم می زند. به همین جهت کادر بهداشت و درمان، ماندگاری این شرایط را زمینه ساز غیرقابل کنترل شدن بحران می دانند.

تصویر عادی انگاری؛ سکان‌دار سیاه‌بختی بیماران کرونایی

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، همه چیز خوب پیش می رفت، همه عادات زندگی مان نظم دیگری داشت، گاهی اوقات از بس کارهایمان تکراری شده بود، دل به انجام آن نمی دادیم، دید و بازدیدهای همیشگی نیز طبق برنامه در زندگی روزمره جاری و ساری بود، گاهی اوقات از بس همدیگر را می دیدیم، نوعی دلزدگی برایمان پیش می آمد، تفریح و مسافرتها هم حال و هوای خود را داشت اما به یکباره ویروسی عجیب و غریب پا به عرصه وجود گذاشت که همه زندگی بشریت را تحت تاثیر خود قرار داد، وقتی این میهمان ناخوانده ۱۴ ماه پیش به کشورمان وارد شد اغلب تصور می کردیم که زمان کوتاهی را با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد اما هر چه زمان سپری شد، اوضاع هم سخت و سخت تر شد.

درحالیکه روزهای ابتدایی ورود این ویروس اکثریت مردم با وحشت و نگرانی از سلامتی و جان خود، پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت می کردند اما با گذشت زمان عوامل متعددی از جمله خستگی از وضعیت حاکم موجب شد رعایت توصیه های بهداشتی کم رنگ و عادی انگاری شرایط دوباره جان گرفت و همین مساله موج های شیوع کرونا را رقم زد به طوریکه در زمان حاضر پس از برگزاری تجمعات، دورهمی ها، خریدهای شب عید و دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای ایام تعطیلات، در پیک چهارم شیوع کرونا هستیم که در این شرایط ویروس جهش یافته بی رحمانه می تازد، شمار زیادی از افراد را در کمترین زمان مبتلا کرده و به کام مرگ می‌کشاند.

این ویروس هزار چهره علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد و تاثیر نامطلوب در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بسیاری از خانواده ها را داغدار کرده است و اینک تا واکسیناسیون عمومی تنها راه مقابله و پیشگیری از ابتلا به این ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی، به خصوص پرهیز از تجمعات و دورهمی ها، رعایت فاصله های اجتماعی و زدن ماسک است.

طبق اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اغلب شهرهای کشورمان با موج سهمگین ویروس کرونا مواجه شده است و بر اساس آخرین آمار اعلام شده نیز ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۴۰۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید- ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسید.

شهر زنجان نیز که پیش از این و قبل از سال نو، در رنگ بندی زرد کرونایی قرار داشت و به اذعان متولیان دانشگاه علوم پزشکی استان در سه موج قبلی این بیماری را مدیریت کرده بود، به یکباره به رنگ قرمز تغییر یافت، بطوریکه اکنون بسیاری از شهروندان زنجانی با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند.

لیلا نظری ۴۷ ساله از جمله شهروندان زنجانی وضعیت حاکم را بسیار بغرنج و غیرقابل تصور عنوان کرد و گفت: این ویروس بی رحمانه جان عزیزانم را گرفت و ناباورانه در مدت کمتر از یک هفته ۲ نفر از نزدیکانم، یکی پدر و دیگری شوهر خواهرم را از دست دادیم.

وی ادامه داد: همین دید و بازدیدهای نوروزی کار خودش را کرد، در تعطیلات نوروزی شماری از اقوام از تهران به منزلمان آمدند، هر چند دلم راضی به این کار نبود، اما رودربایستی مانع شد تا بتوانیم جلوی این سفر را بگییم و این موجش شد بعد از مدتی حال عمومی چند نفر از این اقوام دگرگون و با انجام تست ابتلای تعدادی از آنها به کرونا محرز شد.

نظری خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز سه نفر از همین اقوام با حال عمومی نامساعد در بخش های مختلف بیمارستان بستری هستند.

سد اول پیشگیری از کرونا در زنجان شکسته شده است

استاندار زنجان نیز در این خصوص گفت: در زمان حاضر سد اول مقابله با کرونا یعنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان شکسته شده است که با رعایت نکات بهداشتی اعلام شده باید ترمیم شود و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه طی چند روز اخیر به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدودی افزایش یافته است، افزود: استمرار این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که تغییر رنگ کرونایی شهرهای مختلف استان در گرو ارتقای رعایت پروتکل های بهداشتی بالای ۹۰ درصد است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا در استان گفت: در این راستا هشت هزار همیار سلامت از روستا تا سطح شهرهای استان تشکیل شده است و بیش از سه هزار بسیجی نیز برای مقابله با کرونا آموزش دیده‌اند که طبق دستورالعمل طرح شهید سلیمانی عملیاتی شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه نقشه مرکز استان به ۲۶ نقطه برای نظارت مستمر توسط مدیران استانی تقسیم شده است، گفت: در شهرستان‌ها نیز با مسوولیت فرمانداران، نقاط تقسیم‌بندی شده و این مهم رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه استان در بیماریابی هوشمند اقداماتی انجام داده بطوری که طی ۳۰ اسفند سال گذشته به ازای هر یک‌هزار نفر از ۲۰۰ نفر تست گرفته شده است اضافه کرد: این استان به نسبت جمعیت، بالاترین تست را انجام داده ایم و بر این مبنا در زمان حاضر به ازای هر یکهزار نفر از ۲۵۳ نفر نمونه گرفته می شود که این کارها از انسجام بخشی حکایت دارد.

این مسوول ادامه داد: هرگونه دورهمی و تجمع ممنوع است و محدودیت‌های تردد در شهرستان‌های قرمز و محدودیت تردد شبانه به قوت خود باقی است و افرادی که از مسافرت داخل و خارج از کشور به استان زنجان بازگشتند، شناسایی شده و از آنان تست کرونا گرفته شده است.

حقیقی افزود: بحث اکسیژن‌درمانی سرپایی برای بیماران مبتلا به کرونا در استان در حال اجرا است که بصورت رایگان در اختیار افراد بی‌بضاعت مبتلا به کرونا قرار داده می‌شود تا در منزل مداوا شوند و طرحی برای ساماندهی سالمندان و بیماران زمینه‌ای استان زنجان تهیه شده و به تفکیک شناسنامه دار شده و اطلاعات آنان بطور کامل مشخص است.

وی در زمینه با قرنطینه معکوس و حمایت از سالمندان، خاطرنشان کرد: قرنطینه معکوس و حمایت از سالمندان بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، اداره‌کل بهزیستی، بنیاد شهید استان درمان و مراقبت سالمندان و بیماران زمینه‌ای بر عهده جمعیت هلال‌احمر استان و معاونت درمان تامین‌اجتماعی و بیماریابی مرکز بهداشت است.

این مسوول تعداد رهگیری از اطرافیان مبتلایان، اختصاص هتل استانداری و مهمانسرای ادارات جهت ایجاد نقاهتگاه، راه‌اندازی استودیو سلامت، استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای آموزش مقابله با کرونا، استفاده از ظرفیت خیرین، هیات مذهبی و عامه مردم و دادن مسوولیت مستقیم به دستگاه‌ها در حوزه خود مبنی بر پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع را از دیگر اقدامات انجام گرفته کرونایی ذکر کرد.

اشغال تخت های بستری کرونایی زنجان به بالای ۸۰۰ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر میزان اشغال تخت‌های بستری بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا در استان به بالای ۸۰۰ نفر رسیده است و احتمال افزایش این تعداد طی هفته های آینده وجود دارد.

دکتر پرویز قزلباش با تشریح آخرین وضعیت کرونایی استان افزود: دید و بازدیدها، مسافرت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتایج خود را در هفته پیش رو نشان خواهد داد و انتظار بر این است که در این هفته با شدت بیشتر بیماری مواجه شویم.

وی با بیان اینکه اگر میزان بستری‌ها افرایش یابد، تخت‌های بیشتری باید به این امر اختصاص یابد، اضافه کرد: در این راستا، باید بیماریابی، رهگیری و جداسازی بیماران و خانواده‌های آنها انجام، افرادی که با این بیماران ارتباط داشته اند شناسایی شوند و آزمایش‌های متعددی انجام شود که این کارها هم اکنون به شدت درحال انجام است.

این مسوول در پاسخ به سوالی در خصوص رنگ‌بندی جدید شهرهای کرونایی ادامه داد: منظور از رنگ سیاه کرونایی وضعیت قرمز بوده، اما شاخص آمار ابتلا و بستری بیش از قرمز را شامل می شود و این در حالی است که رنگ بیشتر شهرهای کشور بالاتر از قرمز شده که در این خصوص محدودیت‌های جدیدی اعلام نشده است و هرگونه تغییر در رنگ‌بندی، از طریق ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کرونا علاوه بر کشور در این استان نیز در حال اوج‌گیری و افزایش است، اظهار داشت: طبیعی است اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مشکلات جدی به ویژه در بستری‌های بیماران رخ خواهد داد که در این خصوص تدابیری برای مدیریت بهتر اندیشیده شده است.

قزلباش افزود: در زمان حاضر دانشگاه علوم پزشکی استان علاوه بر بیمارستانهای دانشگاهی از ظرفیت بیمارستانهای غیردانشگاهی نیز استفاده کرده و نسبت به راه اندازی مراکز درمان موقت بیماران سرپایی و بستری نیز مبادت کرده است.

وی از هم استانی ها خواست با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم مشکوک به مراکز سرپایی تعیین شده مراجعه کنند تا از بستری بیشتر بیماران در بیمارستانها جلوگیری شود.

رعایت موارد بهداشتی همانند حضور یک پرستار کمکی در تخت بیمارستانی است

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هرگونه رعایت افراد به پروتکل های بهداشتی درشرایط کرونای همانند یک پرستار، کمک به تخت بیمارستان بوده چرا که با این اقدام ضریب اشغال پاسخگویی به بیماران را امکان پذیر می کند.

دکتر ایوب پزشکی افزود: استان طی اوایل ماه فروردین سال ۱۴۰۰ وارد موج چهار بیماری شد، که این روند هم از میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونایی مشخص بود و از طرفی موج بیماران بستری نیز به فاصله چند روز کوتاهی به وقوع پیوست.

وی اضافه کرد: بر این اساس افزایش چند روزه نشانه ای از ویروس های جهش یافته و سرعت انتقال آن و قدرت بیمار زایی را در استان نشان می دهد.

این مسوول ادامه داد: این در حالی است در سه موج بیماری قبلی، این فاصله نزدیک ۲ هفته بود اما نوع جهش یافته در فاصله ۲ یا سه روزی بروز می کند، بطوری که اشغال تخت های بیمارستانی را به مراتب افزایش داده است.

وی اظهار داشت: زمانی که افزایش بیماری و بستری افزایش یابد و به فاصله چند روز نیز به تبع آن تعداد بیماران بدحال و در کمال تاسف مرگ و میرها نیز افزایش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: با توجه به شرایط حاد کرونایی کنونی و بخاطر پیشگیری از اشغال بیش از حد بیمارستان ها و رعایت حال بیماران، کلینیک های سرپایی تنفسی درمرکز آموزشی، درمانی شهید بهشتی زنجان راه اندازی شده تا بیمارانی که شرایط حاد ندارند ولی نیاز به تزریقات و دارو های مهم دارند در این کلینیک ویزیت می شوند.

به گفته پزشکی، راه اندازی کلینیک های سرپایی کمکی برای عبور از موج چهارم بیماری کرونا است تا مردم آسیب بیشتری نبینند.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از شهروندان زنجانی خواست، برای عبور از موج چهارم و پاسخگویی به نیاز بیماران در بیمارستان ها، ایزولاسیون، پروتکلهای بهداشتی را بخصوص استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوانینی که از سوی ستاد کرونا در خصوص اعمال محدودیت های تردد و مشاغل اعلام می شود، توجه کرده تا سیاست درمانی پاسخگوی نیازهای بیماران بستری در بیمارستان ها باشد.

به گفته وی، در زمان حاضر ۲ آزمایشگاه مجهز در دانشکده های پزشکی و بهداشت فعال هستند که روزانه یک‌هزارو ۳۰۰ نمونه آزمایش می شوند که در شرایط عادی در مدت ۴۸ ساعت پاسخ داده می‌شود و در شرایط بحرانی و تراکم سه یا چهار روزه است.

منبع: ایرنا

283402