طیبی؛ کارشناس بانکی در گفت وگو با پرسون:

با «وام» نمی‌توان کرونا را مهار کرد

طیبی؛ کارشناس مسایل بانکی و اقتصادی گفت: اگر دولت می‌خواهد که اصناف و گروه‌هایی که از این وضعیت آسیب دیده‌اند را حمایت کنند، باید نخست یک کارگروه تخصصی تشکیل می‌داد و سپس اقدام به توزیع تسهیلات می‌کرد.

تصویر با «وام» نمی‌توان کرونا را مهار کرد

سایت خبری پرسون ـ مصطفی طیبی؛ کارشناس مسایل بانکی و اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: خوب به یاد داریم از زمانی که کرونا در کشور آغاز شده است، در چند مرحله دولت اقدام به اعطای وام هایی در قالب حمایت از آسیب دیدگان از کرونا، وام کرونا و... کرده است.

این کارشناس مسایل بانکی و اقتصادی گفت: پرداخت این وام‌ها در عمل یک مُسکن موقتی برای مدیریت وضعیت موجود است، اما در مقابل در بلندمدت خود به یک مشکل اساسی تبدیل می شود.

طبیی در ادامه سخنان خود بیان داشت: پرداخت تسهیلات به نام تسهیلات کرونایی و... با وجود سودهای بالا می تواند برای ما یک کرونای اقتصادی ایجاد کند، بنابراین حفظ ارکان اقتصاد با اعطای وام امری غیرکارشناسانه است که متاسفانه تاکنون به این موضوع به صورت دقیق نگاه نشده است.

این کارشناس مسایل بانکی و اقتصادی تاکید کرد: اگر دولت می‌خواهد که اصناف و گروه‌هایی که از این وضعیت آسیب دیده‌اند را حمایت کنند، باید نخست یک کارگروه تخصصی تشکیل می‌داد و سپس اقدام به توزیع تسهیلات می‌کرد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: برای نمونه در سال گذشته مبلغی تحت عنوان وام به دریافت کنندگان یارانه معیشتی و یارانه عادی پرداخت شد که این مبلغ که یک میلیون تومان می‌باشد از یک سو با این تورم افسارگسیخته هرگز نمی‌تواند مشکلی را حل کند و از سوی دیگر سود بالای این وام‌ها خود فکر و ذهن شهروند نیازمند را مکدر کرده است.

طیبی با تاکید بر اینکه حمایت‌های دولتی در این پروسه زمانی باید به صورت جامع و چندجانبه باشد، گفت: اولویت تسهیلات در این شرایط کرونایی باید با مراکز تولیدی باشد، یعنی اینکه دولت نگاهش را به سمت تولیدکنندگان و کارآفرینان بچرخاند، زیرا بیشترین آسیب را در این اپیدمی کارآفرینان و مراکز تولیدی به ویژه مراکز غیردولتی و بخش خصوصی دیده‌اند.

این کارشناس مسایل بانکی و اقتصادی گفت: بنابراین اعطای تسهیلات خُرد به افراد حقیقی تحت عنوان «تسهیلات کرونا» و... نه تنها مشکلات موجود در جامعه را حل نخواهد کرد، بلکه این امر باعث خواهد شد که جامعه به نوعی پس از کرونا درگیر مشکلات مالی شود که نتیجه و معلول بی تدبیری مسئولان اقتصادی کشور است.

آیین مهر ـ استان کردستان

283349