مخالفت اعضای کمیسیون انرژی با طرح تشکیل شورای عالی آب

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون با طرح تشکیل شورای عالی آب مخالفت کردند.
تصویر مخالفت اعضای کمیسیون انرژی با طرح تشکیل شورای عالی آب

به گزارش سایت خبری پرسون، مالک شریعتی‌نیاسری در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار ایرنا گفت: دستور جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس ادامه بررسی طرح‌هایی بود که به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون انرژی ارجاع شده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اول ماده ۱۵ طرح جامع حمایت از نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور بود که وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صمت را مکلف کرده با استقرارشان به پارک‌های علم و فناوری وابسته به خودشان در دانشگاه‌های معتبر، زمینه را برای استفاده از توان تخصصی اساتید دانشگاهی فراهم کنند.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: نظر کمیسیون انرژی این بود که این موضوع به صلاح نیست که ما این وزارتخانه‌ها را مکلف کنیم برای استقرارشان به پارک‌های علم و فناوری چراکه نمی‌توانند همه دانشگاه‌ها را پوشش بدهند و زمینه‌ای‌ می‌شود برای اینکه آنها خودشان برخی از دانشگاه‌ها را به صورت خاص تقویت کنند و مجموعه توان علمی کشور مورد حمایت قرار نگیرد. بنابراین کمیسیون انرژی با این ماده مخالفت کرد و نظر خود را به کمیسیون اصلی اعلام خواهد کرد.

نمایندگان با طرح تشکیل شورای عالی آب مخالفت کردند

وی عنوان کرد: موضوع دوم طرح تشکیل شورای عالی آب بود که موادی از آن به کمیسیون انرژی ارجاع شده بود. کمیسیون به جهت اینکه اکنون شورای عالی آب وجود دارد و از طرف دیگر بحث تامین بالادستی آب برعهده کمیسیون انرژی است از دو جهت با این موضوع مخالف بود و مخالفت خود را اعلام می‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهت نخست مخالفت کمیسیون انرژی این بود که کمیسیون اصلی برای بررسی این موضوع باید کمیسیون انرژی باشد و کل مواد باید به کمیسیون انرژی ارجاع شود. جهت دوم هم نظریه مشورتی اداره قوانین بود که این طرح را به طور دقیق نمی‌دانست.

کمیسیون انرژی لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را با ۳ اصلاح آن را تایید کرد

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: موضوع سوم هم لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، مصوب سال ۱۳۸۶ بود که اصلاحاتی از آن در ماده یک به کمیسیون انرژی ارجاع شده بود که کمیسیون انرژی با ۳ اصلاح آن را تایید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح اول در ماده یک حذف بند «ف ...» این لایحه بود که عبارت «تولید خودرو» به عبارت «تولید و واردات خودرو» اصلاح شده بود که نظر کمیسیون انرژی بر حذف این بند بود زیرا در متن «حمایت از تولید و واردات خودرو» بود و نظر مجلس این است که نباید از واردات خودرو حمایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اصلاح دوم در متن مربوط به حذف عبارت «حداکثر» از ابتدای سال ۱۳۹۱ هجری شمسی بود که کمیسیون انرژی به صورت تدریجی و طبق ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه متن جایگزین برای آن ارائه داد.

شریعتی‌نیاسر عنوان کرد: از آنجایی که قبل از این عبارت، «خروج بنزین و گازوئیل» از سبد حمایتی آمده که این «خروج بنزین و گازوئیل» باید به صورت تدریجی باشد ولی به صورت تدریجی و براساس ماده ۳۹ قانون برنامه را ما در اینجا اضافه کردیم.

وی با اشاره به موضوع اصلاحی دیگر در کمیسیون انرژی گفت: با توجه به مصوبه بودجه ۱۴۰۰ که گاز مایع را به عنوان بخشی از سبد سوخت حمل و نقل کشور تعیین کرده در بخشی از متن ماده یک از «طریق عرضه بنزین و گازوییل» آمده است.

این نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: در اینجا پیشنهادی مطرح بود که گاز مایع را نیز اضافه کنید ولی با توجه به اینکه «احداث جایگاه‌های عرضه گاز» در ادامه آن آمده و گاز در اینجا به عنوان عام تلقی شد، گاز را هم گاز طبیعی که متان است و هم گاز مایع پروپان تلقی کردیم و در اینجا نیازی به نشد و تغییری هم اعلام نشد. اما تلقی کمیسیون انرژی از احداث جایگاه‌های عرضه گاز، هم گاز طبیعی و هم گاز مایع LPG است.

283297