بیکاری هزاران کارگر ایرانی با واردات لوازم خانگی خارجی

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: بازگشت برخی از شرکت های خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی که در زمان تحریم ایران را ترک کردند، می تواند باعث بیکاری چندین هزار کارگر ایرانی و در دراز مدت باعث کاهش سطح تولید در کشور شود.
تصویر بیکاری هزاران کارگر ایرانی با واردات لوازم خانگی خارجی

به گزارش سایت خبری پرسون، ماجرای واردات از کشورهای دیگر ماجرایی تکراری است. در حالی که اکثر کالاهای وارداتی در داخل کشور تولید می شود شاهد گسترش روز افزون واردات هستیم. افزایش واردات سال هاست که تن نحیف صنعت ایران را زخم می زند و روز به روز وحشت بیکاری برای کارگران ایران را بیش تر می کند.

در این میان واردات گسترده از کشور چین موضوعی است که مدت ها مورد انتقاد اقشار مختلف جامعه و به خصوص کارشناسان حوزه اقتصاد قرار گرفته است. این در حالی است که برخی از این کالاها به حدی دارای کیفیت پایینی هستند که بایستی از آن ها به عنوان کالاهای یک بار مصرف یاد کرد.

این موضوع در شرایطی رخ می دهد که همان کالاها با کیفیتی چند برابر بهتر در داخل تولید می شود اما همین واردات گسترده موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در داخل ایران شده است.سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید, پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شد. یکی از موانع در این مسیر کنترل واردات بی رویه است.

کارشناسان معتقد هستند که با واردات کالا بیکاری تولید می شود.

هادی ابوی, دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره واردات کالا میگوید:افزایش استفاده از سطح فناوری نباید بهانه ای برای ورود بی رویه کالا به داخل کشور شود. امری که بعضا توسط برخی از افراد با بهانه هایی مانند تامین رفاه مردم منجر به واردات سنگین به کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ سطح تولید به عنوان مهمترین هدف در سال جاری، باید مورد تاکید قرار گیرد گفت: حتی در صورت بازگشت برخی از این واحدها که در زمان تحریم بازار ایران را ترک کردند، اولویت برای تولید با کالای داخلی باشد و از سوی دیگر می توان این برندها را با استفاده از نیروی انسانی و مواد اولیه ایرانی آماده و به بازار ارائه کرد.

ابوی بیان کرد: بازگشت برخی از شرکت های خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی که در زمان تحریم ایران را ترک کردند، می تواند باعث بیکاری چندین هزار کارگر ایرانی و در دراز مدت باعث کاهش سطح تولید در کشور شود.

تولید زمانی در کشور موفق خواهد بود که به سطح انبوه برسد. اما موانع پیش رو باعث شکست بسیاری از فعالیت های تولیدی و نبود امکان توسعه برای آن ها شده است.

منبع: تسنیم

282925