یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

شرکت های خصولتی موریانه اقتصاد نفتی/ نیاز تمام دنیا به نفت ایران

این روزها دولت به واسطه تحریم های ظالمانه امریکایی ها با کسری بودجه مواجه است، چرا که در آمد کشور با فروش روزانه میلیون ها بشکه نفت به ارزش 65 دلار در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر تنها 300 هزار بشکه نفت با قیمت بسیار پایین تر از 65 دلار به فروش می رسد و ارز این حجم اندک هم به راحتی وارد کشور نمی شود.
تصویر شرکت های خصولتی موریانه اقتصاد نفتی/ نیاز تمام دنیا به نفت ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، صادرات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، گاز و برق ایران در مجموع سالانه ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که ۱۲ میلیارد آن مربوط به پتروشیمی، ۸ میلیارد فرآورده‌های نفتی، یک میلیارد دلار صادرات برق و بقیه مربوط به صادرات گاز است؛ چندپیش نیز «مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک کشور اعلام کرد به شکل رسمی در 5 ماه نخست سال گذشته یک میلیارد دلار بنزین صادر شده است؛ البته بخشی قابل توجهی بنزین نیز به شکل قاچاق صادرات غیر رسمی صورت گرفته است.

به همین منظور برخی معتقدند تحریم ها فرصت خوبی برای کشور است تا جلو خام فروشی نفتی گرفته شود و از سوی دیگر کشور متکی به بودجه نفتی نباشد، تولید فرآورده نفتی موجب اشتغالزایی، بالا بردن تولید کشور، به دست آوردن ارزش افزوده بالا و ارز آوری بیشتر می شود و صادرات سوخت مانند بنزین و گازوئیل کاهش قاچاق سوخت را در پی خواهد آورد.

برای اینکه بیشتر از وضعیت تولید و صادرات فراورده های نفتی آگاه شویم، خبرنگار پرسون گفتگویی با سید مسعود حسینی فر عضو اتاق بازرگانی خرمشهر و صادرکننده فرآورده های نفتی انجام داده ایم.

باید ظرفیت تولید سوخت را افزایش داد

شرکت های خصولتی هزینه های داخلی شان بالاست و شکل صادرتی آنها متفاوت با بخش خصوصی و ارتباطشان با کشورهای دنیا متفاوت است و برخی از کشورها تمایلی ندارند با شرکت های خصولتی ارتباط برقرار کنند؛ شرکت های خصولتی مانند یک موریانه اقتصاد کشور را از بین می برند و این زنگ خطری برای دولت به حساب می آید.

او در این باره گفت: میزان مصرف سوخت در کشورما بسیار بالا است و باید درابتدا میزان مصرف بنزین را در کشور کاهش دهیم تا بتوانیم با این کاهش مصرف میزان صادرات سوختی مانند بنزین را تقویت کنیم. متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم فرهنگ میزان مصرف سوخت خودروی کشور را ارتقا دهیم، ما می توانیم ظرفیت صادرات سوخت کشور را بالا ببریم، اما یکی از مشکلات ما برمی گردد به میزان تولید پالایشگاه ها چرا که تاسیسات پالایشگاهی ما فرسوده هستند و نیازمند بازسازی دارد تا بتوانیم افزایش تولید را داشته باشیم.

این صادر کننده سوخت کشورمان در ادامه افزود: علت اصلی که ما در صادرات سوختی ضعیف هستیم برمی گردد به اینکه دولتی ها در این زمینه حضور دارند و بخش خصوصی کمتر در این مورد ورود پیدا کرده است؛ طبیعتا هر کجا که دولت حضور پر رنگی دارد پیچ و خم های اداری زیادی وجود دارد و بخش خصوصی بخاطر مشکلات اداری که در گمرکات وجود دارد تمایل به ورود ندارند، حتی می توان یکی از دلایل بالا رفتن قاچاق سوخت را مربوط به همین موضوع دانست که قوانین بسیار پیچیده ای وجود دارد و صادرکننده رسمی تمایلی به صادرات فرآورده های نفتی ندارد و در این بین پدیده قاچاق سوخت به وجود می آید که نه تنها درآمد زایی برای دولت ندارد بلکه دولت در قاچاق سوخت ضرر نیز می بیند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت مسیر صادرات را آسوده کند طبیعتا بازرگانان با آشتیاق وارد کار می شوند، اگر به بورس انرژی نگاه کنیم انواع مختلفی سوخت مورد معامله قرار می گیرد، اما چه گروهی این سوخت را خریداری می کنند، شرکت های خصولتی هستند که هیچ ارزش افزوده ای برای دولت و کشور به ارمغان نمی آورند و مانند شرکت های خصوصی ارزش افزوده ایجاد نمی کنند، شرکت های خصولتی هزینه های داخلی شان بالاست و شکل صادرتی آنها متفاوت با بخش خصوصی و ارتباطشان با کشورهای دنیا متفاوت است و برخی از کشورها تمایلی ندارند با شرکت های خصولتی ارتباط برقرار کنند؛ شرکت های خصولتی مانند یک موریانه اقتصاد کشور را از بین می برند و این زنگ خطری برای دولت به حساب می آید.

مدیر فرهنگ سازی و توسعه اقتصادمقاومتی بازرگانان جنوب کشور راهکار بالا بردن میزان صادرات سوخت را این طور عنوان کرد: در ابتدا باید میزان تولید را افزایش دهیم، با بالا رفتن میزان تولید قیمت آن کاهش پیدا می کند و به راحتی مشتری بیشتری برای کالای صادراتی پیدا می شود. در سایر کشورهای دنیا سوخت بسیار گران است، در یکی از کشورهای همسایه با وجود اینکه دولت آن کشور سوبسید برای سوخت به مردم می دهد لیتری 12 هزار تومان به پول ما به فروش می رسد، بنده معتقد هستم که دولت می تواند این سوخت را در اختیار تجار قرار دهد تا آن ها صادرات انجام دهند تا هم چرخه تولید و اشتغالزایی در کشور رونق بگیرد و هم اینکه ارزآوری کشور مورد تحول قرار بگیرد و از سوی دیگر خام فروشی صورت نگرفته است، تجارما اعتبار بالایی در دنیا دارند ، جا دارد این نکته را هم بگویم تجار داخلی می توانند تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه نفتی را از آن سوی مرز بیاورند و خودشان آن را نصب کنند که متاسفانه دولت مردان از این ظرفیت تجار در حوزه انرژی استفاده نمی کنند.

از حضور بخش خصوصی در فعالیت پالایشگاه ها استفاده شود

وقتی تجهیزات 40 تا 50 سال پیش پالایشگاه کشور می تواند بنزین لیتری 2 هزارتومان تولید کند، به مراتب تجهیزات روز دنیا می تواند قیمت را کاهش دهد و میزان تولید را افزایش دهد و برای بازار بین المللی و داخلی سوخت تولیدی ایران را به وفور فراهم کند.

آن طور که حسینی فر عنوان کرد: برخی از تجهیزات موجود در پالایشگاه ها تولید امریکا، آلمان و... دیگر کشورهاست و متاسفانه ما در تحریم هستیم و در گمرک اجازه ورود کالای برخی از کشور ها داده نمی شود؛ در حالی که ما نیازمند این نوع کالاهای تولیدی هستیم و کمک بزرگی به تجهیزات نفتی ما می کند و باعث کاهش هزینه پالایش می شود؛ بازهم بنده معتقدم دولت باید اجازه بدهد بخش خصوصی پالایشگاه راه اندازی کند نه اینکه تمام کارها دولتی انجام شود؛ اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند جهش تولیدی که مقام معظم رهبری در نظر دارند محقق خواهد شد، ما باید بخشی از کارها را واگذار کنیم به بخش خصوصی و خود بخش خصوصی وارد کار شوند و تجهیزات روز دنیا را در کشور با وجود این تحریم ها فراهم کنند.

وی گفت: وقتی تجهیزات 40 تا 50 سال پیش پالایشگاه کشور می تواند بنزین لیتری 2 هزارتومان تولید کند، به مراتب تجهیزات روز دنیا می تواند قیمت را کاهش دهد و میزان تولید را افزایش دهد و برای بازار بین المللی و داخلی سوخت تولیدی ایران را به وفور فراهم کند.

این صادر کننده کالاهای سوختی که دل پری از کم کاری دولت دارد، افزود: اگر دولت بسترسازی کند ما می توانیم سوخت به اروپا نیز صادر کنیم، در همین منطقه خلیج فارس بسیاری از کشورها با مشکلات سوخت مواجه اند و ما می توانیم بازار سوخت منطقه را در دست بگیریم، عراق همسایه ما یکی از مهم ترین بازارهای کالا در جهان به حساب می آید، عربستان سعودی با مشکل آب مواجه است اما شاهد این هستیم که آب معدنی به عراق صادر می کند؛ ما باید با این نعمت خدادادی که در ذخایر کشور داریم استفاده مطلوبی در حوزه صادرات انجام دهیم؛ جای تاسف دارد که ما هنوز نتوانسته ایم زعفران و پسته تولیدی مان که حرف اول در دنیا می زند را به درستی صادر کنیم، اینجا ایراد از بازرگانان ما نیست چرا که تجارایرانی یکی از بهترین تجار آسیایی به حساب می آیند و قوانین صادراتی مشکل دار دست و پای بازرگانان ایرانی را بسته است.

دنیا نیاز به سوخت ایران دارد

این روزها ارزش پول ملی به واسطه جنگ اقتصادی که دشمنان ایجاد کرده اند بسیار پایین آمده است و راهکار بالا بردن ارزش پول ملی صادرات کالا و به دست آوردن ارز است، از همین رو بهترین گزینه این است که مدیران بی لیاقت را بیرون کنیم و از مدیران با تجربه و حرفه ای استفاده کنیم، همان طور که برای فوتبالمان از مربیان خارجی استفاده می شود، ایرادی ندارد در اقتصاد نیز از کارشناسان خارجی استفاده کنیم.

این بازرگان فرآورده های نفتی در ادامه افزود: بنده اطلاعات کاملی دارم که دنیا نیاز به سوخت ایران دارد و ما می توانیم با کمی همت و استفاده از صادرکنندگان واقعی سوخت ارزآوری خوبی را برای کشور فراهم کنیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه برخی از نمایندگان مجلس به دنبال این بودند که سهمیه بندی بنزین را به شکل کارت ملی در اختیار هموطنان قرار دهند؟ پاسخ داد: همه چیز در کشور شدنی است، اما نمایندگان مجلس به جای اینکه مشکلات را برطرف کنند مشکل جدید ایجاد نکنند؛ رانت خواران این روزها در بازار عرض اندام می کنند و باید جلو این موضوع را بگیرند، مجلسی ها می توانند برای مشکلات راهکارهایی ایجاد کنند که توسعه صادرات فرآورده های نفتی افزایش یابد و با این کار اشتغالزایی افزایش می یابد و به دنبال آن از اقتصاد پایدار برخوردار خواهیم بود؛ امروز برنده ترین شمشیر در مقابل دشمنان مان اقتصاد است با اقتصاد قوی می توانیم در برابر بسیاری از دشمنان بایستیم.

مدیر فرهنگ سازی و توسعه اقتصاد مقاومتی بازرگانان جنوب کشور به ارزش پول ملی اشاره کرد، گفت: این روزها ارزش پول ملی به واسطه جنگ اقتصادی که دشمنان ایجاد کرده اند بسیار پایین آمده است و راهکار بالا بردن ارزش پول ملی صادرات کالا و به دست آوردن ارز است، از همین رو بهترین گزینه این است که مدیران بی لیاقت را بیرون کنیم و از مدیران با تجربه و حرفه ای استفاده کنیم، همان طور که برای فوتبالمان از مربیان خارجی استفاده می شود، ایرادی ندارد در اقتصاد نیز از کارشناسان خارجی استفاده کنیم.

حسینی فر گفت: افرادی که این روزها مسئولیت شهردار، نماینده مجلس، فرماندار، مدیر کل و... دارند اگر نمی توانند به درستی به وظیفه شان عمل کنند باید از این سمت کناره گیری کنند و به اعتقاد بنده اگر افراد غیر متخصص در پست و مقام قرار گرفته اند خیانت به مردم و کشور است و حتی این افراد از دشمنان مان بدتر هستند و این افراد خائن اند؛ شما نگاه کنید در شمال، جنوب،غرب و شرق کشور مناطق آزاد وجود دارد و ما می توانیم در این مناطق آزاد حداقل سوخت بفروشیم و از این راه منبع در آمد زایی مناسبی برای کشور ایجاد کنیم که متاسفانه در این زمینه اقدامی انجام نداده ایم؛ علت راکد بودن فعالیت اقتصادی این است که مدیران داخلی در این مناطق مستقرند و هیچ ایده و خلاقیت اقتصادی ایجاد نمی کنند.

گفتگو از: محمدخادمی

282691