جزئیات نامه‌ ایران به آژانس در مورد خرابکاری نطنز

نماینده دائم ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خرابکاری در تأسیسات غنی سازی نطنز را مصداق تروریسم هسته‌ای خواند.
تصویر جزئیات نامه‌ ایران به آژانس در مورد خرابکاری نطنز

به گزارش سایت خبری پرسون، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در پی خرابکاری روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی ضمن شرح اتفاق روز یکشنبه در بخشی از شبکه توزیع برق در این تأسیسات، این اقدام را مصداق تروریسم هسته‌ای خواند.

وی در این زمینه در توئیتی با انتشار این نامه نوشت: در نامه به گروسی نوشتم هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای که برای مقاصد صلح آمیز استفاده می‌شود، نقض اصول منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب ۲۳ فروردین در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ بعد از این حادثه هم به «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس و معاون مدیرکل در امور پادمان اطلاع دادم که این حادثه از نظر ما از نوع خرابکاری است و نقش و مسئولیت رژیم صهیونیستی برای ما بارز است و آژانس باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و این حادثه را محکوم کند و این حادثه باید در نشست‌های آژانس بلافاصله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. قصد داریم فردا نامه‌ای را تنظیم و برای مدیرکل آژانس به صورت رسمی بفرستیم.

غریب آبادی در این نامه گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی و غربی در خصوص این‌که رژیم صهیونیستی پشت سر این خرابکاری بوده، اشاره کرده و نوشته است: باعث تعجبی نیست که نخست وزیر این رژیم یک روز بعد از این حادثه، به آن اشاره کرده است.

به گزارش فارس، صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است.

غریب آبادی در این نامه اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ را نیز مورد اشاره قرار داده است که از طراحی‌ها برای یک حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته بود.

عصر همان روز نیز «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد.

لازم به ذکر است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان - با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو - تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.

282466