پرسون از روزهای سخت روزنامه نگاری گزارش می دهد؛

تیری دیگر بر پیکره نحیف رسانه‌ها/ افزایش سهم پرداختی بیمه خبرنگاران

پرداخت ماهانه حدود 370 هزار تومان حق بیمه از سوی خبرنگاری که درآمدش نامشخص و البته ناچیز است، بی‌گمان بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.

تصویر تیری دیگر بر پیکره نحیف رسانه‌ها/ افزایش سهم پرداختی بیمه خبرنگاران

به گزارش سایت خبری پرسون، در آرزو بوده و هستیم که یک روز خبری بد در حوزه اقتصاد به گوش نرسد ولی به نظر می رسد که ناف ملت ایران را با گرانی، تورم، استرس و...، بریده اند.

در این میان قشر سخت کوش و در مقابل همیشه مظلوم خبرنگار که نقش چشمان جامعه را بازی می کند، در این زلزله و پس لرزه‌های اقتصادی همواره در حال منزوی شدن است و حمایت‌های دولتی تنها در حد بخشنامه و دستورالعمل خلاصه می شود و خبرنگاران با هزاران مشکل کار خود را لنگ لنگان ادامه می دهند.

خبرنگار نه امنیت شغلی دارد، نه مثل فلان کارمند حقوق آنچنانی می گیرد، نه مزایایی دارد و...

در تازه ترین سوگلی دولت فخیمه اعلام گردید که حق پرداختی بیمه ها افزایشی حدود 40 درصد خواهد داشت و در این میان که طبق آمارها بیش از 90 درصد از خبرنگاران خود با هزاران سختی و مشقت حق بیمه ماهانه خود را تامین و پرداخت می کنند نیز از این قانون مستثنی نیستند تا جایی که به گفته مسئولان مربوطه از ماه آینده حق پرداختی بیمه تامین اجتماعی خبرنگاران افزایشی چشمگیر خواهد داشت و در این میان دغدغه های اصحاب قلم چند برابر می شود.

با توجه به انزوای مطبوعات و رسانه‌ها در این آشفته بازار اقتصادی تامین و پرداخت حق بیمه ماهانه برای تمامی خبرنگاران به امری بسیار سخت تبدیل خواهد شد که این موضوع می تواند تا حد زیادی رسالت خبرنگاری را به فراموشی بسپارد.

پرداخت ماهانه حدود 370 هزار تومان حق بیمه از سوی خبرنگاری که درآمدش نامشخص و البته ناچیز است، بی‌گمان بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.

بنابراین انتظار افکار عمومی از رسانه‌ها و خبرنگاران با این وضعیت اقتصادی که این قشر کوشا درآن دست و پا می زنند نباید بیش از این باشد.

تمام وعده‌های حمایت از خبرنگاران از سوی دولت تنها به چند گزینه محدود و برای معدودی از خبرنگاران خلاصه شده است که بی شک این نیمچه حمایت‌ها نیز هرگز نمی تواند حامی واقعی برای خبرنگار و اصحاب قلم باشد.

فرید قادری؛ روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای در گفت وگو با پرسون بیان کرد: زمانی که خبرنگار برای تامین ابتدایی‌ترین نیازهای خود درمانده است، افکار عمومی نباید انتظار داشته باشند که رسانه‌ها به ویژه خبرنگاران تمام حوزه‌های جامعه را پوشش دهند و به دنبال احقاق حقوق ملت باشند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: بنده که در حال حاضر برای چند نشریه و رسانه مجازی فعالیت می کنم پرداخت سهم بیمه به صورت ماهانه که معمولا از جیب خودمان آن را تقبل می کنیم بسیار سخت و برای بسیاری دیگر از خبرنگاران حتی غیرممکن است.

قادری عنوان داشت: راه‌اندازی سایت و سامانه به بهانه ساماندهی خبرنگار و سایر هنرمندان شاید در مقاطعی از سال تاثیرات خود را داشته باشد، ولی امروز خبرنگاری که می خواهد دردها و مشکلات جامعه را انعکاس دهد، باید نخست دردهای خویش را التیام دهد و سپس نگاهش به جامعه باشد و این حقیقتی است که باید افکار عمومی آن را بپذیرند.

فاطمه محمودی؛ خبرنگار و بازاریاب نیز در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: روز به روز دایره فعالیت رسانه‌ها محدودتر می شود و اگر رویه اینچنین پیش برود برای چند سال آینده دیگر نامی از خبرنگار به معنای واقعی باقی نخواهد ماند.

محمودی تصریح کرد: متاسفانه باید اذعان کرد که رسانه ها هم در یک «مافیای مطبوعاتی» درگیر شده‌اند، مافیایی که یک پدرخوانده دارد و مابقی فرزندان آن پدرخوانده خودخوانده.

این خبرنگار بیان داشت: تاسفبارتر اینکه بالعکس مشکلات اقتصادی، روز به روز شاهد کاهش درآمدهای خبرنگاران و رسانه‌ها هستیم به گونه‌ای که بسیاری از فعالان رسانه امروز در حرفه‌هایی غیر از روزنامه نگاری و رسانه مشغول فعالیت شده اند و اگر رویه همین گونه پیش برود بسیاری از خبرنگاران عطای رسانه را به لقایش خواهند بخشید.

وی تصریح کرد: متاسفانه به جز چند رسانه خاص و معلوم الحال خبرنگاران در این بازار مکاره قربانی زدوبندهای مسئولان و مدیران و با برخی از ارباب جراید شده‌اند.

براساس تصمیم گیری های دولت و نیز افزایش سهم پرداختی بیمه، خبرنگاران فعال در کشور که حق بیمه را از جیب خود پرداخت می کنند در ماه آینده باید نزدیک به 370 هزار تومان سهم بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند که پرداخت این مبلغ به صورت ماهانه برای تمامی خبرنگارانی که به معنای واقعی خبرنگار هستند، بسیار مشکل و حتی غیرممکن است.

آیین مهر ـ استان کردستان

282281